Vilka billiga telefoner kör Android 4.0

Diskussion i 'Allmänt' startad av Anders-L, 2 apr 2012.

1. Anders-L

Anders-L Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjenare!

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig då jag inte riktigt vet hur jag skall gå till väga för att få informationen jag söker.

Jag jobbar på ett företag som utvecklar en webbsida som över 1500 personer skall använda i mobiler som vi köper till dem. Med tanke på att inköpet av över 1500 mobiler kommer att kosta en slant och att det inte behövs så mycket kraft i mobilen eftersom det är ganska få saker den skall klara av så började vi titta på Samsung Y-telefonen som är billig och bra.

Tyvärr visar det sig att vi av olika anledningar behöver den Chrome version som finns i Ice Cream Sandwich versionen av Android.

Då kommer vi till mina frågor:

- Hur kommer jag åt en lista på alla telefoner som kör 4.0 och som är av det billigare snittet?

- Om det inte finns några telefoner som är billiga med 4.0 ännu, kommer det snart tror ni?

- Skulle det teoretiskt går att installera Chrome från 4.0 på en telefon som kör 2.3.6?

Tack för all hjälp!

2. Wetterholm

Wetterholm Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

ZTE-Blade II kommer iaf att få ICS. Dessa kommer kosta runt 1500kr.

3. faidros

faidros Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Om pengar är en stor fråga kan man eventuellt fundera på att lägga på custom ROM.
    I sådana fall kan man ju nästan välja vilken smartphone som helst.
    Tex har jag en X10 mini, finns ICS. Dock inte med stöd för allt, men det är det ju ingen mobil som har verkar det som.

Tar säg femton minuter per telefon att lägga på custom ROM.

Last edited: 2 apr 2012
  4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Problemet är väl att det kommer ta 9,4 arbetsveckor att fixa custom på alla. Helt plötsligt skulle det vara billigare att köpa Galaxy Nexus till hela kontoret ;)

5. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

- Hur kommer jag åt en lista på alla telefoner som kör 4.0 och som är av det billigare snittet?
    http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s85766787&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

- Om det inte finns några telefoner som är billiga med 4.0 ännu, kommer det snart tror ni?
    Gissningsvis börjar det ramla ner fler ICS telefoner mot/under sommaren.

- Skulle det teoretiskt går att installera Chrome från 4.0 på en telefon som kör 2.3.6?
    Nej, det går ganska garanterat inte. Jag tror inte att dom har satt ICS krav på Chrome utan anledning, den använder säkerligen features från ICS som helt enkelt inte finns på Gingerbread.

6. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Jag vill bara förtydliga lite här. Den inbyggda webbläsaren är inte Chrome, varken i Android 4.0 (Ice Cream Sandwich, ICS) eller tidigare. Chrome kommer heller inte med i installationen av ICS utan är en app man måste installera från market. Men eftersom Chrome kräver ICS så har du rätt i sak när du söker efter en telefon som har det.

ZTE Blade II finns redan i butik men det är inga klara besked från ZTE ifall den kommer från ICS eller inte, den har det iallafall inte i dagsläget.
    https://swedroid.se/zte-presenterar...ska-marknaden-blade-ii-och-mimosa-x-hands-on/

Sony Ericsson Xperia Ray är annars en trevligt telefon till ett relativt lågt pris (2000) som kommer få ICS i mitten av denna månad. Tror att det är det billigaste du kan hitta inom närmsta tiden.

7. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Jag kan tillägga att Swedroids systersajt Androidenheter.se är bra för jämförelse av telefoner men de verkar jag missat/valt bort att ta upp just aktuell androidversion.

8. faidros

faidros Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Klart att det tar tid. Men kan ändå vara värt att snabbt tänka över ifall det är ett alternativ.
    Verkar ju som att företaget har lite speciella behov, kanske det finns andra behov som man kan tillgodose via custom ROM.

Visst två och en halv månad är tid för en person.
    Man kan ju sätta upp det på olika sätt. Gör en väldigt bra guide (finns ju redan många bra, förtydliga med skärmdumparpå allt) och låt användarna göra det själva ensamma eller i grupp.
    Skulle ju kunna vara en trevlig gruppövning med en föreläsare och en tjusig powerpoint.
    Alla äääälskar ju powerpoint.

9. Anders-L

Anders-L Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag bugar och bockar ödmjukast och tackar för att ni lägger er tid på mitt problem.

Jag skall ta mig en funderare och prata med männen med plånböcker.

Addendum:
    Jag visste inte att det inte var Chrome som fanns i Android. Men ok, vad jag menade var webbläsaren som kommer default i Android.

10. Oldskool

Oldskool Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Alla Sony-Ericssons androider från 2011 får android 4.0 inom en månad. Vilket innebär att det finns en hel bunt av androider runt 2.000:- att välja på. T.ex. Xperia Neo, Arc, Ray, Active m.m. Active är extra stryktålig, om det är bra / nödvändigt. Ray är mest businesslike. Neo är billigast och har en från form. Arc har störst skärm. Etc.

11. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 962
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Anders-L: Gör om och gör rätt! :P

Kan det inte vara billigare och bättre att bygga om websidan efter de standarder som finns så att man kan använda sig av valfri webbläsare och därmed kunna köpa vilken "sunkig" telefon som helst för 6-700 kr?
    Vare sig telefonen kör android, ios, wp eller symbian.

Vad händer den dagen webbläsarna uppdateras pga säkerhetshål och helt plötsligt står ni där med en tjänst som inte fungerar längre då ni "skräddarsydde" den!

12. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Den kallas (Android)webbläsaren kort och gott. Duger inte den inbyggda så finns tredjepartswebbläsare från Opera och Mozilla. För Android 4 finns även Chrome som redan nämnts. (Ja, de finns några fler men de bygger på androids webbläsare).