Vi som väntar på LG Optimus 2X

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av Norsehawk, 17 dec 2010.

1. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Snabbheten ja...

Som sagt, Angry Birds är väl det mest krävande jag kommer spela. Har pillat mycket på en kompis SGS och jag vill inte direkt påstå att jag vid något tillfälle tänkt; "Men gud så seg den är". Med detta sagt antar jag att jag inte kommer vara i behov av någon dubbelkärnig processor.

Nu får vi ju se när respektive mobil släpps på marknaden, men kommer Arc Q1 som det sagt vid några tidigare tillfällen kommer jag nog vänta ett par veckor extra för att köpa denna. En bättre kamera och grymma batteritider är mer viktigt för mig än att slippa lite surflagg. Får kanske bege mig över till grannforumet och spendera lite mer tid med inläggen tillägnade Arc :).

2. noidroi

noidroi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Snabbhet är väl alltid bra? Det handlar inte bara om lagg vs. inte lagg. En dator är alltid en trevligare upplevelse när det flyter på bättre :)

Beror ju på hur man prioriterar. Jag har min systemkamera för bilder.

Vad jag sett har O2X hyfsad batteritid. Den räcker nog inte tre dagar om du ska surfa och sånt, men gör verkligen Arc det?

3. Aeox

Aeox Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är verkligen kameran i arc så mycket bättre än 2X?
    Har kollat lite jämförelser mellan arc och 2X här, och det verkar inte vara så stor skillnad mellan dem.

4. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

DU tycker inte att svart=brunlila på 2X är något fel?

5. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Självklart är det trevligt med snabbhet, men för min personliga del, med tanke på att jag upplever dagens telefoner som snabba, så är utseende, Arc:s tunnhet, kamera och omtalade batteritiden större prioritet. Men sen är det ju en fråga om när mobilerna kommer som sagt. Dyker O2X upp nu om någon vecka kan det mycket väl bli så att jag väljer den ändå.

GSMarena hade fått ut tre dagar ur SE Arc, det låter mycket men samtidigt verkar det stämma. O2X har säkert också bra batteritid, har dock inte läst någonstans att den skall hålla i 3 dagar även om man använder den sparsamt.

Är väl det jag vill luska vidare med, är det mindre skillnad än jag trott så är det inte längre fördel SE Arc. Klickar du dock på "Color Poster" under samma länk du postade kommer du få se en ganska markant skillnad vad gäller resultatet.

6. Dins

Dins Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Oneplus 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 7
    Platta:
    Huawei media pad M5
    Detta är nog den mest djuplodande recension som jag har läst av 2X.

Anandtech LG Optimus 2X & NVIDIA Tegra 2 Review: The First Dual-Core Smartphone

Det enda som oroar mig i den recensionen är att telefonen verkar hamna i en force-close loop och starta om lite slumpmässigt. Vi får verkligen hoppas att det är något som dom har fixat när telefonen kommer till Sverige. Men han tror att de buggarna beror på att telefonen han fick var en tidig beta.

Last edited: 7 feb 2011
    droidgren, Alto och Xperia gillar detta.
  7. Blomkungen

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

"With the lights off, the 2X runs autofocus with the LED lit up, which is awesome. Unfortunately, the flash exposure over illuminates our test scene and creates a very overexposed image. Otherwise the LED flash is nice and powerful, yet more proof that having two isn’t necessarily better."

"I’d say that the 2X actually takes some of the best 8 MP smartphone images I’ve seen to date. The problem, however, is saturation. Colors are almost universally under-saturated by default - compare almost any of the shots we took at our bench location to other devices, and it’s readily apparent. It’s still outclassed by phones like the Nokia N8, but not bad."

Skulle inte lita på den så mycket som kameramobil om den bländar ut bilder med blixten och inte saturerar korrekt

8. Fruktstund

Fruktstund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Om man verkligen vill ha en bra kameramobil är nog helt enkelt inte 2X ett bra val, egentligen.

Personligen finner jag endast användning av mobilen som kamera vid tillfällen där jag inte orkar släpa med systemkameran min, exempelvis om man ser någonting häftigt under bussresan på väg hem. Mig skulle man alltså kunna kalla "standardmobilkameraanvändare" om man så vill, och för oss, antar att det finns fler än jag som är på detta vis, kommer inte kvalitet på bilderna i första hand.

