Vilken Android telefon har bäst batteritid?

Diskussion i 'Allmänt' startad av bengbeng, 20 nov 2010.

  1. bengbeng

    bengbeng Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Vilken Android telefon har den bästa batteritiden när den används som en smartphone? Alltså inte massa taskkillers, sänka ljusstyrka o grejer utan vilken mobil har bäst batteritid när den verkligen används...?
     
  2. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Mina telefoner:
    x10, max ljusstyrka, alltid 3G på. Håller drygt 2 dagar vid kanske 1h/dag samtal
    samt en del widgets.

    x10 mini pro, alltid 3G på. Håller ca 4 dagar med lite sparsammare användning.
    Full ljusstyrka.

    x10 mini, alltid 3G på. Kör som mp3spelare i bilen. Håller ca 1 vecka om jag inte lyssnar
    på musik :)

    Så ser de ut på SE x10or.

    Tror t.om av indikationer att x8an ska ha ännu bättre.

    // A
     
  3. Yoshien

    Yoshien Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    831
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Det är egentligen en fråga i kalibern "hur stor är rymden".
    Allt beror ju på hur folk använder den, vad dom har för program igång (i bakgrunden).
    Vad har dom för widgets m.m,hur är deras "gsm" mottagning hur bra mottagning på data.
    Allt beror ju på.... Så det är ju super inviduellt.
     
  4. bengbeng

    bengbeng Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Njae... Jag skrev faktiskt "Alltså inte massa taskkillers, sänka ljusstyrka o grejer" men kan omformulera frågan...
    Vilken Android telefon har bäst batteritid vid tung användning ?(video, samtal o spel.)
     
  5. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Video kan ses som ganka tung användning och kanske även en del spel. Samtal är inte särskilt tungt om du t ex jämför med att ha GPS på. Återigen, ditt sätt att använda telefonen påverkar batteritiden mycket mer än ditt val av telefon. Finns det t ex någon modell som klarar av att ha GPS på mer än 4 timmar? Finns det någon modell som har mindre än två dygns standbytid om man stänger av datatrafik och inte har skärmen på under dessa två dygn? Jag skulle tro att svaret är nej på bägge frågorna.

    m v h Henrik
     
  6. bengbeng

    bengbeng Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jo det har du rätt i och jag förstår vad du menar och eftersom vissa anser att dom använder telefon "lagom" och ändå har 4-5 dagars batteritid så är det svårt och jämföra med sin egen användning.
    Jag har aldrig fått en "smartphone" att räcka en hel arbetsdag, men jag har inte testat varenda androidmobil på marknaden så jag tänkte kolla om det var någon som har upplevt bättre batteritid (vid tyngre användning)än jag( Har använt Nokia 5800, N900, hero, X10 mini pro det senaste året)

    Förresten gjorde inte Swedroid.se ett test med skärmen på och 100% cpu användning ... Har för mej att det var DHD... I vilket fall så borde det vara standard med ett sådant test eftersom (precis som du säger)batteritid är väldigt relativt beroende på hur man använder telefonen men då får man svar på hur länge batteriet håller vid tex. videotittande..
     
  7. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Bäst? Jag skulle göra en vild gissning på att det är Hero. Eventuellt Legend.
    Beror ju på om du använder SetCpu och kanske Tasker och Autofree Memory (eller vad det nu var som det heter).
    Allt går att automatisera så att det inte drar kräm i onödan.

    X10 mini var hur som helst den ABSOLUT sämsta telefon jag ägt när det gäller batteritid.
    Kör med en HTC HD2 där jag kör med android från SD kortet och till och med den är bättre...
     
  8. PolkaMan

    PolkaMan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2009
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag vet att det har gjorts ett test här på swedroid med några telefoner som du säkert kan leta fram. Det vore kul om det kunde genomföras ett till *hint till swedroid staff*. :)
     
  9. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Först skall sägas att jag inte har gjort NÅGRA förändringar med telefonen som påverkar batteritiden åt det bättre. Inte nåt alls.

    Min X8 klarar sig i två dagar om man använder den som en normal person. Kanske lite över normal användning.

    Låter jag den ligga och ringer något enstaka samtal, skickar något enstaka SMS och så vidare håller den enkelt tre dagar.

    Jämför detta med min föregångare Acer Liquid. Större skärm med bättre upplösning = kass batteritid. Min Acer hade lika sämst batteritid som t.ex. Desire, SGS, iPhone och så vidare. Jämförde med folk på mitt förra jobb. Man kan hålla den levande max en dag beroende på hur mycket man använder den.
     
  10. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Min spica hade väldigt bra batteritid. Vid normalt användande så höll den lätt tre dygn. Vid ett tillfälle använde jag den för ca fem timmars musikuppspelning, en timmes webbsurfning, en halvtimmes wifi-tether och 20 minuters filmuppspelning, och hade fortfarande runt 40-50% batteri kvar när jag kom hem på kvällen. Min nuvarande Liquid håller inte i närheten av lika länge.
     
