Diskussion: Vid vilken ålder få sin första telefon?

Diskussion i 'Off Topic' startad av robber, 4 feb 2019.

  1. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

    Hej!

    Min dotter som snart är 8år säger att flera i hennes klass har mobiltelefon och jag har själv sett att många har detta.
    Behovet är såklart olika för alla och alla barn säger att "alla har" för att själva få när verkligheten inte är så det är jag med på.

    Dock undrar jag hur det står till idag, när brukar barnen ha en egen mobiltelefon?

    MVh
     
  2. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    När jag jobbade i ett antal lågstadieklasser för några år sedan var det flera 9-åringar som gärna skröt om att de fått ärva en förälders eller äldre syskons IPhone. De fick såklart inte ha dessa framme på lektionerna men rent generellt har jag fått intrycket av att ända sedan smartphones öht. blev en "grej" har genomsnittsåldern för när man får sin första mobil sjunkit ganska rejält.

    Ärligt talat tror jag det är upp till föräldrarna att avgöra när läget är "rätt". Personligen fick jag inte en egen telefon innan jag börjat röra mig på stan utan en förälders sällskap och mor och far faktiskt behövde ha lite koll på vart fan man höll hus. Detta var ju dock en knapptelefon som knappt kunde spela pong [emoji23]
     
    bernard gillar detta.
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag har inga barn och det fanns inga smarttelefoner när jag var barn. Dock skulle jag vara väldigt restriktiv om jag fick barn själv. Dels av hälsoskäl (barnens syn, stillasittande) och dels för att skydda mot olämpligt innehåll. Det verkar som att en del barn har fri tillgång till Internet och appar något jag aldrig skulle acceptera själv. Om man kan barnsäkra telefonen (och datorn) så skulle jag göra det. Se till att barnet inte använder vilka sociala medier som helst (om dessa inte går att styra) samt se till att barnet har privata konton.

    Vad det gäller ålder vet jag inte. Frågan är varför barnet ska ha en egen telefon. Tonåringar som är ute och ränner kan jag förstå, men hur tidigt?
     
  4. dermike

    dermike Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2012
    Inlägg:
    697
    Mottagna gillanden:
    325
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Min nu 8åring fick en äldre iPhone 5S när hen började ettan att ha med sig utanför hemmet (inte till skolan).
    Nu i tvåan är det väldigt vanligt skulle jag säga då många går till och från skolan själva. Tycker personligen det är skönt att hen och kompisarna kan ringa och skriva till varandra själva utan att jag behöver vara mellanhand. Bra träning för läsande och skrivande.
    Har familjedelning via Apple-IDn så alla appar måste godkännas av mig.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 703
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    9 år är enligt "svenskarna och Internet" från IIS det år som 70% av barnen äger en telefon, så jag antar att det är vad som är gängse i alla fall: Svenskarna och internet 2017
     
  6. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Min syster berättade till mig att oftare har barnen svårare att lära sig hålla penna korrekt, troligen eftersom barnen sitter oftare med en iPad än med penna och papper och ritar runt cirklar som barn gör. Förmodligen saknar de barn dessa muskler eller något. Så med åldern vet jag inte riktigt, det beror på när mina barn börjar att leka utanför skolan med deras vänner osv. :)
     
  7. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Jag personligen har satt en gräns på 7/8
    Lite beroende på barnets vänkrets.

    Det är lite skitsamma hur våra generationer har haft d, teknik är framtiden och till det tillhör oxå en smartphone

    Sen så är det nog inte så värst roligt att vara det enda barnet utan en lur när alla andra har en, där kan vi snacka om risk för mobbning och utanförskap
     
  8. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Mina barn fick varsin telefon nu och dom är 7 och 8 år gamla.

    Dock blev det iPhone med ett barn apple.id som stora begränsningar. Dom har 1timme var som jag ställt in på skärmtid per dag . Och inga andra appar än sms och telefon funkar efter detta.

    Vi bor i en ganska liten håla där barnen springer ute mycket och lekar själva ganska tidigt. Då gör hitta min iphone och ett snabbt samtal om vilken kompis eller lekplats dom går till mitt liv lite lättare.
     
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Med risk för att gå OT, så är det en dålig ursäkt. Barn kan bli mobbade för allt möjligt. Hur ska föräldrar med pressad ekonomi kunna ge sina barn exakt samma telefon, kläder, skor o.s.v. som barn till rika föräldrar? Ska de också bli mobbade då?
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 703
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur är det förresten med sociala nätverk? Från vilker ålder brukar barn skaffa Facebook, Instagram och Snapchat? Och brukar man använda barnens namn på dessa konton, eller används alias?

