Vilka risker finns vid uppdatering or rooting?

Diskussion i 'ZTE' startad av Snowman, 10 maj 2011.

1. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

4 Gb partition?? Läste du guiden så skriver kallt_kaffe att mer än 512 Mb i princip är meningslöst. Du kommer aldrig någonsin att installera så många appar, bättre att ha det utrymmet för bilder/musik/annat.

Jag förstår faktiskt inte heller detta. I princip så är det bara själva programfilen (*.apk) som installeras på SD-kortet, allt annat som programmet använder hamnar fortfarande på telefonen. Men jag tycker också att det minskar lite för fort. Dock verkar det extremt i ditt fall, är du säker på att App2SD är aktiverat? Kolla i A2SD Gui att det verkligen är aktiverat.

Jag har ca 110 Mb ledigt med ca 15 apps installerat.

Det gäller bara om du lägger appar på fat32 -partitionen på sd-kortet, eftersom den delen av sd-kortet monteras i windows om du kopplar telefonen till datorn och då inte blir tillgängligt för telefonen, vilket ger ett oförutsägbart beteende. ext2 -partitionen är alltid monterad i telefonen och det innebär alltså ingen risk att installera även launchers och widgets där.

Snowman gillar detta.
  2. Snowman

Snowman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hmm tror det gick aningen snabbt här ja, jag fick för mig att resterande utrymme inte gick att använda. Men då är det alltså så att man gör en partition som är dedikerad till apps från enheten och sen ska man på annat vis(hur?) göra en partition som kan användas för annan data och det är då också denna partition som blir mountad vid koppling till dator.

Kanske jag får göra om detta? Och isåfall är det kanske lika bra att köra Kallt_Kaffe´s senaste partitions förslag där man fick ytterligare 20MB. Jag får installera om allt igen men det får man ta.

Jag ska kontrollera detta men vad jag förstod från guiden så skulle det vara påslaget per automatik.

Aha förstår, men hur partitionerar jag den sissta biten till FAT32? Är det direkt genom Windows då?

3. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag borde nog varit lite tydligare när jag skrev det där. Med originalpartitioneringen och om man INTE flyttar dalvik-cachen så kommer man att fylla upp /data innan man lyckas fylla upp en EXT2-partition på 512Mb eftersom alla installerad app:ars ".EXE"-fil (.dex fil) cachas i dalvik-cachen samt att appar ofta också har en del data.

Om man nu leker med tanken på att man har partitionerat om så att man har 278Mb på /data och dessutom flyttar dalvik-cachen till EXT2 partitionen så kan det vara motiverat med en större partition. 4Gb är dock väl i överkant men 1Gb kanske kan vara motiverat om man är en storkonsument av app:ar och har flyttat dalvik-cachen.

Själv har jag 114Mb ledigt på /data och jag har inte någon EXT2 partition, inte heller har jag aktivt flyttat några app:ar med Android 2.2's egna apps2sd men jag vet att vissa appar som t.ex. Angry Birds automagiskt lägger sig på SD-kortet. Det är nog ganska individuellt hur mycket utrymme för app:ar man behöver. Jag kan också tänka mig att om man t.ex. kör Facebook och/eller synkar Exchange mail så äter det säkert en hel del utrymme på /data.

Snowman gillar detta.
  4. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Om jag vill använda mig av din partitionering på internminnet så ska jag alltså följa NiklasO guid här : Link men då ersätta vissa av filerna precis som din guid säger, men kan jag göra detta även om jag redan kör 2.2 och gjort alla de steg jag beskrivit i denna tråd?

Jag antar också att detta betyder att jag måste göra om allt med rooting och partitionering av SD minnet vilket betyder en komplett ominstallation?

5. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Den ÄR redan partitionerad till FAT32 när du köper den! När du partitionerar den i recoveryn så gör den automagiskt en FAT32 -partition av "resten". Minneskortet har alltså, efter partitioneringen, en ext2 -partition, där alla appar hamnar, som aldrig monteras av windows, och en fat32 -partition som du kan se i windows och där du lägger bilder/musik/data m.m.

Jag vet inte riktigt hur kallt_kaffes partitionering av det interna minnet funkar men jag antar att man måste göra en "wipe" för att få in den. Men behöver man verkligen använda den om man kör med en ext2 -partition och dessutom kör dalvik -cachen på den?

