Videouppspelning?

Diskussion i 'Galaxy i7500' startad av V1P3R, 11 aug 2009.

  1. V1P3R

    V1P3R Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Någon som testat att spela upp film på sin Galaxy?
    Har testat ett antal filmer men inte fått det till att funka riktigt bra. Filmerna hackar lite, har testat en del olika konverteringsprogram. Det är lite irriterande faktiskt. Jag kör med 480x320 btw.
     
  2. twelve

    twelve Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    den fixar inte xvid som omnian eller?
     
  3. hackan

    hackan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag har testat med lite olika klipp, bland annat ett avsnitt av en serie på ca 25 minuter vilket fungerade bra. Det gick till och med att läsa texten vilket var tur då det var japanskt tal.

    Körde på Android Converter (Trial), kommer inte ihåg vilket format, tror det var h.264, och körde på ca 50% kvalitet, högsta fungerade inte bra alls. Formatet var 480x320, är jag rätt säker på.
     
  4. V1P3R

    V1P3R Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Nej, ingen Xvid eller avi överhuvudtaget.
     
  5. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    när kommer android/samsung/htc/apple börja inse att xvid/avi är överlägset störst och det de flesta vill ha stöd för
     
  6. V1P3R

    V1P3R Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Testade att konvertera en film från avi med android converter och konstigt nog funkade det inte särkilt bra alls. Jag körde på medium quality för htc magic. Resultatet blev faktigt väldigt mycket sämre än de andra konverterare jag testat. Lite konstigt kan man tycka eftersom den är gjord för sämre hårdvara(magicen saknar dsp). Men tack ändå! :)
    Videouppspelning är ganska viktigt för mig och det skulle kännas oerhört tråkigt att behöva sälja telefonen för något sådant. Gillar annars telefonen.
     
    Last edited: 11 aug 2009
  7. hackan

    hackan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det är underligt eftersom det gick bra för mig. Jag ska försöka hinna med ett till test i natt/imorgon.

    Kom för övrigt på att jag kanske inte körde inbyggda uppspelaren, om det spelar någon roll. Körde antagligen Meridian då, eller möjligtvis Video Player. Bägge finns fritt på Market.
     
  8. V1P3R

    V1P3R Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag har testat med både standard-spelaren och meridian utan något lyckat resultat.
     
  9. hackan

    hackan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag har fått vänta med att lämna in telefonen, så jag ska göra ett nytt test med en film tänkte jag, återkommer med resultat när jag konverterat och testat.
     
  10. Limmet

    Limmet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2009
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Konverterade några .wmv - filmer till .mp4 med det medföljande (på skivan) programmet "Samsung new PC studio". Kanske för amatörmässigt att använda medföljande program men det fungerade felfritt...

    Tog dock nästan 20 min att konverta en film på 60 minuter (~120mb). Segaste laget imo.
     
  11. palle

    palle Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2009
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag bor i utkanten av stockholm och pluggar på andra sidan stan, så jag kollar väldigt mycket på film/serier på mobilen när jag sitter på tunnelbanan.

    det jag kan rekommendera är "ImTOO 3GP Video Converter". [snip] de senaste versionerna har stöd för att konvertera till "blackberry mp4" vilket verkar skilja sig från de andra mp4-formaten i att kvalitén är markant bättre av någon anledning.

    det som är bra med ImTOO är även att du kan ställa in precis allt annat också.. t.ex framerate (antalet FPS), bitrate (både för video och ljud), format (pixlar bredd x höjd) osv

    det jag har kommit fram till, efter mycket experimenterande, är att om man konverterar till "blackberry mp4", håller bitraten för video under 700 kbit/s och sedan spelar upp filmen i Meridian (flyter på bättre än andra videospelare vid höga bitrates) så hackar filmen ingenting och kvalitén går inte att skilja på från originalfilen, även om man väljer 30 fps.

    jag brukar även kolla upp exakt vad filmen har för aspect ratio och sedan välja upplösning därefter. dvs om originalfilen har upplösning 576x288 så har den aspect ratio 2:1, och då väljer jag upplösning 480x240 (istället för 480x320) så att programmet inte behöver skapa svarta ramar ovanför och under bilden för att fylla ut skärmen. gör knappt någon skillnad egentligen, men känns ändå onödigt liksom.

