Örhänge är rocknroll. Jag är själv extremt försiktig med mina kära prylar, och kan relatera till din läggning. Men jag ska ge dig ett tips om en nyttig övning!
Ordna först fram en systemkamera och ett objektiv med avtagbart motljusskydd, och ett Post-It-block (klisterlappar).
Tag nu först två foton med solen lysande snett in framifrån, ett utan motljusskydd, och ett med.
Beskåda sedan bilderna och du kommer att komma fram till att man i motljuslägen inte lätt kan ta bra bilder utan ett motljusskydd på objektivet. I det här läget inser du hur begränsad du är redan från start med en mobilkamera (som ju inte har något motljusskydd).
Nästa del av övningen börjas med att klippa eller riva bitar av klisterdelen på Post-It-lapparna så att du får tillgång till ett helt gäng små klistriga pappersbitar. De ska vara av olika storlek, och sträcka sig från pyttesmå till kvadratcentimeterstora.
Tag sedan den minsta av lapparna och fäst den på objektivets frontlins. Ta ett kort. Ta av den lilla lappen och sätt på en som är snäppet större, och knäpp en till bild. Fortsätt på det här viset tills alla lapparna har suttit i vägen för objektivets frontlins.
Ladda sedan upp bilderna i datorn, och bläddra fram till den första bilden där någon kvalitetsförsämring märks. Kolla sedan av vilken storlek på lapp som krävdes för att någon skillnad skulle märkas i praktiken. Jag lovar att du kommer att bli väldigt överraskad.
Det är nämligen så repor på objektivets frontlins inte gör någon som helst skillnad annat än i vissa motljussituationer, och i dessa situationer så är man ändå fucked om man inte har ett ordentligt mottljusskydd på.
Alltså behöver man inte vara så försiktig med kameran på mobilen
Ett värdefullt sidospår här är att läget är det motsatta med den bakersta linsen i ett objektiv. Där krävs det istället fascinerande pyttesmå skavanker för att sabba bilderna.
Click to expand...