Vilken Android/Apple rekommenderas för max 1000:-?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av JerryW, 9 nov 2015.

  1. JerryW

    JerryW Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2015
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    2
    Så DOOGEE F5 slår Nexus 5 (alla varianter?) duktigt. Låter jättebra, fast hur var ljudet? (om du nu jämfört antingen högtalarna lr samma lurar på många mobiler

    Ja Nexus 5 är nåt år gammal men det är väl bara nya appar o spel som inte fungerar till den då?

    DOOGEE F5 verkar ju utklassa Moto G3.
     
  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Om appar och spel ska fungera så hänger det mer på vilken version av Android luren har.

    Om Doogeen utklassar Moto G ska jag låta vara osagt.

    Men om man vill köpa en billig och bra telefon idag, och alltså inte behöva vänta några veckor, och få med den trygghet som det innebär att köpa av en svensk återförsäljare så är Moto Gn ett bra val.
    Man får en bra telefon som har ett bra batteri, en ren Android version och större chans till uppdateringar till nyare versioner av Android.
    Vilket också kan vara intressant och bra om man tänkt ha luren en längre tid.

    Man ska ju också fundera på vilka behov man har, och efter det välja telefon, inte tvärtom, att välja något med fet prestanda som man ändå aldrig använder.

    Om man sedan går igång på specs och tycker det är kul så visst, köp en Doogee eller en Xiaomi för den delen.

    Men, en riktig dealbreaker är ju avsaknaden av hotspot i Doogeen. Att det inte finns är ju bara konstigt och riktigt dåligt.
     
  3. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det finns hotspot i DOOGEE F5. Det var bara jag som inte hittade funktionen. Jag ber om ursäkt för mitt misstag.
     
    Last edited: 6 dec 2015
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Ljudet i DOOGEE F5 är mycket bra. Högtalare, samtal, hörlurar. Samtliga punkter

    DOOGEE F5 är en klart bättre mobil än Moto G, ja.

    Om den slår alla Nexus 5? Troligen inte den senaste, men den ligger också i en helt annan prisklass. Men F5:an har klara fördelar även över nya Nexus 5X (den senaste Nexus 5). Möjlighet till dubbla SIM, alternativt minneskort + 1 SIM. Den har även 3 Gb RAM (5X har 2Gb RAM) och fingeravtrycksläsare.

    Samtliga Nexusmodellerna saknar minneskortplats.
     
    Last edited: 6 dec 2015
  5. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Jag själv tycker inte alls om doogee, då skulle jag hellre ta en moto. Men nexus anser jag som det bästa om man ska ha android :)
     
    Droid55 gillar detta.
  6. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det finns inget med DOOGEE F5 att ogilla, möjligtvis med undantag av de skarpa hörnen. Det är en enormt trevlig mobil.

    Nexus det bästa? Möjligtvis vad gäller mjukvaran, men hårdvaran har klara begränsningar. Sen kan vi ju ta en titt på prisskillnaden. Nexus 5X (lägsta pris på prisjakt) med 16 Gb ROM: 4 049:- DOOGEE F5: ca pris från Kina 1200:- Man kan köpa tre F5 för samma pris och få pengar över.
     
    Last edited: 6 dec 2015
  7. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 503
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    Det finns saker att ogilla med doogee f5.
    1. 5.5tum skärm. Eftersom frågeställaren även pratar om gamla iPhone vill hen kanske inte ha en för stor telefon.
    2. Inte gorilla glass på den enligt doogee egen support.
    3. Ingen NFC enligt samma support.
    4. Ingen APTX bluetooth som behövs för bästa ljud via bluetooth.
    5. Ingen svensk återförsäljare och därför svårare med garanti.

    Dessa 5 punkter och fler ligger på min ogillalista angående doogee f5.

    Min rekommendation är i alla fall antingen en Motorola som ger valuta för pengarna eller att gå upp ordentligt i pris och välja ett fjolårsflaggskepp. Då får man oftast 2års garanti, en produkt som står sig länge och en stor marknad för skal och tillbehör.
     
  8. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är fullt möjligt, men då finns DOOGEE F3 Pro som alternativ 5" och nästan samma specs. Ingen fingeravtrycksläsare dock. Vi kan nog med säkerhet utgå ifrån att Jerry är en man.

    Det tror jag inte på. Den uppgiften kommer säkert från doogee.com vilket inte är DOOGEE:s support och hemsida. Enligt DOOGEE själva (doogee.cc) så ska den ha gorillaglass 3.

    Enligt den svenska återförsäljaren så är det Gorillaglas 3. Uppgifter som kommer från DOOGEE själva:
    http://www.perifa.se/product/product&product_id=104#.VmSBS_nhChc

    Korrekt, den har inte NFC.

    Korrekt, men knappast revelant i detta fall då det gällde ljudet med hörlurskontakt.
    Det finns svensk återförsäljare, men då är priset 2495:-
    http://www.perifa.se/product/product&product_id=104#.VmSBS_nhChc

    Jag ser det inte som ett stort bekymmer dock, det är ett års garanti även från gearbest.com

    Det var ju sannerligen inte mycket med tanke på det fantastiska priset.

    Valuta för pengarna? I jämförelse med DOOGEE F5 för 1200:- är det hutlöst dyrt.

    Han frågar efter en mobil i prisklassen runt 1000:- (kan tänka sig att gå upp till 1500:-) och du föreslår att han går upp rejält i prisklass? Rätt oförskämt faktiskt. Ge svar på vad han frågar efter och inget annat.
     
    Last edited: 6 dec 2015
  9. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Mitt enda problem (på pappret) med F5:an är batteriet. Den är redan ett relativt litet batteri och Doogee har ju en tendens att ljuga om batteri storleken. Har du haft möjlighet att mäta kapaciteten @Ara@Ara ?

    Använder man den som leksak kan jag tänka mig att det är lite knappt. Använder man den däremot som telefon bör det ju räcka.
     
    Ara gillar detta.
  10. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Carre_80 gillar detta.