Fråga: Vilka in-ear lurar skall jag köpa?

Diskussion i 'Övriga tillbehör' startad av Salvion, 27 aug 2021.

  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    TL:DR
    Använder in ear lurar massor, har just nu Supra Nitro-X2 lurar som funkar kanon, c.a 2 år gamla, funderar starkt på Sony WF-1000 XM4 då jag testar Airpods Pro på min förra Iphone 12 Pro Max men nu är tillbaka på min Pixel 4 XL (sålt allt Apple)
    Funktion och kvalité är A och O vad säger ni något jag bör betänka?
    Inear
    Blåtand
    Gärna True wireless


    Den långa delen...
    Samma som ovan men idag sa en god vän när jag använde ovan pixel 4 med Supra lurarna och jag sitter på ett café i Sthlm,

    "jag blir helt galan på allt oljud i bakgrunden, vad är det för snubbe som pratar så högt...?"

    Jag kan ju inte höra snubben då jag har propparna i öronen så jag är helt frågande, men samma sak är när jag talar i telefon och det är lite vind utomhus, bruset är ibland för störande för mottagaren att via avbryter samtalet.

    Jag blev lite förälskad i Apples Airpods Pro, satt bra nice med laddning och satan smidigt att bära med sig, men jag har övergivit Apple så det inte är min grej helt enkelt så det blir inga nya airpods pro, och då tror jag att Sonys är bäst?
    Käns som jag har nästan nog koll men frågar er utifrån ovan händelse, kommer det att vara samma störande för mottagaren eller har lurarna blivit bättre på 2 år?
     
    bernard gillar detta.
  2. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Jag har provat ganska många olika av dom olika helt trådlösa hörlurarna som finns ute (långt ifrån alla såklart med tanke på att marknaden börjat explodera med modeller till höger och vänster).

    När du pratar om kvalité, pratar du bara samtal då, eller är musik också något du använder dom mycket till?

    Kan säga som någon som har Sony-lurarna att dom inte är dom bästa för samtal. Dom är långt mycket bättre än XM3orna och är bättre på att hålla utomstående ljud i bakgrunden, men är det högljutt omkring dig kommer personen på andra sidan att höra det. Men främst är ljudet på rösten i XM4orna inte det bästa hos Sony, man låter lite "muffled" egentligen. Dock har jag sällan problem med att folk inte hör mig alls vilket var ett problem med XM3.

    För musik så är min upplevelse att dom är trevliga men inte det bästa som finns där ute och aningen överhypade men med rätt EQ kan man iallafall få dom att låta bra. Men det är ju också subjektivt vad man tycker om, och dom går iallafall att EQ:a i appen rätt bra. Sony's app är riktigt bra. Sen kör jag fortfarande iPhone så jag använder bara med AAC, om man har en Android-lur kan man köra LDAC och då ska dom kunna låta lite bättre (men få sämre batteritid ovanpå det)

    För musikljud så gillar jag Sennheiser MTW2 mer, samtalsljudet är lite bättre också. Men samtidigt så är det viktigt att komma ihåg att Sony-lurarna är nya och kommer säkert att få flera firmware-uppdateringar som kan komma att förbättra samtalsljudet (dom har redan fått en som gjorde det aningen bättre), men skulle inte köpa ett par hörlurar under premissen att "dom kanske blir bättre".

    Har hört att om samtalsljud är en hög prio så borde du kolla in Samsungs nya Buds 2, dom verkar ha väldigt imponerande samtalsljud, och musikljudet ska vara rätt balanserat också även om det inte är det mest raffinerade utav alla lurar.

    I övrigt så skulle jag rekommendera att hörlurarna du köper har Bluetooth 5.2 då jag har märkt att hörlurar som kör den versionen har mycket stabilare uppkoppling och är nästan alltid kopplade till ens enhet redan innan man ens får in dom i öronen.

