Videouppspelningsapp som kan styras från annan enhet?

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 12 nov 2025 kl 21:12.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 076

MINA ENHETER

Jag har börjat se filmer som finns nerladdade lokalt på datorns hårddisk en del senaste tiden, eftersom många äldre filmer inte finns att hyra på någon svensk streamingtjänst. Filmer som ligger under public domain..

Jag har en Chromebook som jag spelar upp på, där jag använder VLC (Android-app) och sen HDMI-kabel till tv:n. Nackdelen är att jag måste gå fram till datorn för att pausa och spola tillbaka varje gång det behövs.

Nu söker jag bästa metoden för att kunna spela upp filmen från Chromebooken, men kunna fjärrstyra uppspelningen från min telefon. Det är bara pausa och spola tillbaka 30 sekunder som skulle behövas.
    Har VLC någon sådan funktion, eller finns det någon annan videouppspelningsapp som löser det? Jag tänker om samma Android-app går att ladda ner på båda enheterna, sen kopplas ihop över lokala wifi-nätverket eller över internet, för att kunna pausa och spola tillbaka.

Alla Android-appar går ju att använda på Chromebook i princip. Viktigt att appen kan hantera srt-filer (undertext).