Snowman gillar detta.
  6. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Ja, eftersom man kör igenom hela 2.2 uppgraderingen igen för att få i den så blir telefonen automatiskt helt "nollställd". Men är man lite pysslig så gör man en backup innan via Clockwork och som man sedan återställer. Det gäller dock backupen kör RLS4 eller senare så att den får plats när man skall återställa den.
    Nej, då borde man väl klara sig på de 162Mb som ZTE ansett att man skall hålla till godo moed.

7. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Okay, så nu behöver jag alltså utgå från 2.2 och vad jag förstår så kan jag inte bara flasha in denna på nytt genom att följa NiklasO utan istället måste jag återställa med den backup jag tog och detta gör jag med OneClickRecoveryV9, stämmer detta? Eller kan jag flasha om helt med NiklasO´s 2.2 guid?

8. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Flasha om enligt guiden. Om du har Clockwork installerat så kommer den inte att visa "FTM" på skärmen men i övrigt fungerar det precis likadant.

9. claes

claes Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ett exempel jag kan komma på är missbruk av ditt Market-konto. Det är den andra vägen jag kan komma på som en trojan kan kosta dig pengar. Men det är kanske lite mindre troligt då jag tror det är lättare att spåra.

Snowman gillar detta.
  10. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

hmm inte bra, efter jag flashat om, installerat ROM:en och sedan partitionerat om SD kortet så vill enheten inte starta längre. Den visar splashscreenen(sponshbob) och sen android loggan men den försvinner och kommer tillbaka hela tiden.

Antar att jag får göra om hela processen på något vis igen?

11. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

12. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Trist, hoppas det löser sig för dig :(

Känns ju extra trist eftersom du frågat mycket och vi försökt hjälpa dig på vägen och det ändå går snett :(

13. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jo de e klart, jag har dock inte knutet något kort till mitt market konto än. Men jag förstår vad du menar och ska försöka vara uppmärksam på detta.

14. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Ah de e inte hela världen, för eller senare får jag rätt på den, kanske är det så att jag får strunta i Kallt_Kaffe´s partitions modifiering.

15. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hmm då har man lagt en hel kväll till på denna pad med bara problem :

- flasha 2.2 med partitions modifieringen (har även provat utan partitions modifiering)
    - startat om
    - installerat OneClickRecoveryV9
    - kört OneClickRecoveryV9
    - Tryck på knappen("Push here to install Clockwork recovery")

Nu säger den bara stay tuned... Running explit in order to obtain root access, merän så händer inte?

Last edited: 18 maj 2011
  16. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Har du USB Debugging aktiverat under Inställningar->Program->Utveckling ?

17. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jepp de e bland de första jag ställer in.

Jag provade nu att unmounta SD kortet och formatera det från enheten, därefter gjorde jag om processen och då kom jag fungerade recovery igen.

Det märkliga är att ibland efter en flash så dyker gamla apps som jag installerat sen tidigare samt bakgrunds wallpaper upp? Har hänt merän en gång nu på kort tid.

Förövrigt har jag nu fått in custom ROM:en och nästa steg är omstart och sen ut till recovery igen för att partitionera SD kortet.

18. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Det verkar som raderingen av SD kortet fick det att rulla igen. Nu ska SD minnet vara partitionerat men när jag tittar på statusen så är SD minnet ca 6.4 GB trotts att jag valde 1 GB i partitioneringen?

Hur kan jag kontrollera så att apparna verkligen installeras enbart på SD minnet nu?

Nästa steg om allt verkar vara okay med SD kortet är att flytta cachen.

19. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Efter installation av Angry bird och Opera mini så finns det 180 MB kvar på internminnet (innan installation fanns det 185 MB), låter detta rätt trotts att den ska lägga allt på SD kortet och att jag använder partitions modifikationen?

20. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Du kan kolla i t.ex. A2SD GUI så att apparna hamnar på minneskortet.

Ett "8 Gb kort" är ca 7,4 Gb så det stämmer väldigt bra att du har ca 6,4 Gb kvar.

Flytta cachen, det ger dig massa mer ledigt minne :) Görs enklast med A2SD GUI.