Diskussion: Viaplay

Diskussion i 'Strömningstjänster' startad av provo, 20 aug 2015.

Taggar:
  1. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Hej!


    Har nyligen köpt en Philips POS9002 oled som jag är väldigt nöjd med. Dock så märkte jag idag när jag skulle kolla fotboll via Android tvs Viaplay app att bilden hackar. Är likadant om man använder den inbyggda chromecast appen och castar via mobilen. Är inga buffringshack utan är rörelserna och panoreringar som hackar smått, helt tillräckligt för att det ska vara mycket störande. Det skumma är att materialet när dom sitter i studion och när det visas repriser inte hackar utan bara själva matcherna. Kollade även lite av ett racinglopp via Viaplay appen och det hackade inte heller. Jag har stängt av alla rörelseförstärkningar och dylikt så beror inte på det heller. De andra inbyggda apparna fungerar också som dom ska.



    Vad kan detta bero på? Vad kan jag göra åt det?



    mvh J
     
    Last edited: 2 sept 2018
    bernard gillar detta.
  2. h3nk3t

    h3nk3t Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2016
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    15
    Att de efter så lång tid släppte en uppdatering till appen för Android TV är ju både kul och smått irriterande .
    Det ger väl någon signal om att Android TV existerar men om detta kommer prioriteras får framtiden helt enkelt utvisa.
    Att live-sport fotboll Premier League fungerar klanderfritt på min Nvidia Shield TV efter uppdateringen gör det hela till succé.
    Försiktigt optimistisk inför framtida updates ....men mycket nöjd för stunden
     
  3. Ripleyonline

    Ripleyonline Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Spännande att dom inte väljer att aktivera möjligheten att ha en kanal på hemskärmen när dom ändå väljer att släppa en uppdatering. Har inte ett sportabbonemang så har inte kunnat testa det men i övrigt verkar det ju inte ha hänt så mycket.
     
    bernard gillar detta.
  4. dekbom

    dekbom Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Jag får inte till 5.1 via Viaplay-appen. Har en Sony XD85 TV och Sony STRDN1040 receiver .

    När jag kör Viaplay via PS4 får jag 5.1 men kör jag android TV-appen så får jag bara PCM 2.0.

    Någon ide?
     
  5. aikelo

    aikelo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    910
    Mottagna gillanden:
    319

    MINA ENHETER

    Tror det kan ha med HDMI-ARC att göra.
    Jag får t.ex inte Dolby Atmos från Netflix på min Sony tv. Men när jag kör Netflix från min Xbox så får jag Dolby Atmos.
     
    dekbom gillar detta.
  6. bluppblupp

    bluppblupp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2013
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256 gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256 gb
    Platta:
    iPad Air 5th Gen
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro 2019
    Det är förmodligen så att Viaplay använder ett ljudformat som TVn inte kan skicka vidare, men PS4 kan det och du går inte via tvn, utan direkt till din receiver :)
     
    dekbom gillar detta.
  7. moster67

    moster67 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2017
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1
    Försökte att starta Viaplay på min nvidia shield dvs Android tv men fick meddelande att en ny version är tillgänglig. Bor ej i Sverige så jag behöver ladda ner den från någon alternativ sajt. Vet någon var man kan hitta den? Tack.
     
  8. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 204
    Mottagna gillanden:
    1 388
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Jag har laddat upp en version från oktober här:
    Viaplay (Android TV) 2.2.7.c0a499a APK Download by Viaplay - APKMirror
    Finns kanske en nyare och jag kan ladda upp den när jag får tid en dag, men prova med den så länge om den är nyare än den du har.
    Det är den officiella från Google Play.
     
    moster67 gillar detta.
  9. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Jag har problem med Viaplay på min Sony med Android tv. Det gick inte längre att starta appen, utan den meddelade att en uppdatering måste installeras. Det gick inte, så jag testade att avinstallera appen för att sedan installera om den. Det går inte heller, varken i tv:n eller från mitt Google-konto. Någon som haft detta problem?
     