    [edit: inget warez snack /mod]
     
    Last edited by a moderator: 13 aug 2009
  12. V1P3R

    V1P3R Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har testat ImTOO 3GP converter nu, och måste tyvärr säga att det inte blev särkilt bra alls. Konvertarade en film till blackbarry mp4 och bitraten låg på 640. Tack ändå, men det verkar som inget funkar för mig.
     
    Last edited by a moderator: 13 aug 2009
  13. dmncr

    dmncr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2009
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Kan rekommendera Mediacoder (http://mediacoder.sourceforge.net/), h264 video i 480*320 och 768kbps funkar utan problem i Meridian på min tele.. såg The Count of Monte Cristo igår på den :)

    Mediacoder har även cuda support, mkt trevligt om man sitter på ett kort som stödjer det, vilket i mitt fall är GTX260, mkt snabbare att konvertera än på 3.2ghz core2duo..
     
    Last edited: 12 aug 2009
  14. hackan

    hackan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har testat att lägga in en del av en film nu, konverterad med Android Converter. Körde på "Android G1 h.264" och ganska precis 50% (Datahastighet: 508.16Kbit/s säger QuickTime), och det fungerar utmärkt att spela upp.
    Jag körde visserligen en återställning på telefonen för bara några timmar sedan, och har inte installerat så mycket efter det. Kör på medföljande video-spelaren, med filmen placerad på ett separat SD-kort (inte något specialkort vad jag vet, har inte koll på hur snabbt det är däremot). Har låtit den gå i 15 minuter utan att märka något, men har inte kollat intensivt på skärmen.

    Om det krånglar, kan du kolla så att det flyter utan problem på datorn, så det inte är något problem med konverteringen?
     
    Last edited: 13 aug 2009
  15. V1P3R

    V1P3R Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har testat Mediacoder utan att få det att funka nå bra. :/
    Men tack ändå!

    Alla filmerna jag konverterat förutom med Android-converter funkar utmärkt på min pc. Filmen jag konverterade med Android converter laggar hemskt även där. Den går även alldeles för fort. Tycker att det är skumt att det funkar så bra för andra, men inte för mig. :/
     
  16. hackan

    hackan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det verkar väldigt underligt att det krånglar för dig. Vad är det för dator du konverterar på? (Kör på en bärbar med dubbelkärning Intel Pentium, 2GB RAM och Vista Home Premium x32).
     
  17. V1P3R

    V1P3R Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Kör med Q6600 på 3GHz, 2GB RAM :P, GTX 295, Windows XP.
     
  18. hackan

    hackan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Låter ju inte som om det ska orsaka några problem... Enda jag kan komma att tänka på är om det är samma problem som tidigare fanns med 2-kärniga, att saker börjar gå dubbelt så fort... Har svårt att kolla det då jag inte har något liknande att testa på.

    GTX 295 ska väl klara Cuda? Om det går att stänga av (eller slå på) det, så kanske det kan påverka.
     
  19. dmncr

    dmncr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2009
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Testa igen, me motsvarande inställningar:

    Container: MP4

    Video: H.264
    Mode: Two-Pass (kan bli problem me cuda men om du lirar quad gåre snabbt endå, Fixed Bitrate funkar även)
    Bitrate: 750kbps
    Resolution: 480x320

    Audio: FAAC
    Bitrate: 112kbps
     
  20. V1P3R

    V1P3R Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Japp, den klarar cuda, men jag vet inte om det har nått med saken att göra egentligen. Det är bara android converter som gör så att filmen går för snabbt. Har inte hittat nåt program som konverterar film som inte hackar. :/
    Annars blir det väl bara att försöka sälja den för så mycket som möjligt och sedan vänta på android lurarna med snapdragon. Lite surt dock eftersom jag gillar den i övrigt.