Vilken Android/Apple rekommenderas för max 1000:-?

Discussion in 'Köpråd och fyndtips' started by JerryW, Nov 9, 2015.

1. Droid55

Droid55 Guest

Både min pappa och hans tjej använder Moto G2 Dual som också har 8/1 och de fungerar bra (de tycker väldigt mycket om sina telefoner). Fast när de köpte den fanns inget annat alternativ (de köpte den enligt mina rekommendationer). Hade det funnits 16/2 så hade jag nog övertygat dem att köpa den istället. Eftersom Motorola har relativt orört Android så flyter det på bra trots 1GB RAM. Tror det är värre med TouchWiz eller dylikt.

bernard likes this.
  2. chraist

chraist Replicant Staff Member

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Vill uppmana samtliga i tråden att hålla god ton mot varandra!

bernard, Carre_80, speedline and 3 others like this.
  3. JerryW

JerryW Baby Droid Medlem

Först o främst, +citat funktionen är bruten! Fungerar inte som jag trodde o får den icke ti att fungera!

Jag tänkte främst begagnat fast jag måste veta att jag inte blir blåst.

Jag var övertygad om att smarta telefoner sjönk i värde snabbare än Titanic o att man kunde hitta 3 år gamla lurar begagnade för typ 500:- men tydligen inte :/

Kamera e inte viktigt. Bara den e någorlunda.

Har inte alla mobiler plats för minneskort?? Det låter som att inte alla har det :neutral:
    Ska titta på det.

Jag tänkte mig begagnat. Trodde som sagt att värdet på smarta telefoner sjönk som stenar men jag kanske hade fel.
    Hur känns de tråkiga? Jag fattar inte :neutral:

Kompisen säljer en gammal iPhone.

Det behöver inte vara den absolut nyaste telefonen. Hur är Nexus 4 sämre?

Har aldrig nånsin hört folk prata om Motorola angående smarta telefoner.

Såg precis nu att både Motorola o LG har Nexustelefoner 4 o 6 ti samma pris (högre upp ti höger).
    Visste inte att det fanns appar som gav ljussken som ficklampor. Ärligt talat, smarta telefoner är som ett främmande språk för mig :neutral:

bernard likes this.
  4. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Många mobiler saknar minneskortplats. Samtliga iPhone och samtliga Nexus saknar minneskortplats exempelvis.

5. JerryW

JerryW Baby Droid Medlem

....ok, det var oväntat....

Finns det nåra tillverkare/modeller man generellt kan lita på som har minneskortsplats o saker man förväntar sig att det finns?

Hade ställt in mig på Nexus för att det känns bäst att börja med en ren version av Android men så kommer detta....

Undrar även varför "alla" kör Samsung? Alla på bussarna man åker med har Samsung (och ofta Galaxy).

6. Ara

MINA ENHETER

Samsung hade tidigare alltid minneskortplats. Men de har gått ifrån detta på de senaste toppmodellerna.

Samsung Galaxy är ett populärt märke. Precis som Apples iphone.

För att vara på säkra sidan så kolla varje enskild modell.

Last edited: Nov 10, 2015
  7. Droid55

Droid55 Guest

Om du budar på Tradera så budar bara på auktioner som erbjuder betalning via Klarna. Då får du varan innan säljare får betalningen.

Nej, alla mobiler har inte plats för minneskort. Som @Ara@Ara skrev så saknar både iPhone och Nexus plats för minneskort. Fast köper du en mobil med hyfsat mycket interlagring så ska det inte vara något större problem. Du bör dock undvika mobiler med 8GB internlagring om ingen plats för minneskort finns.

Vilken iPhone säljer din kompis? Det finns många iPhones numera.

Nexus 4 sämre än vad? Nexus 4 är en gammal Nexus och jag vet inte hur länge den kommer få uppdateringar eller om den ens får nu.

