Fråga: Vilka buggar har ni upptäckt i Jelly Bean för Xperia S?

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av dragontrumpetare, 2 jun 2013.

  1. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Tänkte att man kanske skulle göra en sådan här tråd, för att förenkla buggletandet för Sony. Istället för att göra det i Stora Uppdateringstråden, som snarare inte handlar om buggar utan nya uppdateringar som sagt. Jag uppdatera min lista för varje bugg som uppkommer.
    Jag skriver in de buggar jag mött.


    Kameran:
    1. Hd-filmning laggar med 1080p (720p verkar funkar ok).


    Webläsare
    1. Chrome är instabil, men troligen inte Sonys fel.
    2. Bokmärkes delen i vanliga webläsaren blinkar.
    3. Sonys webläsare krashar om man har mer än 3 sidor öppna.
    4. Musikspelaren krashar vid musiklyssnande på vissa hemsidor t ex Aftonbladet och idg.se

    Batteri
    1. Verka dra mycket ström (För mig verkar detta inte vara något problem)
    2. Fungera verkligen nya Stamina-mode funktionen?

    USB-OTG
    1. produkter ifrån Logitech funkar inte. Fick min otg-funktion att komma igång genom att använda andra märken.

    Gränssnitt:
    1. Översättningsfel på vissa ställen (har inte märkt detta själv)
    2. Omritningar av launchern vid användande av tyngre appar.
    3. Sonys kalenderapp kan inte stänga av sina notifieringar.

    Radiokommunikation
    1. Sämre 3G-mottagningen tappar nätet lättare (inget som jag personligen märkt.
    2. Wi-Fi också sämre. (Inte märkt detta heller)

    Något som saknas?

    Hittade en lista på XDA med buggar... hehe. Klistrar in den här också. Den säger iallafall att Google Maps kan vara en orsak till att vissa har problem med batteriet t ex.

    IMPORTANT
    - Laggy 1080p or even 720p recording video

    - If you have another keyboard (Switkey in my case) every time you reboot the phone, need to make again the default entry method [annoying..., curiously when I just upgrade from ICS I dont remember this happens...]

    - Some widgets dissapear every reboot (making system apps with titanium appears to solve these...)

    - Activating the camera, then pressing menu button gives you a little freeze with a black screen

    - Google maps services draining a lot of battery (Google's fault, nothing related to this firmware)

    - Wi-Fi not working in Iran (try with these http://forum.xda-developers.com/show....php?t=2301318 ??) (Seems that in order to use Wi-Fi you need to be in Airplane mode or take out the SIM card )

    - Taking a photograph with the flash ON produce a "purple filter effect" in the photo (Open Camera > Normal Mode > Options > White Balance > Select any other than WB AUTO seems to fix these issue, thanks abhik2012 & Peter_95)


    Less important, but still need attention!!
    - Backup & restore doesnt let you backup only works for apps downloaded from the market with USB-OTG (intentionally?)

    - Whatsapp doesn't vibrate with sound and predetermined option in notifications

    - Live Wallpapers sometimes just disappear showing only a black wallpaper, they return later from the shadows without doing anything, if you choose another LWP downloaded from Play Store, when you reboot the phone, LWP go away, instead blue flow stock wallpaper appear

    - Try too turn off screen with power button doesn't seem to work sometimes (doesnt happen for me... yet)

    - Long time to shutdown

    - When low battery it says "enable Stamina Mode" besides there is no Stamina Mode in this phone

    - Volume up button sometimes seems it doesn't work at all

    - Corporate E-mails accounts doesnt work, seems because they require encryption, that's its implemented, but not funcional, so it fails

    Need to confirm / More details
    - Poor signal or not signal at all sometimes / Mobile Data slow compared to ICS

    - Many users reporting problems with microphone, sometimes Google Now doesn't work for this situation (clean install?, update from ICS?)

    - Very long time to get a FULL charge (let's wait a couple of days and see if these still happen)

    - Walkman app sometimes freezes after a song ended, so stop playing music
    2G networks doesn't connect (People reporting these, have you configured your APN's correctly?)
     
