Vi som väntar på LG Optimus 2X

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av Norsehawk, 17 dec 2010.

1. Fruktstund

Fruktstund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Tack för att du uppmärksammade mig på det!

Känner nämligen också lite som dig att det hade varit grymt att spela upp MKV, men om meningarna går isär så här pass mycket så törs man ju inte riktigt förhandsboka. Ah, jag blir galen.

2. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Du ska inte köpa 2X men hoppas samtidigt på att se en hel del tillbehör som dockningsstationer etc till den o_O? Du hoppas alltså på en hel del mumma och tillbehör till en telefon som du inte alls vill ha!? OK....

Skitsamma, om vi släpper det här med fanboyandet, alla har olika krav och funderingar kring en telefon.

Vissa påstår att Tegra 2 är en fördel, jag anser att telefonens tunnhet/telefonens kamera är en fördel och så vidare.

Personligen är jag inte alls intresserad av denna dubbelkärniga kraft. Jag tillhör inte fjortisgenerationen som sitter och spelar tunga spel på tunnelbanan till skolan om jag nu ev inte skulle känna för ett parti Angry Birds. Behöver jag en dubbelkärnig processor för att spela det? Icke! Bryr jag mig ifall nätsidan laddar på 5 sek istället för 10 sek? Inte nånstans, surfar jag på mobilen är jag oftast påväg nånstans och har således mycket tid till mitt förfogande.

Så, kontentan av det hela:

SE Arc - tunnare (fakta)
    SE Arc - bättre kamera (fakta)
    SE Arc - bra mycket snyggare design (eget tycke)

LG - Tegra 2 som bör räknas som fördel för de teknikkåta, men som för mig endast är lite mer "wow wow" på specfikationspapprena.

Så, har vi klargjort det nu?
    "SE Arc är ju gammal innan den ens släppts" har jag läst på forum. Men snälla, kan alla dessa förbannade småbarn ta och hålla sin k-ft. Mobiler handlar om att inställa sig i en humanistik affärspolitik, inte enbart med stor fokus på produkt och produktion, vi vill alla ha olika. Punkt.

För den delen kanske det blir en O2X för mig ÄNDÅ och därför fortsätter jag att hänga här. Men för min egen del, mig PERSONLIGEN, är SE Arc fortfarande ett mycket hetare alternativ, för MIG (Läs: MIG!!!).

Tack och hej!

3. vargen

vargen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Det är helt klart en mkv som spelas upp i den filmen jag postade tidigt i den här tråden, då rörde det sig om en helt vanlig Iron Man 2 mkv 1080p (den med holländska subtitles tror jag det var) dom hade laddat ner.. filändelsen hade också .mkv och spelades via den inbyggda spelaren.. Visst kan dom ha kodat om den men varför? Tegra 2 har i sig stöd för mkv's och 1080p.

Problemen dom hade när boxee lämnade dom var att Tegra 2 BARA klarar h.264/AVC Main... INTE high vilket den här videon kan va gjord i. Sen klarar väl Android 2.2 bara av mp4 och 3GP (hårdvaruaccelerering).. med andra ord, gief 2.3.

PS. Den klarar bara av 1080p upp till 24 fps, har filen en högre fps så kommer det se hemskt ut (typ som den i filmen).

Kika här: http://www.h264info.com/clips.html Med sannolikhet (Swedroid får gärna testa när dom får sitt ex) klarar den allt utom dom två nedersta vilket är en bluray (high profile) och en hd-dvd (high profile).

För att ytterligare komplicera det hela så om man bara tar rätt mkv (tex en 720p) och ändrar filändelsen till mp4/mpg så kan man nog få accelereringen att funka i all spelare i Android (samma problem som dlna i tv's lider av)

4. xfs

xfs Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Nu tycker jag vissa här är lite känsliga ;-)

Vad spelar de för roll om telefonen klarar vissa format out-of-the-box?
    För det första är det inte så knepigt att använda mencoder för att konvertera filmen du vill se, och för det andra vet vi inte om alla format som stöds nu kanske t.o.m slutar fungera när uppgraderingen till 2.3 kommer :-P

Det är alltid så när man köper hårdvara ingen pillat på tidigare, då köper man ofta grisen i säcken utan att ha skådat häst i mun som drar vagnen över liten tuva.

Vill man vara först så får man vara våglig...

men ni har ju helt rätt, telefonen är skräp/totalt värdelös om den inte klarar mkv out-of-the-box.

:-P

Last edited: 2 feb 2011
  5. vargen

vargen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Men Phone House, ni hör väl själva hur det låter? Dom tjänar BARA pengar på sålda telefoner.. dom har oftast ganska bra kundsupport (om du har köpt en vara) för att man ska känna sig speciell.. men när det kommer till något dom inte har så ljuger dom så hårt det bara går för att man ska köpa något annat som dom har i lager. Varför tror ni dom skriver att det följer med ett 32gb minneskort? jo för att få förhandsbokningar eftersom dom är dom enda som tar betalt för förhandsbokning.