    Facebooks villkor kräver 13 år tror jag.


    Själv hade jag nog varit väldigt försiktig med att använda riktiga namn på sociala nätverk som barn/ungdom. Det man lägger upp/skriver där finns ju kvar för lång tid framöver.

    När jag växte upp var det inget problem eftersom man alltid använde alias på nätet. Det var till och med något man lärde ut i skolan, att man skulle vara mycket försiktig med att avslöja sin identitet, utan behålla den för sig själv.
     
    Last edited: 4 feb 2019
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Instagram har samma åldersgräns. Kanske inte konstigt då Instagram numera ägs utav Facebook.
     
  12. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Nu vrider du på vad jag säger

    Jag har aldrig sagt exakt samma, sen för den delen så är det väl ingen dålig ursäkt? Snarare att eliminera en av riskerna

    Eller tycker du att barnen får bäst klara sig själva?
     
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag svarar dig i Sandlådan så att vi inte går OT här.
     
  14. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Mobil är det ju bra om de kan ha så snart de är ute på egen hand, t.ex. på fotbollsplanen. 7-8 år? Men smartphone behövs ju inte till det. Men eftersom barnen ofta får ta över föräldrarnas gamla så blir det ju ändå smartphone idag. "Min" 10-åring (gudbarn) har haft smartphone i cirka 1,5 år, men han får inte använda den hur som helst. Han får i regel inte ta med den upp på sitt rum t.ex. (Just denna grabb har i princip bara sport i skallen, så han har ännu inte börjat förlora sig i appar etc)
    (Mitt eget barn fyllde 40 för några månader sedan, och jag tänker ofta tillbaka på hur behändigt det hade varit i många situationer om hon hade kunnat ha mobil.)
     
  15. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Jag har löst detta igenom apple och barn apple id. Allt sådant är spärrat tills barnen fyller 13år och då görs deras apple id om till deras egna och dom själva får då installera vilka appar dom vill.

    För mig personligen kommer inte barnen få ha sociala nätverk innan tillverkaren av appen godkänner det. Jag tycker det är ganska tydligt att tex Instagram inte är för barn.

    Jag har själv aldrig tillåtit varken min egen eller min frus familj att publicera bilder på mina barn på sociala medier. Då detta enbart sker för deras egen skull och inte barnens.

    Jag tror detta kommer bli hårdare reglerat i framtiden när mer forskning kring detta kommer.
     
  16. dermike

    dermike Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2012
    Inlägg:
    697
    Mottagna gillanden:
    325
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Själv är jag förespråkare för decentraliserade alternativ (Mastodon, Friendica, Pixelfed etc) och försöker lära barnen att inte lita få företag som bara vill åt deras data. Men det är svårt när de är så små och knappt fattar internet hehe
     
    bernard gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 703
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, sedan skall ju barnens kompisar bara också ha motsvarande appar för att det skall bli ett nätverk av det :) Har det varit klurigt att lösa?

    Friendica såg rätt spännande ut, missat det: friendica – A Decentralized Social Network
     
  18. dermike

    dermike Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2012
    Inlägg:
    697
    Mottagna gillanden:
    325
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Har än så länge bara behövt säga nej till WhatsApp, men blir nog värre om några år.
    Det som är fantastiskt med ovanstående är att de alla använder standarden ActivityPub, så de kan prata med varandra. Så ett problem mindre med specifika appar så länge de kör det protokollet :)
     
    bernard gillar detta.
  19. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Äldsta sonen fick sin när han var 7½ och skulle då ha när han gick till skolan själv 6-7 min hemifrån. Han skickade ett sms när han var framme. Notera dock att antingen jag eller frun var hemma de dagar han gick själv. Nu har han den med sig de dagar han går hem själv en kort stund innan vi är hemma. Fungerar bra och man får som sagt göra det klart vad som gäller för att man ska få ha en telefon.

    Extra plus är att skulle han inte höra av sig på väg hem går det som sagt att spåra telefonen, dock inget som vi behövt göra *peppar peppar*.

    Men som tidigare nämnt är det helt upp till dig som förälder beroende på hur er situation ser ut :-)

    Lyssna inte på andra, utan tänk själv ;-)
     
    bernard gillar detta.
  20. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Precis samma upplägg här.
    8 år. Facebook, webläsare, youtube och google play är låst via applock. Android lost är även installerat så man som förälder har total spårmöjlighet ifall något skulle hända.
     
    bernard gillar detta.