    Last edited: 6 jun 2013
    HasseY och bernard gillar detta.
  2. CrazyDriver

    CrazyDriver Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det känns som att kameran fokuserar lite bättre, tyvärr hjälper det inte så mycket när själva kamera appen kraschar väldigt ofta utan att man ens gör något.

    Tycker att mottagningen via 3G och GSM har blivit sämre. När man har signal så verkar den vara lite starkare än tidigare, men jag tappar numera helt uppkopplingen så fort signalen är svag. Tar dessutom märkligt lång tid att få tillbaka uppkopplingen efter att den har tappats.

    Wifi känns också lite sämre. Min nedladdningshastighet är numera bara drygt hälften av uppladdningshastigheten vilket känns lite konstigt.

    Hemskärmsappen verkar också laddas om mycket oftare än tidigare, inte enbart när man har kört något minneshungrigt program som t.ex. Chrome. När den väl är laddad så flyter den på bra.

    Lite irriterad över att kalender appen som följer med releasen fortfarande inte går att radera och ersätta med Googles officiella app. Istället måste man då ha båda installerade samtidigt. Dock verkar jag fortfarande få dubbla notifieringar från Kalendern trots att jag har stängt av notifieringar i Sonys kalender app.

    Musiken verkar flyta bättre nu. Tidigare var det nästan omöjligt att lyssna på musik och göra något annat samtidigt utan att ljudet började hacka.

    Upplever batteritiden som lite sämre än tidigare och när jag tittar i batteristats så ser jag att Mediaserver ligger och drar närmare 20% av batteriet trots att servern är avstängd enligt inställningarna. Verkar som att andra appar drar igång server och struntar i inställningen.

    Som vanligt när det gäller Sony så verkar det vara full loggning på allt. Helt idiotiskt att skriva så mycket onödigt i systemloggen för ett releasebygge. Värst är nog Dlna servern som skriver så sjukt mycket i systemloggen att man måste filtrera bort det för att hinna se något vettigt. Samma sak med SignalStrength processen som lustigt nog kör anrop som getLTElevel trots att telefonen inte ens har LTE, men det är väl fulkod som återanvänts från Xperia Z kan man gissa.

    Förutom lite missade översättningar så är bygget ändå enormt mycket bättre än senaste ICS. Det mesta flyter på riktigt fint nu och det känns lite som en ny telefon. Det är verkligen skandal att det har tagit så förbannat lång tid att få ut detta bygge och jag hoppas att Sony har lärt sig något av det hela. Såhär skulle ju telefonen ha varit redan från början.
     
    Last edited: 2 jun 2013
  3. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Jag upplever inte samma saker som du (och en del andra på XDA)

    Kameran :
    Snabbstart fungerar hittills 100% för mig och jag har kameran redo på ca 2 sekunder.

    Batteri :
    Stamina mode fungerar fint. Igår hade jag under 1% drop per timme med screen off. Tappade 4% på 6 timmar och då körde jag Walkman appen i ca 1,5 timme.
    Sen får jag ca 1 tim mer screen on time än tidigare. Numera kommer jag lätt över 4 timmar mot ca 3 tim 10 min, tidigare.

    Morsan reagerade också igår över att hon hade väldigt mycket mer batteri kvar på kvällen. Har inte kollat farsans, men han använder knappt sin telefon så han brukar bara ladda varannan eller var tredje dag. Har kört Snapdragons batteri app men har tagit bort den och testar med Stamina mode nu.

    Har inte testat OTG, så den enda bugg jag upplever är HD filmning.

    Sent from my LT26i using Tapatalk 2
     
  4. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Just det..

    Webbläsare :
    Inaktiverade vanliga Chrome och kör sedan länge med Chrome Beta. Den fungerar kalas. Visst launchern ritar om när man stänger Chrome, men det gör den även med Sonys webbläsare.
    I så fall är det Sonys som är sämre för mig, då den kraschar om jag öppnar mer än 3 flikar, vilket inte Chrome gör.

    Sent from my LT26i using Tapatalk 2
     
  5. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Visst kan vara möjligt att hårdvaran i min kanske är problematisk. Men för mig vaknar då inte kameran alltid via knappen i från standby. Har tänkt skicka in luren på reparation igen, så det är möjligt att det fortfarande är fel på den.

