Vilka telefoner hade ni innan 2007?

Diskussion i 'Allmänt' startad av YEAH, 19 mar 2012.

1. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    602

MINA ENHETER

Hmm..
    - Motorola "Tegelsten" första mobil, kommer inte ihåg modell namn och har ca: 15 min samtals tid och fick ladda den jämt. :D
    - Panasonic - 2 mobil, minst 20 år sen, kommer inte ihåg namnet.
    - Nokia 6110, Nokia 7110, Nokia N95,
    - Ericsson 318/688/888
    - Samsung SGH-E700
    - Siemens (nåt)

Möjligen glömt bort nån/några och minnet är inte direkt det bästa numera. :(
    Fast det var gamla goda tider, speciellt med tegelsten telefoner. :D

Last edited: 2 apr 2012
  2. YEAH

YEAH Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag tycker det är ett sånt spännande fenomen. För det verkar som att fler "nördar" har smartphone nu än innan 2007, och jag är ju såklart nyfiken på varför! Liksom back in the days fanns det knappt ett svenskt dedikerat smartphoneforum likt swedroid.

Och många argumenten till varför man ska välja android idag tycker jag enkelt hade gått att applicera på dåtidens smartphones. För skillnaden, funktionsmässigt, är inte så stor.

Om jag trampar någon på tårna med mina tankar så får jag helt enkelt be om ursäkt, det är inte tanken med tråden.

3. Snapphane

Snapphane Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Tror att det har att göra med pris och funktion. En telefon med Symbian eller Windows Mobile låg på den tiden där runt 5 000 - 8 000 kronor (med inflation och allt det där så pratar vi säkert 10-15 tusen i dagens värde) och fanns inte riktigt i det vanliga utbudet, så svårt att ta den på kontrakt. Telefonerna var även mer företagsinriktade, dvs kalender, e-post och dokument. Datatrafik i mobilnäten var heller mycket att hänga i julgranen med sina 56kbps.

När vi började använda internet mer, när priserna blev mer humana och fler och fler tillverkare släppte lite mer avancerade mobiler, antingen med eget system eller då ofta Symbian, så fick fler och fler upp ögonen för denna typ av mobiler.

När iPhone sen kom blev det plötsligt populärt att ha "internet i fickan" och även operatörerna fick tummen ur och började skapa vettiga abonnemang för datatrafik. Sen med utvecklingen av Android har vi nu hamnat i ett läge där du får en 2007 års 8 000 kronors värstingmodell, för 499 med kontantkort. Och med det utgångsläget har vi nog inte långt kvar innan alla har en smartphone.

Sen fanns det såklart även nördar på sin tid. Jag minns som sagt min Siemens ME45 som var rätt tidig, för en så enkel modell, att ha åtkomst till minnet från en dator. Fanns en hel del spel man kunde tanke ned och "installera" då. Spelen var i stort sett HTML-sidor och kördes i webbläsaren. Men det var fortfarande externa spel man installerade på sin monokroma skärm - VÄLDIGT häftigt! :D

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det har nog lite med ålder att göra. När jag hittade en GPS/Smartphone ifrån Navigon, Navtech eller liknande köpte jag den. Windows var det på den. Fungerade rätt bra men var seg och det fanns inte så mycket att göra.

Första gången jag på riktigt insåg att en smartphone var smart låg jag i sängen med min nyinköpta Nokia 8500. Den hade en liten butik och lite appar. Innan dess såg jag inte riktigt nyttan.

Har visserligen alltid använt min telefon som arbetsredskap i olika säljorganisationer och dåtidens smarta telefoner hade, om ens möjligt, värre batteritid än idag.

Jag tror att man nördade på andra sätt då än just inom telefonsegmentet helt enkelt...

5. Steeler

Steeler Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Första mobilen var en Motorola, minns inte modell. Det jag minns med denna var att det gick att använda vanliga RR-batterier. Bytte ganska snabbt till en Ericsson, minns tyvärr inte modell på den heller. Här kunde man byta ut en plastskiva vid knapparna för att byta färg. Sen hade jag en Nokia 3110, där jag minns att det fanns ~30 ringsignaler att välja bland. På den tiden var sånt häftigt. Sen lanserade väl Nokia Navi-key i och med denna telefon?

2000 - Nokia 3210. Animerade ikoner i menyerna, grymt häftigt. Sen höll jag på att byta ut operatörslogan (Telia) mot egna bilder. Här fixade man även med att göra egna ringsignaler i midi.
    2003 - Sony Ericsson T100. Blå display istället för den klassiska gröna. Även här kunde man byta ut grafiken i displayen. Har för mig att man själv kunde rita i telefonen, men minns inte helt hundra.
    2004 - Samsung X450. Första med färgskärm vilket då var en helt makalös häftig upplevelse. Jag minns fortfarande hur imponerad jag var över färgerna första gången jag startade den :)
    2006 - Samsung SGH-E760. Här började det hända lite. Den hade rörelsesensor vilket gjorde att man kunde styra saker genom att skaka telefonen. Man kunde t.ex. göra olika beats genom att skaka den. Det gick också att kasta tärningar genom att skaka den. Den hade även dubbla displayer (viktelefon).

Synd att du inte skrev till och med 2007, för 2007 köpte jag min Samsung U600 som var en helt fantastiskt telefon. Jag har kvar den fortfarande, utifall att jag skulle behöva en nödtelefon :)

6. Jani

Jani Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57
    Operatör:
    GiffGaff

MINA ENHETER

Operatör:
    GiffGaff
    Enkelt: 1995 så fanns det inga smartphones. :P

2006 så blev det ju en Sony Ericsson P900

Telefoner innan 2007:

Orbitel 902
    Nokia 1611
    Nokia 2110
    Ericsson GA 628
    Siemens SL45
    Panasonic GD93
    Nokia 3310
    Nokia 7110
    Nokia 5110
    Nokia 6110
    Nokia 9000 Communicator
    Philip Fizz
    Sony Ericsson T28

Plus en massa andra jag inte kommer ihåg

7. cyprox

cyprox Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hade en Qtek S100, fruktansvärt dålig telefon med windows mobile 6.5. Touchen var bedrövlig och ingenting funkade bra.
    Eftersom det inte fanns några vettiga smartphones gick jag tillbaka till min SE K750i, ett tag senare fick jag en K790i av brorsan och några månader senare köpte jag en Nexus one.

Anledningen till att inte så många hade smartphones då är väl för att de inte funkade speciellt bra, var ju först när iphone kom som det började röra på sig. Iofs var inte den heller speciellt bra när den släpptes men gränssnittet/flytet/skärmen var ju ändå miljoner gånger bättre än på de flesta windows mobile. Sen har det ju utvecklats i en rasande takt jämfört med tidigare och fler och fler började upptäcka hur bra det var.

Last edited: 6 apr 2012
  8. tc737

tc737 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

jag saknar min Philip fizz. kom ihåg när jag dregglande öppnade paketet utanför onoff någon dag i min tonårstid. sen var det nån Motorola, Ericsson Nokias osv osv.

Sent from my HTC One X using Tapatalk