6. nikjensie

nikjensie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

JÄTTEMYCKET ROLL!
    Exempelvis "hyr" jag gärna ett TV avsnitt via Swarm under dagen för att sen
    titta på när jag är på väg hem... inte fan vill jag konvertera skiten i 2 timmar
    innan jag tittar på det då.
    Har haft Android-telefoner ganska länge nu och tacka gud för RockPlayer men
    samtidigt "hyr" jag mest hem MKVs och då blir det inge roligt på en DHD...

//Nik

7. Fruktstund

Fruktstund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

@vargen: tack, nu känns det lite bättre! Jag tolkade det som att den inte klarade av .mkv över huvud taget, och det hade ju varit surt.

@xfs: mjo, om inte .mkv fungerar är det ju inte särskilt svårt att konvertera heller, bara lite omständigt. Skulle nog vilja dra tillbaka mitt påstående om att man inte törs boka på grund av det, haha. ;)

Vill också lägga mig i diskussionen om Arc lite: jag måste hålla med om att det är en telefon som ser sjukt mysig ut, men det känns som att jag är ensam i hela världen om att ogilla dess plastiga knappar på framsidan. (Lovar att det är metall istället och att jag precis gjorde bort mig totalt, hah!)

8. Gr1peN

Gr1peN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Om ni vill veta när O2X släpps ska ni _inte_ gå till någon butik. I butiken finns det säljare, och säljare kan inget om mobiltelefoner utan vill bara sälja så mycket som möjligt.

Olli gillar detta.
  9. Cim-Inc

Cim-Inc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Vissa kan, men majoriteten vill som sagt ENBART sälja, de har ingen koll alls - jag hade enbart sett hand-on videos på X10:an på youtube innan jag köpte den, skulle få en liten demo av en säljansvarig på Elgiganten - men jag visste ju br mycket mer än han gjorde....

Det gäller att skanna genom youtube för hands-on videos för att få en bild av produkten för i butik får man sällan någon vettig hjälp...OM det inte är på Best Buy i USA vill säga.

10. vargen

vargen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Inte helt sant, jag jobbar som säljare men jag skulle då rakt av ALDRIG ljuga för en kund för att få sälja.. en sviken kund är en tappad kund, en glad frågeställande person är en potentiell framtida kund :P och en glad kund som känner sig nöjd med vad jag sålt är en återkommande kund.

Dessutom har jag snarare tvärtomproblem, hur ska jag förklara för en del "dumma" kunder så att dom förstår utan att känna sig just dumma :)

Kan för övrigt meddela att det verkar som att en större kedja kommer få in Nexus S före O2X då den funnits i systemet 10 dagar tidigare än O2X (behöver inte betyda något) men ingen av dom är bekräftad ännu. Dessutom verkar Nexus S 1000:- dyrare.

yw, och ang. Arc så är den grymt snygg, Kameran verkar underbar men det är inget annat upphetsande med den, "gammal" hårdvara och jag håller med knapparna är groteskt "avtändande" och lär va plast ja :P

Last edited: 2 feb 2011
  11. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

12. linus007

linus007 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

tack jag vet vad rumor betyder xD, men undrade om ni trodde att det verkligen kunde stämma, då jag anser att detta kan vara en konkurent till O2X

13. swefse

swefse Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Vid 0:19 i teasern:

Bara jag som tycker att det står "(...) the Optimus 2Xphone is a GSM-based handset with the normal list of features: an MP3 player, 1.2 megapixel cam, and 128MB of on-board memory for pictures and music. (...)"?

Borde det inte vara 8 megapixlar (eller 1.3 megapixlar för framkameran), och vad ska man med 128MB plats för bilder och musik när de få bilder jag tagit med min Nexus One tar upp mer än dubbelt så mycket plats (på minneskortet då) och O2X har mycket högre upplösning på kameran samt åtta gånger så stor intern lagring?

14. Gr1peN

Gr1peN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Den kommer definitivt vara en konkurrent till O2X. Den lär antagligen ha bättre (i form av 1 GB ram och bättre skärm) men ett dyrare pris

15. nilo

nilo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

säkert bara någon telefonaktig lorum ipsum text

16. swefse

swefse Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Ja, nu ser jag, men tycker ändå de kunde ha fått till rätt specs iaf, eftersom de inte har vanliga lorem ipsum. :)

17. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Man kan annars gå till typ Mediamarkt. I Uppsala är mobilavdelningen kunniga men de är heller inte jobbiga och har riktiga demo mobiler istället för attrapper. Skönt om man vill pilla lite på luren först plus att de brukar ha Wifi uppkopplat så man kan bege sig ut med nallarna :D

18. lagge92

lagge92 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

http://www.youtube.com/watch?v=AWDEyE2A0N0

han går igenom en del jag inte sett innan. inställningar för "gestures" alltså att knäppa på sidan av telefonen för att byta låt/bild i galleri eller att vända telefonen för snooze/avvisa samtal

en del annat också :)

19. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

20. Vimes

Vimes Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Sasori gillar detta.