  10. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 204
    Mottagna gillanden:
    1 388
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Prova att lägga denna på ett usb minne och installera med hjälp av en filhanterare på TVn, t.ex. Solid Explorer eller X-Plore.

    Viaplay (Android TV) 2.2.7.c0a499a APK Download by Viaplay - APKMirror

    Osäker på om det är den senaste versionen men om du påminner mig imorgon så kan jag kolla och ladda upp en nyare om detta inte är den senaste.
     
  11. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Kan var
    En rensning av cache gjorde susen, men tack ändå! :)
     
  12. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 506
    Mottagna gillanden:
    1 576
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Idag rullade det ut 2.9.9 med stöd för hemskärms kanaler för alla som har Android TV 8.0 eller senare, de kunde inte ens lägga in en logga som är anpassad i rätt storlek :P

    men ser ändå fram emot om de kunde fixa stöd för åtminstone dessa funktioner.

    funktion 1: förbättra hemskärmskanalerna
    Information. Kanaler ni behöver fler då ni sysslar med annat än bara strömning av filmer & Serier så ni behöver minst dessa kanaler
    1. Rekommenderat för (Profilen) – Baserad på vad man har tittade på tidigare baserad på vilken profil se Netflix bilden
    2. Populärt på Viaplay – Här visar ni den kanal ni redan har.
    3. Live Kanaler – Lista alla live kanaler i en kanal för de som har kanal paket borde kunna få sina kanaler på hemskärmen för lättare gå in i kanalen, om ni inte gör Viaplay appen som TV Framework också så de kan få Viaplay appen listas i Live Channel appen hos Google för ta strömmingarna från eran app i backrunden samla dem.
    4. Hyr & Köp på Viaplay – Här listar ni alla de senaste filmerna som går hyra, många kan aktivera den här kanalen istället än typ Blockbuster, Google Play Filmer istället i sådan fall, för folk som har Viaplay som sin dominerade hyr butik, själv väljer jag alltid Blockbuster, eller Google Play Filmer då Viaplay har ju saknad den här funktionen, så ni har säkerligen förlorat 15-20.000:- bara från mig för inte ha stöd för den här de senaste 3 åren.

    funktion 2.
    Global sök kolla bilden via länken söker man typ The Blacklist på Assistans på TV så visar den tillgänglig hos Netflix men Viaplay stöder den inte och kan därmed inte meddela sökaren att den finns på Viaplay också.
    Make TV apps searchable | Android Developers

    funktion 3.
    Röstökning inne i appen istället än handskrivna den med fjärrkontrollen underlättar ju för de flesta.
    Search within TV apps | Android Developers

    funktion 4: Fullt stöd för Spela nästa / Play Next
    Raise engagement on Android TV by integrating with the Play Next row – Den här funktionen kommer garantera öka folks tittande på Viaplay utan dubb, lättare hålla kvar betalande kunder också om den har fullt stöd, så det här är en funktion för er öka intäkterna, och bibehålla dem.

    Funktion 5: är snarare ett tillägg till Hemskärms kanalen detta är för kunna visa trailers på filmen & serien utan att folk behöver gå fram och tillbaka mellan Viaplay och Youtube.
    Preview videos | Android Developers

    Funktion 6: är en bättre metod en funktion 1 punkt 3, detta lär uppskattas av dem som betala för live kanaler till C More, Dplay, Viaplay om de fanns stöd för samtliga
    TV Input Framework | Android Open Source Project
    För den aktivera Viaplay appen som kanalkälla till denna app https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.tv kan därmed samla alla kanaler som linjärt på den här appen.
     
  13. moster67

    moster67 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2017
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1
    Är bosatt utomlands och kan ej få tag på den nya uppdateringen. Skulle du eller någon kunna ladda upp den till någon annan sajt, typ APKPure...?
    Tack.
     