    Inga problem med sonys läsare ännu iallafall.

    Vissa saker som du säger är nog inte buggar, som loggningen. Men översättningsfel är helt klart en bugg. Detta med radiomottagningen har själv inte märkt, så väntar och se om det kommer någon fler som nämner det som du säger när det gäller mottagningsproblem.

    Att Sonys Kalenderapp inte går att avinstaller är nog inte heller en direkt bugg, förutom att du inte kan stänga av notifieringar i Sonys variant.
     
    Last edited: 2 jun 2013
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Till er som erfar problem - har ni testat köra en fabriksåterställning?
     
  7. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jag gjorde det, faktiskt... och mina buggar finns kvar. Men misstänker att jag fortfarande har fel på luren visserligen.

    Om flera säger att Kallstart av kameran via kameraknappen funkar, så tar jag bort den ifrån listan. För då indikerar ju detta snarare att det är fel på min kameraknapp.
     
  8. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    @CrazhDriver Hur blir det om du inaktiverar den inbyggda kalendern?
    Det har jag gjort och kör istället med aCalendar.

    Samma med Chrome. Ta bort uppdateringar och inaktivera den sedan.

    Sent from my LT26i using Tapatalk 2
     
  9. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Går det att inaktivera chrome helt? typ gömma appen?
     
  10. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Japp. Gå in i Inställningar / Appar / Alla appar.
    Se till att avinstallera uppdateringar och sedan kan man gömma den.

    Fungerade tack och lov även på Facebook och alla Time line (eller vad den heter) tillhörande små appar. [​IMG]

    Sent from my LT26i using Tapatalk 2
     
    Last edited: 2 jun 2013
  11. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Aha... ok. Skall testa. :-) Men tror jag tar bort kameraknapp buggen, för just nu funkar den. Skumt?
     
  12. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Gjorde du en fullständig återställning, där minnet tömdes helt och hållet (alla bilder osv.)?

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  13. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jajamensan... rensade allt.

    Kollade om webläsaren. Inget... den tuffar på.. hade fyra flikar igång. Ingen krash.
     
    Last edited: 2 jun 2013
  14. skogen

    skogen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vart hittar ni stamina läget? Innan uppdateringen kunde man ha det på hemskärmen, inget som går längre?
     
  15. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Inställningar / Strömhantering /


    Sent from my LT26i using Tapatalk 2
     
  16. skogen

    skogen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok bra, tack.
     
  17. Katsuaki

    Katsuaki Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    De enda buggarna jag har stött på är att spelet "Beach Buggy Blitz" inte startar, jag får ljud, men ingen bild.

    Kameran har jag inte märkt några större problem med, snabbstart funkar som det ska för min del, däremot på ICS levde den ett halvt eget liv. Ibland gick den inte att starta om det inte var launchern som var den senast aktiva appen, och oftast startade den om man försökte två gånger. Vilket ger mig känslan av att när man trycker på kameraknappen första gången 'vaknar' telefonen och är då mottaglig för att man trycker en gång till och kameran startar.
    Jag kan ha råkat ut för detta en gång på JB men jag ska inte svära på det.


    Edit: Beach buggy blitz startar om man tvingar gpu-rendering i 2D miljöer.
     
    Last edited: 3 jun 2013
  18. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jag hade det inte riktigt i början, utan det bara kom. Kallstart funktionen fungera just nu, verkar det som. Men det kanske beror på hur man trycker på knappen. Skall testa. Det kanske behövs en viss beslutsamhet i trycket eller något. hehe.

    Men det är alltså ingen annan som har problem med OTG- funktionen? För hos mig, reagerar inte ens luren på att jag kopplar in en USB-OTGkabel.
     
  19. Katsuaki

    Katsuaki Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Kan tyvärr inte utlåta mig om usb-otg, då jag inte äger en sådan kabel.
     
  20. Soccom83

    Soccom83 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2011
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    ja man måste trycka in den hela vägen, räcker inte med "fokusläge" så att säga. Så har det alltid varit för mig.