  11. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Min desire fixar väl en dag.
    Den omformulerade frågan är fortfarande typ vilken bil har lägst bränsleförbrukning. Bilen hjälper bara men i slutändan beror det bland annat på hur tung högerfot som föraren har.
    Det är samma grej när folk skriver sina tider och klassar det som normal användning. Det är ingen standard och därför kommer det att skilja som bara den. Plus att en person brukar glömma vissa saker.
    Det enda vettiga är att köra nya modeller mot varandra i exakt samma test, äldre modeller kommer ha olika inkörda(läs förbrukade/försämrade) batterier som beror på ägaren.

    Så det är lika värt för ts och alla andra att kolla batteriets kapacitet och prestanda på mobilen och höfta lite.
    Eller vänja sig att det är bäst att ha med sig laddaren ifall ifall.
    Min x10 och min desire har båda tvingat mig att ladda dem mitt på dagen. Oftast då jag varit borta 7-17 eller jobbat och då ibland kört gps.
     
  12. TrueDesire

    TrueDesire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2010
    Inlägg:
    529
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    vej ej bästa telefonen tyvärr, kan dock bidra med 2st telefoner jag har erfarenhet av

    X10 mini pro (2.1) håller för min sambo ca 2dagar, 50% ljusstyrka och smsar flitigt.

    Desire HD (2.2) för mig, ca 5-18timmar beroende på om jag arbetar eller ej...
    dvs den håller i snitt 8-9 timmar för mig. 50-55% ljusstyrka där mellan.
    (epost sync 15e minut 05:00-18:00)

    enbart 3g, inget wlan inkopplat
     
  13. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Inte heller jag kan svara på vilken som är bäst men kan bidra med min egna erfarenhet.

    Använder min Mini Pro i jobbet. Pratar ca 1-1,5 tim/dag,3G påslaget,sync påslaget,BT påslaget och används. Får kanske 10-15 mail om dagen,surfar lite grann varje dag.
    Vid 18 tiden har jag ca 50-60% batteri kvar.
     
  14. softarn

    softarn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    I min app 24/7 försöker jag få svar på bl.a. detta. Appen går ut på att ha på telefonen så länge som möjligt och om en viss mobil har en hög genomsnittlig uptime borde det ju tyda på bl.a. bra batteritid. Än så länge finns det inte tillräckligt många användare för att få något statistiskt korrekt underlag dock.

    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=24983

    Just nu ser toplistan ut såhär(räknar bara de som har fler än 5 användare):

    1. Ally - 11 dagar 22 timmar - 8 användare
    2. HTC Magic - 8 dagar - 8 dagar 7 timmar - 6 användare
    3. Nexus One - 8 dagar 6 timmar - 12 användare
    4. HTC Desire - 7 dagar 14 timmar - 62 användare
     
  15. bengbeng

    bengbeng Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Först och främst en väldigt kul app... Har dock inte testat den ännu men som jag har förstått det så aktiverar man appen så har den koll på hur länge batteriet håller eller...?
    Men du som kan det här med appar, är det möjligt att skapa en app som håller telefonen vaken och som använder cpu till 100% och sen loggar resultatet på samma sätt som uptime..?
    Hade varit kul och veta svart på vitt vilken mobil i sverige som är "tungviktskung".:cool:

    Förresten så kollade jag precis min Hero och den låg på 73% efter 77 timmar.. Men en bra standbytid hjälper ju inte om den inte håller en hel arbetsdag när man använder den..:cry:
     
    Last edited: 22 nov 2010
  16. softarn

    softarn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Lite för OT så jag svarade i tråden om min app: https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=341965
     
  17. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Sorry om det är för OT. Men den appen säger väl ändå bara hur duktig folk är på att ladda telefonen? Det är allt annat än relevant.

    Slicka på fingret, håll upp fingret i luften och höfta.
     
  18. softarn

    softarn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Låt säga att telefon A har 5h i batteritid och telefon B har 8h. Personerna som äger telefonerna kan ladda dem var 3e timma. Båda personerna glömmer att ladda sin telefon en gång varje vecka. Telefon A kommer att stängas av varje gång det glöms bort medan Telefon B kommer att fortsätta vara igång och få en mycket högre uptime.

    Visst kan det vara så att en person är bättre att ladda sin telefon än någon annan. Men 300 användare på A borde i genomsnitt ha samma beteendemönster som 300 användare av telefon B.
     
  19. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Det är trots allt för många antaganden som beror på flera parametrar för att kunna dra de slutsatserna med den otydliga och rent utsagt dåliga statistiken. I alla fall en giltig fungerade slutsats. Det hoppas jag de flesta förstår.
     
  20. softarn

    softarn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Användare kan vilja starta om telefonen av många andra anledningar. T.ex. så kanske den hänger sig, den blir slö av någon anledning eller kanske att market slutar fungera. Så att säga att appen bara säger hur bra folk är på att ladda telefonen är helt fel. "Det hoppas jag de flesta förstår."

    Mitt inlägg på 6 rader var inte menat att ta med alla de parametrarna för alla de antagandena jag gjorde för att sedan kunna göra en giltig fungerande statistik slutsats. Det var bara ett exempel på när batteritiden spelar roll som jag skrev för att motbevisa ditt påstående om att det bara spelar roll om hur duktiga folk är på att ladda telefonen.