  14. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 506
    Mottagna gillanden:
    1 576
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Last edited: 11 dec 2019
    moster67 gillar detta.
  15. johansjostrand

    johansjostrand Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    För ett tag sedan uppdaterades Viaplay Appen i mina MiBox som jag har hemma!
    Hör och häpna så blev det riktigt bra! Den är snabb och rapp i menyerna och inte så seg som den var innan. Nu skulle jag uppdatera på även min fjärde MiBox som jag har i husvagnen!
    Helt omöjligt! Får bara hem den gamla versionen. När jag försöker jämföra dom ser jag att den nya heter Version 4.0 och den gamla Version 3.0.5.9f38189

    Jag testade att göra en backup med ES Fileexplorer. Får då en APK-fil med namnet Viaplay_4.0_1191753791.apk Enl info heter den Version 4.0(738)
    Men denna går att installera, men krashar när jag försöker köra den på den andra MiBoxen...

    Vad har hänt? Har man tagit bort den nya fungerande versionen igen? Hittar den heller inte på alternativa sidor? Apkmirror har Version: 3.0.5.9f38189 från Februari
     
    Last edited: 4 jul 2020
    edvinnn gillar detta.
  16. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 506
    Mottagna gillanden:
    1 576
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Såg också att den nya Viaplay appen för Android TV har blivit nativ app, gentemot webbrappern, så lagget och segheten är borta nu. 4.0.7 finns här.
    Viaplay (Android TV) 4.0.7 APK Download by Viaplay - APKMirror

    Dock finns det fortfarande massa fix som behöver göras, och fler Android TV specifika funktioner som behöver införas.
     
    edvinnn och bernard gillar detta.
  17. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Det går inte att understryka hur skönt det är att Viaplay blivit en native app :D
     
    bernard gillar detta.
  18. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 506
    Mottagna gillanden:
    1 576
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Jo men men updaten gjorde bugg på
    1. Går inte öppna Viaplay från hemskärmen.
    2. Saknar fortfarande profilstödet när de kommer till rekommendationer.
    3. Saknar stödet för Profiler via Google Home så den öppnar under rätt profil baserad på röst.
    4. Global Sök saknas.

    Men saknar också att subtilitet inte är anpassad till TV, för subtitel är jävligt smått på Viaplay på en 55" TV och man sitter typ 15 meter bort från TV, så börja subben bli lite väl litet, subtitlarna borde anpassas bättre utifrån TV skärmen den följer fortfarande datorn/surfplattan/mobilen där man sitter nästan direkt in i skärmen.

    Sedan att deras ikon är i fel pixel storlek på hemskärmen är riktigt fult också.

    Så de finns klart en hel del jobb kvar förbättra viaplay när de kommer till TV, men nativ appen var varmt välkommet.

    Här kommer split APK för version 4.3
    Viaplay (Android TV) 4.3 APK Download by Viaplay - APKMirror

    Rekommenderas att du kör med APKMirror Installer när du ska installera denna split APK. den fungerar till Android TV men det är väldigt få enheter som tillåter installation till en Android TV så krävs sidoladdning av APK.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.apkmirror.helper.prod

    Dam just installera om Viaplay från tiden då de va webbrappers och ser att den nativa Viaplay appen inte har stöd för hemskärms kanalen.
     
    Last edited: 1 aug 2020
    edvinnn gillar detta.
  19. Huntresa

    Huntresa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2018
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Oneplus 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Oneplus 7 Pro
    Jag har Viaplay appen på min Phillips 50PUS7383/12 och jag upplever ett litet lagg när jag t ex kollar på livesport så som F1.

    Jag upplever det som att sändningens uppdateringsfrekvens inte matchar TVn, typ 60hz på 50hz och liknande.

    Men eftersom det är en app i tvn så kan jag inte hitta att jag kan ändra något, varken för TVn eller appen. Jämfört med t ex min Xbox som är inkopplad och där kan jag ju styra vilken frekvens som skickas så det matchar.

    Ska tilläggas att jag inte upplever detta om jag kollar på serie eller film via appen.
     
  20. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 506
    Mottagna gillanden:
    1 576
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Viaplay erbjuder 50hz standard de vill säga 25 eller 50hz, men normalt sätt bruka TV inställningar har möjlighet anpassa hz efter materialet.

    TV inställningar är inte samma som Android TV inställningarna.