Vilka utvecklar?

Discussion in 'Frågor, support och diskussion' started by FlyBob, Jun 8, 2009.

1. Johan

Johan Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

För mig brukar det tyvärr istället vara, ju roligare projekt, desto mindre tid kan frigöras. :P

2. Jompe71

Jompe71 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

hehe... Jag tänkte dock inte praktisk tid som skulle frigöras utan mer på intresset att ens försöka frigöra tid.

3. SwedBear

SwedBear Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Jag är ren webbutvecklare (PHP) så jag har inte mkt erfarenhet av sådan här programmering men jag har installerat SDK och tänkt leka lite över sommaren. Har en 10 månaders son som tar upp mkt tid plus andra siter som jag jobbar med (www.bjorn3d.com och mikrodatorn.idg.se) så tiden är väl det som främst saknas.

Just nu funderar jag på att skriva någon app som drar data från mitt "riktiga jobb's site (www.nobelprize.org), främst för att testa nått kul och kanske få dom att betala en liten kurs/konferens för Android (tack och lov gillar alla där att testa nya saker och flera var och pillade på min telefon när jag kom in igår).

Det jag skulle tycka vara kul/nyttigt är att just ha ett gäng här som man (via forumet etc.) kan slänga ut frågor till om man kör fast. Och det verkar ju finnas smarta typer här :).

/B

4. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu har jag börjat använda min telefon och såg att det finns en kalenderwidget som funkar. Den ser iof inte ut som den du vill ha, men är det viktigt?

Det verkar som att det inte finns ett publikt API för kalendern. Hittade några inlägg om hur man ändå kan komma åt den, men då blir det fulkod som lätt havererar vid uppgraderingar.

5. redsolo

redsolo Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Finns inte kalendern som en content provider? Skulle man inte kunna läsa ur kalenderdata via en sådan?

6. nollbit

nollbit Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jorå!

android.provider.Calendar.CONTENT_URI

Har inte tittat på vad den innehåller dock. Men finns gör den.

7. svanlund

svanlund Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Den nämns på något enstaka ställe, men verkar saknas i själva dokumentationen. Den går säkert att komma åt, men frågan är som sagt hur mycket man kan förlita sig på någonting som är odokumenterat.

8. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Problemet är som jag skrev tidigare att den inte ingår i något publikt API, och Google har än så länge inte sagt något om när de tänker släppa ett publikt API (men jag hoppas att de gör det).

Vill ogärna bygga en app på ett API som Google själva avråder från att använda.

9. esrever

esrever Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Började för ett par dagar sedan men har ganska goda java- och xml-kunskaper.

10. pruzze

pruzze Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Här är en till utvecklare! Skaffade en Hero för ett par dagar sedan, och har börjat programmera! Jag användare Intellij Idea på Mac, och Android-pluginen funkar faktiskt väldigt bra. Någon annan som kör Intellij, eller är alla här Eclipse-slavar? :-)

/Fredrik

11. phete

phete Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Får väl ta å nämna att jag också är en programmerare :) fritid + jobb
    På jobbet kodar jag c#.net så steget till java är nästan noll och inget.
    Faktiskt kommit så långt med en port av Jotify (http://jotify.felixbruns.de/) att jag lyckades eliminera alla varningar/fel samt lyckades logga in! :P

Träffade dock på en annan snubbe som hade kommit betydligt längre än mig på just en Jotify-port så jag la ner det (och njuter istället av musiken via hans klient :))

12. firetech

firetech Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kodar också en del. Har kunnat programmera i halva mitt liv (jag är 22 nu), och kunnat Java (på en ganska avancerad basis numera) sen tre år tillbaka (när jag började plugga på Lunds Tekniska Högskola). Android är dock nytt för mig.

Eftersom jag inte kom på något bättre förslag, så började jag i förra veckan med en kollisöknings-app, även om jag vet att minst två personer redan håller på med samma sak. Jag gör det dock mest som ett "learning project" för att lära mig Android-kodning, och slänger in så mycket Android-specifika saker jag bara kan (just nu leker jag mest med GUI-delarna, men det är snart dags att ge sig in på XML-parsning). Att det blev just en kollisöknings-app beror nog lite på att jag för något år sen skrev ett Ruby-script som kollar kollisökningen var 5:e minut och mailar en vid uppdateringar (ja, jag är för lat för att hålla inne F5 ;)), och att det innefattar både GUI- och servicedelarna av Android. Lite beroende på hur långt den/de existerande apparna kommit när jag är färdig kan det bli så att jag inte släpper den, men om jag släpper den kommer den bli Open Source (troligen GPlv2, om det funkar med Androids licens).

13. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har än så länge bara kört notepad tutorialen för android. Jag har tänkt att leka lite till med den där och utöka med mer funktionalitet när jag får min Magic, och när jag kommer att ha lite mer tid att sitta vid datorn i höst.

Jag tror att jag även kommer att få lite mer inspiration till utveckling när jag haft en telefon ett tag också. Jag vet inte vad jag ska säga om mina skillz, har väl rätt breda kunskaper över lag, men har inte riktigt fördjupat mig i något. Är ganska snart färdig civilingenjör i datateknik.

14. heinrisch

heinrisch Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag lekte lite med android i helgen, började skriva lite på en blocket app som var efterfrågad. Har tittat lite på gps och magnetfält i android tidigare.

Som erfarenhet har jag 4 år på KTH data, blivit en hel del java. Även använt lite java på olika jobb.

Tycker dock mest om algoritmer och liknande, är ingen höjdare på design.

15. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Kul! En Blocket-app skulle säkerligen vara uppskattad av många. Du kan säkerligen hitta någon här på forumet som kan hjälpa till med det grafiska.

16. doep

doep Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Börjar få lite ordning på min musikCube client för android också. Första försöket att utveckla både java och android (kodar normalt C++), men det har varit en fröjd att utveckla med android sdk.
    btw: musikCube använder man för att streama sin musik till sin telefon istället för att föra över allting till minneskortet.

17. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Verkligen kul att det finns så många som redan utvecklar för Android.

18. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Wow, det där ser helt briljant ut. Hur fungerar det där, installerar man en server på datorn och sedan en klient på telefonen?

19. 2infinity

2infinity Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Häftigt att det finns så många utvecklare här. Jag tänkte börja plugga Datavetenskap nästa år där det innefattar en del programmering. Så på den vägen kan jag kanske lära mig en del och göra något vettigt i android systemen senare :)

20. heinrisch

heinrisch Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Vart hade du tänkt att börja plugga?