Motorola var väl inget större märke på dumtelefoner och inte heller smartelefoner. Fast Motorola har verkligen växt i mångas ögon eftersom de kör en relativt ren version av Android (till skillnad från populära Samsung med mycket bloat). Dessutom erbjuder Motorola prisvärda modeller i flera prisklasser.

Nexus är Googles samarbete med telefontillverkare. Både HTC, Samsung, LG, Motorola och Huawei har gjort Nexus ihop med Google. De senaste är från LG (Nexus 5X) och Huawei (Nexus 6P).

Bättre att välja en mobil med fotoblixt så har du lättåtkomlig ficklampa oberoende av appar. :)

JerryW likes this.
  8. Ara

MINA ENHETER

Motorola var faktiskt världens största mobiltillverkare en gång i tiden. Innan Nokiaeran. Men det var länge sen. 1990-tal.

9. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Motorola RAZR var väl rätt populär? :)

10. Ara

MINA ENHETER

Ja och Motorola StarTAC innan det.

11. Droid55

Droid55 Guest

Före min tid alltså. Min första mobil var en Nokia 3210. :)

12. Ara

MINA ENHETER

Okej! Min var en Motorola Flare, 1995 var året.

13. JerryW

JerryW Baby Droid Medlem

https://swedroid.se/xiaomi-presenterar-lojligt-prisvarda-redmi-note-2/

Skulle den kunna va nåt? Kan ge ut 1400:- om den nu är så prisvärd. Fast omöjligt o veta hur bra ljudkvalite den har. Ljudkvalite är en stor grej för mig. Köpte lurar för 500:- (värda 1000:-) så vill kunna använda de till fullo (ja nästan iaf).

Tänkte annars en Nexus med minst 16GB utrymme eftersom jag förmodligen kommer ha luren i åratal (jag skaffar ny om den går sönder o så).

Har iaf lärt mig att en telefon ska ha minst 2GB RAM.

Rebecka: Stort tack för dina svar!

14. Ara

MINA ENHETER

15. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition

Nu har du hittat en recension som säger att ljudet är dåligt på RedMi Note 2.
    Det är ju lite typiskt av dig att hacka ner på just Xiaomis lur.
    Med det enda du kan hitta.
    Det finns även recensioner som säger
    "The sound via earphones is not bad either."
    Men det passade ju inte in på din inställning till Xiaomi så den hoppade du över, eller?

Det finns fler som säger att ljudet upplevs lågt, men det har så sent som September kommit uppdateringar som avhjälpt dessa.

Det finns heller ingen annan recension som klagar på dåligt ljud.
    Inte som jag hittat i alla fall.

16. Ara

MINA ENHETER

Det är rena lögner du kommer med. Jag har aldrig skrivit ett ont ord om Xiaomi. Tvärtom har jag flera gånger sagt att jag gärna rekommenderar Xiaomis mobiler.

Jag länkade till testet eftersom jag litar på gsmarena och därför att de faktiskt mätt ljudkvalitén och inte bara tycker något. De har fakta på bordet.

Jerry ville veta hur ljudkvalitén med hörlurar var och jag tog mig tid att leta rätt på en test som jag har förtroende för.

Du är oförskämd och osaklig.

Sen skriver du att en recension säger att ljudet "inte är dåligt". Det är dock långt ifrån kraven Jerry har och det säger faktiskt inte särskilt mycket.

Sweden2 likes this.
  17. Droid55

Droid55 Guest

Problemet med köpa en Kinalur (som Xiaomi) är att du inte vet hur länge du kommer få support (uppdateringar). Vad jag vet är inte Kinalurar kända för tillhandahålla uppdateringar över en längre tid. Så planerar du att ha mobilen i "åratal" så skulle jag starkt rekommendera att välja ett märke som bäddar för bättre uppdateringar.

Nexus är ett mycket bra val om du vill ha en uppdaterad mobil i år framöver. Jag tror en Moto (Motorola) också är ett ganska bra val, men kan du köpa en Nexus så tycker jag att du ska göra det. Problemet är att du inte får en Nexus för 1000 kr. En äldre Neuxs 5 kostar 1000-2000 kr på begagnade marknaden och en ny Nexus 5X kostar 4500-5000 kr.

