Vilka prestanda behöver min nästa telefon?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av donaldduck, 19 okt 2015.

  1. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Prestandamässigt är min N5 bra. På grund av den dåliga batteritiden har jag dock börjat leta efter dess efterträdare. För att se vilken nivå jag bör lägga mig på gjorde jag ett experiment:

    - Satte max klockfrekvens till 1267 MHz i stället för 2265 MHz.

    - Videoprocessorn satte jag på 200 MHz som max i stället för 450 MHz.

    Gjorde N5'an till en ganska slö telefon alltså. Hur märktes det?

    Att surfa går lite långsammare. Dock så liten skillnad att jag antagligen inte observerat den om jag inte letat efter den. Jag kör inga spel, jag surfar, använder navigator, post och diverse icke resurskrävande aktiviteter. Skulle jag gå bara efter detta skulle säkert en telefon för ca 1 000 kr räcka gott. Vet dock från en annan telefon i familjen att RAM kan vara viktigt. Denna telefon har 1 giga RAM. Normalt är den lika snabb som min N5 för min typ av användning. Ibland blir det dock fördröjningar när flera saker pågår samtidigt. Troligtvis beroende på att appar kastats ut ur RAM och måste laddas igen.

    Batteriförbrukningen för min N5 sker i praktiken helt vid användning. I standby påstår den att batteriet skall räcka mer än 10 dagar, helt försumbart i sammanhanget alltså. Kan inte kvantifiera batteriförbrukningen när den är strypt enligt ovan. Verkar dock vara en markant förbättring vid användning.

    I huvudsak blir då specen för min nästa smartphone:

    - Nästan vad som helst som har minst 2 giga RAM och hyfsat med NVRAM (för kartor till navigatorn).

    - Skall jag rangordna övriga parametrar som är viktiga för mig blir det: Skärmen, batteriförbrukning, sen kommer ingenting, ingenting, ingenting, ingenting, ingenting, …........, därefter kanske något jag inte kommer ihåg just nu. En sådan telefon får jag för ca 2 500 kr.
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 022
    Mottagna gillanden:
    8 514
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
  3. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    @donaldduck@donaldduck Jag har flyttat ditt ämne till avdelningen Köpråd.

    Lycka till!
     
  4. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Elephone P8000! ca 1600kr! lite tung på grund av det stora batteriet men jag tyckte det va ok ändå.