    Det finns många matnyttiga recensioner att kika på ifall du kollar på youtube kan jag säga, många som levererar riktigt bra recensioner tycker jag, där du ofta kan höra exempel på hur hörlurarna låter i samtal, både med bakgrundsljud och utan.

    Sony XM4 är bra, har många bra funktioner och är nog dom bästa "all-round"-lurarna men just samtalsljud och musikljud finns det konkurrenter som både matchar och är bättre på.
     
    Jowee, Salvion och bernard gillar detta.
  3. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Tack för ditt utförliga svar!

    Jag tenderar att bli långrandig i mina inlägg och i jakten på att bli kortare utelämnar jag fel saker o_O;)

    För MIG har inte samtals kvalitén varit ett problem utan det är mer vad andra sagt, det är ju svårt för mig att kolla och bedöma om dom har helt rätt eller är petiga.

    Men om man säger så att jag säker först bra kvalitet i hållbarhet och funktionalitet, lite hur smarta dom är att koppla på och av och samt reducera ljud, men också så klart bra ljud att lyssna på mycket Spotify, Poddar och ljudböcker samt samtal i telefon.

    Jag har väldigt små öron kanaler eller vad det heter så att till mina Airpods pro fick jag köpa tredjeparts silikon och ta deras minsta DÅ satt dom perfekt.

    Är inte någon audiophil.

    Har testat Sennheiser i datorvärlden och diggade flera av deras gaming headset, riktig kvalitetskänsla.
    Min gillar också Sony.

    Och det är In ear som är grejen vill ha dom lätta att ta med även om jag tror sonys over ear är bättre och maffigare men den kompromissen kan jag göra.
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 695
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag skulle gett XM4orna @Juturna@Juturna nämner ett försök i sådana fall: Sony WF-1000XM4 (Hörlurar)

    Tänkte du förresten ha dem anslutna till mer än en enhet åt gången?
     
    Salvion gillar detta.
  5. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jo det lutar åt det, funderar på OM jag skall vänta till Blackfriday tider eller köpa när det passar mig.

    Nix inte aktuellt med flera enheter på samma gång nu eller i närtid, jag har hört om denna "miss" när jag kollat recensioner
     
  6. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Kan ju lägga till att OM kommande Pixel 6 blir bättre än min nuvarande 4 XL så är chansen stor att jag köper den när den dyker upp, men det beror på recensionerna så klart.
     
    bernard gillar detta.
  7. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Kollade just igen på prisjakt och måste säga att det är en intressant prisutveckling på Sony lurarna...


    [​IMG]

    ALLA är överens om priset.... o_O
     
    bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 695
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är lite tidigt än tror jag. Blir nog först till Black Friday eller dylikt.
     
  9. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Svårt kanske men som många nämner är det bra att försöka köpa från en butik där du kan skicka tillbaka dem om de inte passar. Iof bara Amazon tror jag du kan göra det. Jag skippade WF-1000XM4 just för att de går in så långt i hörselgången - ganska många reviews tar upp det som ett problem. In ear är sjukt stökigt helt enkelt - passform och känsla är så viktigt - köp från amazon och testa är mina 2 cents. tråkigt att sitta med lurar för 2400kr som du inte "vill använda" :) där har nog många på detta forum varit haha
     
    Salvion gillar detta.
  10. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Hm det hade jag inte ens tänkt på att möjligheten fanns...

    Har du någon praktisk erfarenhet av just Amazon och prova lurar någon timme om jag är försiktig?

    Kan för övrigt inte hitta dessa lurar os amazon.se bara .de
     
  11. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Det blir en extrakostnad på omkring 200 kr jämfört med att köpa från den billigaste svenska återförsäljaren, det är det lätt värt imo när det gäller In-ear lurar. Passar dom inte just dina öron och du tvingas sälja dom så lär du förlora mycket mer än 200 kr.

    Jag och många andra på forumet har aldrig haft några större problem med returer via Amazon, se bara till att spara förpackningen och var lite försiktigt när du öppnar.
     
    erik.rahm och bernard gillar detta.