Dock förstår jag inte meningen i att köpa 2X om man verkligen vill ha en bra kamera. Möjligtvis att 1080p-inspelning lockar, men om man ska ha sig en ordentlig kamera får man nog se till något annat.

9. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Håller med dig helt och hållet. Inga goda nyheter här inte. Blev lite nedstämd efter att ha plöjt igenom recensionen. Trodde Tegra 2 skulle vara snabbare och att man skulle få se O2X högre upp i diagrammen över de olika testerna, men icke. Att kameran också bländar ut och överexponerar var ingen hit. Inte heller att iPhone 4 fortfarande levererar bättre HD-film än vad O2X gör. Trist, men nu har man ju fått lite mer koll på verkligheten.

Batteriet verkade ju stå sig hyfsat, men iPhone 4 har även där en klar fördel (web browsing, vilket mobilen förmodligen, för mig, kommer användas till mer än just att ringa).

Väntar på ytterligare några recensioner, men nu ser det ut som att jag får byta tillverkare och snegla in mig lite mer på Arc.

10. Blomkungen

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Jag vände mig bara mer mot arc efter den där recensionen just pga att jag prioriterar design, skärm och kamera över en pyttelite snabbare X2 som det ser ut om man avläser testerna :/

11. Skerved

Skerved Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Ni som skriver att den bara är lite snabbare än övriga telefoner, har ni i åtanke att testprogrammen använder bara en kärna?

12. Blomkungen

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Android använder uppenbarligen båda och tiden att öppna en hemsida var några millisekunder snabbare

GPU prestandan var för det mesta likvärdig

Sämre i vissa fall, Bättre i vissa fall

Tills telefonen är testad med klart bättre prestanda kan man inte säga att den är snabbare

En Mclaren F1 motor i en fiat punto gör den inte snabbare än en lotus exige ;)

En produkt är bara så bra som helheten och just nu är helheten hos 2X inte direkt imponerande
    Får se vad LG gör med sin mjukvara sen dock

13. Skerved

Skerved Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Jag misstänker att även om vissa program är multitrådade redan nu så är dom nog inte optimerade för att ta tillvara på kraften från två kärnor. Det har inte funnits någon anledning förrän nu. Så jag tror vi ska vänta lite med att slå fast vad två kärnor kan göra för oss tills att utvecklare hinner ikapp.

14. Blomkungen

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Ja
    Men basicfunktioner som själva UI och webbläsaren som är androidfunktioner från bas utnyttjar det då android stödjer flera kärnor från grunden så där kan vi basera våra resultat

15. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 291
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Sanning med modifikation.
    Basfunktionerna påverkas i högsta grad av att 2.2 inte är optimerat för dual-core, det är en jäkla skillnad på att stödja respektive att vara optimerat för saken.
    Med risk för att sticka ut haken jäkligt långt så vågar jag lova att de tabellerna kommer se anorlunda ut med 2.3 installerat.

16. Blomkungen

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Skulle jag inte tro
    Med 3.0 eller vad den ska kallas till mobiler kan det bli annorlunda
    2.3 är inte optimerad för dualcores heller

17. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 291
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Sry my bad...version 2.4 (uppdatering till peparkakan) är första versionen som är optimerad för dual-core.
    Den väntas ut i april och jag skulle bli mycket förvånad om inte 2X får denna då meningen med dual-core i så fall försvinner.

18. Blomkungen

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Får se vad som händer
    Inte ovanligt att uppdateringar inte släpps :/

19. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Jag håller med dig. Skall jag iväg på en resa, weekend, bort på något evenemang eller liknande tar jag självfallet med mig systemkameran, alternativt en extremt vettig kompaktkamera. Dock sker det titt som tätt att man vill fota under vardagliga situationer, då en systemkamera inte tagits med pga vissa omständigheter, på jobbet, på puben etc etc.

Därför känner jag för att ha en hyfsad kamera integrerad i mobilen. Hade jag ENBART gått på mobilkameran hade jag köpt Nokia N8 för länge sedan. Nu vill jag ha Android som övriga här inne och därför har jag gång på gång längtat efter en bra kamera i Androidvärlden. O2X var tyvärr inte det jag ville ha. Men men, så är det, jakten av mobiltelefon fortsätter.

Ungefär som mig då, kommer ändå dröja innan O2X får 2.4 (om den nu ens får det?), dessutom verkar även Arcs batteritid extremt lovande jämfört med O2X.

20. Hanzzel

Hanzzel Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Xperia gillar detta.