Viber fungerar dåligt mellan en Galaxy S och en iPhone, båda med Telia

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Husknuten, 8 aug 2011.

  1. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Kanske lägger tråden i fel forumdel nu, men jag har en känsla av att problemet är operatörsrelaterat. Min flickvän har en iphone 4 och jag har en Galaxy S. Båda har Telia. Självklart ringer vi mycket till varandra och har försökt använda Viber för att hålla räkningarna nere. Men det fungerar inte alls bra.

    De första 5 sekunderna är ljudet ok, men sedan börjar det hacka som om det buffrar och det går knappt att höra varandra. Om vi ringer med Wifi funkar det fint. Jag har tidigare använt skype via mobilt bredband ganska mycket (med Tele2) och det har funkat klockrent.

    Undrar därför om Telia begränsar hastigheten på något sätt. Enligt villkoren så får man inte använda ip-telefoni på våra datapaket(båda har "mobilsurf" för 69 kr/mån).

    Vi har för övrigt provat även Tango och Skype, vilket fungerar ungefär lika dåligt.

    Är det någon som har Telia och kan använda ip-telefoni via 3G-nätet?
     
  2. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Har sannolikt endast med bandbredden ni får ut att höra, har ni kört bredbandskollen? Upphastigheten kan vara ett avgörande problem. Jag har 3, och får sällan sämre än 4 mbit ner och 1-1.5 upp och Viber och Skype fungerar klockrent för mig, kompisar med Telia och Tele2 dock kan ofta ligga så lågt som 0.5/0.25 och då fungerar Viber knappt alls.
     
  3. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Har kollat bandbredden, ja. Brukar vara runt 1 Mbit ut så jag tror inte att problemet ligger där.
     
  4. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Uppströms också? Låter långsökt att det skulle vara ett Telia-specifikt problem.
     
  5. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Uppströms, ja. Ned har vi 2-6 Mbit i allmänhet.
     
  6. Ljuungan

    Ljuungan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Tror snarare att det är ett problem med Viber för android, som är i beta-stadiet(?). Hur fungerar iphone - iphone för din flickvän?
     
  7. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Fast det är ju inte i beta-stadiet längre. Tror inte hon har provat det faktiskt, ska göra det. Men vad jag däremot märkt är att det funkar mycket bättre om jag har wifi-anslutning på min SGS. Det trots att hon har 3G. Det tyder ju på att det är något med klienten för Android
     
  8. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Om ni nu har Telia båda 2, kör ni abonnemang? I så fall kanske det är en ide att byta abonnemangsform till "till vänner" för då ringer ni gratis till varandra och alla andra som har Telia mobil, visst uppkopplingskostnaden tillkommer ju men....
     
  9. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Jag har redan Max 25, men det är ju uppkopplingsavgifterna som sagt.