Vilken AI är bäst på vad?

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 2 dec 2025 kl 08:06.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 084

MINA ENHETER

Jag hittade ingen samlingstråd om AI, dvs en tråd som berör alla tjänster. Ifall det finns så får mod gärna sammanfoga denna tråd i den stora.

Min fråga är vilken AI som enligt er mening är bäst inom ett antal olika kategorier (se nedan). Jag har inte använt AI-tjänster sådär jättemycket, men min uppfattning hittills är:

Video
    Ifall man ber AI:n att skapa ett videoklipp baserat på en textbeskrivning, där människor ska synas i bild och göra naturliga kroppsrörelser och liknande, då tycker jag Grok AI gör det bäst. Riktigt imponerande. Dock en begränsning på 6 sekunder. Om man betalar, kommer man runt begränsningen på 6 sekunder? Särskilt om man matar in en befintlig, äkta bild, och ber AI:n om något, "få personen att skratta" eller vad som helst, då är det ett otroligt verkligt resultat som Grok ger.

Bilder
    Vad gäller att generera bilder, eller göra ändringar i bilder (typ "ta bort personen till vänster", "få personerna att stå riktade åt höger", "flytta personerna till ett skogslandskap") eller liknande uppgifter, då har Google Gemini känts imponerande. Säg att en bild på en person är inzoomad för mycket, då kan man be den att "visa hela personen", och den fyller i allt det som saknas.

Skrivande
    Ifall man vill att AI ska skriva en historia, typ en litterär berättelse, då tycker jag Google Gemini verkar göra det bäst. Testade någon gång och fick en riktigt övertygande historia, där de flesta detaljerna kändes helt naturligt inbakade. Bara några punkter där AI:n gjorde märkliga/omöjliga referenser.

Faktafrågor
    Sen vad gäller att svara på frågor, typ om jag ber AI:n svara på en ganska komplicerad frågeställning, då är jag osäker på om ChatGPT eller Google Gemini gör det bäst. Vad tycker ni? Några bekanta bad ChatGPT att finna restauranger i en viss stad med en viss känsla, eller skapa en resplan för x antal dagar i område y som skulle fokusera på aktiviteter såsom z. Det blev en riktigt bra sammanställning den gav. Jag har aldrig testat själv. Gör någon annan AI det bättre än ChatGPT?

Företagen har ju ofta byggt in diverse begränsningar för känsligt innehåll, eller vad företaget bakom kan tycka är känsligt eller kontroversiellt så att säga (ofta missriktat eller överdrivet i de fall jag stött på det). Min bild är att ChatGPT verkar ha flest såna begränsningar, som ofta träffar fel, medan Grok verkar mest frispråkig med minst begränsningar. Hur tycker ni?
    Deepseek har jag knappt testat, dålig koll. Tror att Deepseek bara stödjer text, eller kan den mata ut video/bilder också?

Dela gärna era åsikter, vad mer går det att urskilja där en viss tjänst är bättre? Tycker ni annorlunda än det ovan sagda?

Någon som testat andra AI-tjänster?

Kan även vara värt att diskutera "limits" i hur mycket innehåll man kan generera utan att nå ett tak, typ dagsgränser. Vilken AI erbjuder mest gratis, och vilka är mest snåla?