Du kan inte tänka dig att ta en mobil på abonnemang? Vad har du för mobilutgifter idag? Har du abonnemang eller kontantkort? Beroende på hur dina utgifter ser ut så kan det vara ett alternativ.

18. Ara

MINA ENHETER

Eller så köper man bara en ny "kinamobil" när (om) mjukvaran börjar kännas gammal. De kostar inte mycket och den gamla går att sälja.

Då får man dessutom ny hårdvara "på köpet".

Last edited: Nov 11, 2015
    Carre_80 likes this.
  19. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Jag litar också på Gsmarena och deras tester, men då ingen annan kommit fram till samma sak så kan man ju undra fall det var deras enhet som på något sätt inte var riktigt hundra.

Det har ju uppenbarligen kommit uppdateringar som avhjälper problem med ljudet.
    Du nämnde själv att inte ens Xiaomi är fri från måndagsexemplar.
    Det jag läst vad gäller problem med ljud så har det främst handlat om ljud via bluetooth.

Så du menar på allvar att en telefon som inte är testad inte heller kan leva upp till de krav som Jerry har?

Jag har själv köpt en RedMi Note 2 och har inte avskräckt mig på grund av ett test, och jag lyssnar en hel del på musik. Dock blir det mest via TuneIn och Spotify.'
    Jag hoppas att jag inte har fel.

Jag menar att ljudkvalitèn i mobiler idag räcker mer än väl för en vanlig medelsvensson att lyssna på.
    Det är mer lurarna som avgör vilken upplevelse du får. Och vilken kvalitè det är på ljudet man lyssnar på.

Du får gärna peka på var jag är oförskämd i mitt inlägg. Jag har inte angripit dig personligen överhuvudtaget.
    Att jag säger att du rackar ner på Xiaomi är det du skriver tidigare och i andra trådar, att Xiaomi inte är tillräckligt billiga.
    Visst skriver du att du kan rekommendera Xiaomi, men inte jämfört med te.x Doogee.
    Jag menar att din inställning till Xiaomi är negativ.

Du måste inte ta all kritik som personliga angrepp.

Det här, igen!
    Köp något som är känt, säkert och folk känner till.
    Kinalurar kan du börja greja med när du blivit lite mer varm i kläderna.

Behöver du hjälp med något och någon "kan" Android så stöter man nog på patrull om du kommer med te.x en Xiaomi då de har ett ganska unikt gränssnitt.

20. Ara

MINA ENHETER

Fullt möjligt.

Det kände jag inte till.

Någon sån tillverkare finns inte. Men givetvis är det stora skillnad på hur vanligt det är.

Jerry frågade efter mobiler med superbt ljud. Mobiler med problem med ljudet är ju helt uteslutet givetvis.

Din fråga är helt obegriplig.

Nu var det inte medelsvensson vi skulle hjälpa, utan Jerry, som vill ha superbt ljud.

Jo du har sannerligen hoppat på mig personligen!

Du skriver att jag brukar hacka på Xiaomi, vilket är helt fel. Du skriver dessutom: "Men det passade ju inte in på din inställning till Xiaomi så den hoppade du över, eller?"

Du skriver att jag hittar på saker så att det ska passa någon form av agenda som du påstår att jag har. Det är i högsta grad oförskämt.

Men det är ju larv. DOOGEE har en mobil i prisklassen $100 som är riktigt bra. Xiaomi har inte någon i den prisklassen. Det är bara ett faktum. Det kan inte kallas att hacka.

Det har du inga som helst belägg för. Jag har alltid stöd av fakta när jag rekommenderar en mobil framför en annan. Pris, vilka band den stödjer, os.v. Den som ger mest för pengarna rekommenderar jag helt oavsett tillverkare.

Dina påhopp har inget med kritik att göra. De är helt osakliga.