Vilka Pixel-telefoner har hörlursuttag?

Diskussion i 'Google Pixel Allmänt' startad av N6290, 10 feb 2022.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Jag har idag en Pixel 3a och funderar på att uppgradera, men det är inte givet att jag uppgraderar till nyaste Pixeln (6:an) utan jag kan tänka mig en modell som har funnits ute ett tag också. Jag brukar använda trådlösa hörlurar vanligtvis men det kommer onekligen tillfällen då 3,5mm-uttaget/AUX-uttaget är guld värt, så jag vill helst ha en telefon som erbjuder den möjligheten, även om jag antagligen skulle överlevt utan. Så frågan är, av de Pixel-modeller som släppts efter 3a, vilka har egentligen vanligt hörlursuttag? Skulle önska en lista.

    Det finns ju så många olika varianter (Pro och ej Pro, a-varianten och icke-a-varianten, 5g-variant och ej-5g-variant) så enklare att fråga här än att söka på varje enskild modell. Finns säkert någon som har bra koll :)

    Gällande telefonerna utan 3,5mm: Skickas det med adapter, från USB-C till 3,5mm, till någon Pixel-telefon eller får man köpa det själv? I mitt fall, med mitt användningsområde, så är det ju inte aktuellt att införskaffa trådade USB-C-lurar utan hellre en adapter till 3,5mm-uttag i så fall. Finns det någon lösning där man både kan ladda över USB-C och få ut ljud över USB-C (genom adapter till 3,5mm) samtidigt?

    Tacksam för svar!
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 372
    Mottagna gillanden:
    17 850
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Pixel 1, Pixel 1 XL, Pixel 3a, 3a XL, 4a, 4a 5G och Pixel 5a har hörlursuttag
     
  3. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Till dom jag ägt har det följt med adapter (Pixel 2 XL, Pixel 3 och tror det var med till Pixel 6 också)
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 372
    Mottagna gillanden:
    17 850
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
  5. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Nej ingen adapter till Pixel 6 eftersom det följer EU för minska skrot då man kan ha samma laddare som tidigare telefon vilket inte är riktigt nice ha en Pixel 3 XL adapter till en Pixel 6 då Pixel 6 kan ladda snabbare än laddaren från Pixel 3 etc.

    Min Pixel 6 Pro fick bara ett par hörlurar med resten får man fixa till separat.
     
  6. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Nej ni har rätt, kollade nu. Ingen USB-C - 3.5mm-adapter följde med Pixel 6.
     
  7. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Ja det finns adaptrar så man kan ladda och ha ljud samtidigt, exempelvis https://www.amazon.se/-/en/dp/B08B3S4JDR
    Det viktiga är att de har inbyggd DAC och stöd för USB-PD.
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Tack för alla svar!

    Lustigt att de ger hörlursuttag till a-varianterna. Budgetvarianten har alltså objektivt sett en stor fördel jämfört med sin dyrare storebror...
     
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Vad säger ryktena om Pixel 6a - 3,5mm eller inte?
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 372
    Mottagna gillanden:
    17 850
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vet man inte, inte hört några rykten gällande 3.5. Varken om den har eller inte har
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Två månader har gått och jag har fortfarande inte köpt ny telefon. Tänkte att jag lånar denna tråd lite, även om det blir delvis OT. Med er information ovan så lutar det mot att köpa antingen Pixel 4a (helst med 5G isf), 5a eller 6a (6a förutsatt att den har hörlursuttag och inte kostar för mycket). Ska nog avvakta tills 6a är släppt, vilket ryktas ske inom kort.

    Är det bara jag som inbillar mig, eller har Pixel 5a fått väldigt dålig spridning? Jag hittar inte att den säljs någonstans i Sverige, trots att den släpptes för bara ett halvår sedan. Tidigare modeller såldes ju av Inet, Webhallen och flera andra butiker. Den finns inte heller på Fnac och inte heller Amazon eller Clove såvitt jag kunnat hitta. 5a verkar inte ens ha fått ett eget delforum här på Swedroid?
    Går det att beställa 5a med direktleverans till Sverige på något sätt, utan behov av forward shipping? Vad anser ni är det bästa sättet att beställa 5a till Sverige för tillfället, om det ens går till rimligt pris? :)

    Jag har dålig koll på Fnac, Amazon och Clove m.fl. tjänster, är det någon av dessa man bör undvika numera när UK lämnat EU och tull kan tillkomma? Säljer någon begagnat? Jag vill INTE ha begagnat, tänkte att det vore synd om t.ex. fransk språkförbistring får mig att köpa begagnat oavsiktligt.

    Fnac verkar ju ha ett ganska okej pris på 4a 5G, 415 euro. Över 4000 kr för en ca 1,5 år gammal telefon, är det prisvärt eller inte? Kanske värt det pga att det är en Pixel som egentligen är svår att få tag på i Sverige. Tänker egentligen att 4a har för många år på nacken vid det här laget, vill gärna ha något lite mer framtidssäkrat, men kanske är beredd att tänka om, särskilt om andra Pixel-telefoner kostar betydligt mycket mer alternativt inte finns alls. 4a 5G var väl Googles första telefon med 5G, är det något i denna tidiga 5G-implementering som kan orsaka problem, eller något man kommer sakna som nuvarande 5G-telefoner har? Hur skulle ni resonerat i min sits, köpa 4a 5G eller köpa något nyare/dyrare? Någon nackdel med 4a 5G som jag bör känna till? ;-)

    Om man ska gissa vad Pixel 6a kommer kosta, inklusive leverans till Sverige, vad tror ni baserat på vad tidigare a-modeller har kostat direkt vid lansering?
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 372
    Mottagna gillanden:
    17 850
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ryktet säger att den inte kommer ha jacket kvar
    Pixel 5a säljs bara i USA och Japan tyvärr. Så den kanske inte har rätt stöd för 4G+ (CA).
    Allt från UK räknas som 3:e land. I mobiltelefoners fall blir det då 25% moms. Det är ingen tull på elektronik.
    Skulle nog tippa på runt 400 euro
     
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Tack för dina svar!
    Jag valde att lyfta ut frågeställningen till en egen tråd, kom på att det antagligen trillar in fler svar om frågan ligger i rätt delforum:

    Vilken Pixel-telefon borde jag köpa? (4a, 5a, 6a)
     
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Då är Pixel 6a lanserad - och på den modellen har Google slopat hörlursuttaget.
    Så ryktet som nämndes ovan visade sig stämma, tyvärr.