Kan endast säga vad och hur jag har gjort, har inte provat alla sidor.
Till och börja med: Banggood's Priority Direct Mail, EU Priority Line och Banggood Express (nytt) skickas via EU-land och slipper avgifter, har funkat alla gånger jag beställt.
Förutom eBay så har jag en metod för att gå runt alla avgifter oavsett sida, som är fullt laglig.
Livraison de vos achats partout dans le Monde - ColisExpat
Du skapar ett konto och betalar 25€ så får du tillgång i ett helt år. När du beställer saker från Kina så fyller du i deras adress i Frankrike, som inte har ett system liknande svenska PostNord med avgifter. Det tas inte ut några avgifter på varor med värde under 22€, men iallafall AliExpress Standard Shipping verkar kunna gå över den gränsen, vet dock ej hur högt, men 45€ har gått bra för mig. När du fått varorna till Frankrike så väljer du när och med vilket fraktsätt som ColisExpat ska skicka dom till dig i Sverige.
Jag brukar köra med GLS, dels för att det är det billigaste alternativet, men även för att undvika att paketet någonsin kommer i PostNords beslag.
Detta är dock endast värt om man beställer många mindre paket.
När jag hade 12 paket liggandes i Frankrike så kostade det mig 190kr att skicka dom till Sverige. Kartongen var 50x30x30cm och vägde ca 4kg. Alltså en kostnad på ~16kr per paket istället för PostNords 75kr + 25%.
Dessutom är frakt, framförallt med AliExpress Standard Shipping, betydligt snabbare till Frankrike än det är till Sverige, och brukar gå på ca 1 vecka.
Då jag redan har ColisExpat så har jag möjlighet att ge ut en kod som ger 5€ rabatt för nya användare.
Skicka privat DM till mig med mail-adress så kommer en länk dit.
För lite dyrare/tyngre varor då? Det finns ett sätt även där.
畅达永越,物流通,快递系统,仓储系统,电商ERP系统,速卖通对接,eBay对接,亚马逊订单管理,敦煌网对接,电商物流系统,面单一体化,小包系统,东莞邮局打单,广州邮局打
Kanske inte den mest lockande hemsidan, men den verkar fungera. (Uppdaterar snart med bekräftelse)
På något sätt, jag vet inte hur, så kan större paket, och paket med batterier i sig, skickas med tåg från Kina och undvika importavgifter till EU. Skulle misstänka att hela containern importeras istället för varje produkt, och därför blir billigare? Lagligt verkar det vara iallafall.
När paketet kommit till Polen eller annat EU-land, lämnas det över till UPS som skickar det direkt till din dörr.
Problemet är att detta sällan finns som fraktalternativ när man köper (förutom batteriprodukter som t.ex elcyklar), men det gick bra när jag köpte från Alibaba där jag pratade med säljaren, som kunde skicka på detta sätt.
Metoden kallas även Poland Special Line och Poland Railway Line.
Ifall några frågor uppkommer, så ska jag göra mitt bästa för att besvara dom.
Click to expand...