Fråga: Vilken build är det på den svensksålda modellen? (Ej gråimport)

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av areskoug, 11 dec 2011.

1. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Nordiska versionen. Köpt på Mediamarkt

2. firetech

firetech Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Min, köpt på Webhallen (kom precis hem med den) är också yakjuxw... Enligt tidigare rapporter borde den kunna flashas till yakju. Den ska rootas direkt iaf. ;)

EDIT:
    Jag gjorde som beskrivet i http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=20196513&postcount=129 (länkat tidigare i tråden). Behövde lite drivrutiner också (Finns att ladda ner på samma sida, "Treiber (USB Treiber Galaxy Nexus)"). Nu är min GN yakju, och funkar hittills problemfritt (yakju och yakjuxw har samma radio). Instruktions-PDF:en från Samsung visar dessutom tydligt att telefonen förväntas gå från "ITL41F.I9250XWKK8" (min hade "ITL41F.I9250XWKK9") till bara "ITL41F", så det verkar som att tanken med flashningen är att gå från yakjuxw till yakju...

Last edited: 12 dec 2011
    diezel och bernard gillar detta.
  3. monty

monty Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Dock verkar det finnas lite olika modeller även i UK. Det är alltså inte bara "nordenversionen" som har annan build.

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 363
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det vore fenomenalt om någon kunde tänka sig att dokumentera processen i lite närmare detalj (eventuellt med tillhörande bilder) i en tråd här på forumet, så tar vi och ser till att klistra den.

5. diezel

diezel Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    119

MINA ENHETER

Jag skulle göra den processen, men jag lyckades aldrig ladda ner filen från samsungs hemsida. Du har inte lust att lägga upp den någon annanstans? :)

6. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    diezel gillar detta.
  7. diezel

Mottagna gillanden:
    119

MINA ENHETER

Nu har jag också kört uppdateringen från samsungs tyska hemsida. Efter lite strul med att datorn inte hittade drivrutinerna, och ett par ominstallationer av dom så hoppade uppdateringen igång. Jag håller på att återställa alla appar etc. nu.

EDIT: Nu kan även jag bekräfta att denna metod fungerar. Jag ska skriva en separat guide, så håll utkik i forumet.

Last edited: 13 dec 2011
  8. Fredde88

Fredde88 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Rätta mig gärna om jag har fel, men ni väntar alltså på en svensk variant och sedan flashar ni om den så den blir som en importerad lur?

Varför och vad för fördelar blir det? :S

9. diezel

Mottagna gillanden:
    119

MINA ENHETER

Vi "väntade" på en svensk variant för att vi ska slippa krångel vid tex. garantiärenden. Och det blir väl inte direkt en "importerad" lur. Utan en helt ren google nexus-lur. Antar vi. Ingen verkar som sagt veta skillnaderna ännu. Men gissningen nu är väl att framtida uppdateringar kommer att gå via samsung först, och på så vis ta längre tid. Men det är ju bara spekulationer.

Hur som helst tycker jag det känns bättre att ha en yakju istället för en yakjuxw. :)

10. beejizzle

beejizzle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Du kommer få buggfixar och nya versioner av android direkt när google släpper dem istället för tio månader senare om samsung ens skulle orka släppa dem.

Vi har inte hittat någon skillnad på nordisk och importerad så du förlorar inget i den bemärkelsen men du har fortfarande kvar svensk garanti.

Till er andra: för visst finns inte svensk ordlista i galaxy nexus orginalbuild heller?

11. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Nej, har iaf. inte hittat någon ordlista... vilket ju är mycket märkligt med tanke på att Samsung Sverige/Norden gick ut och sa att det är "lokala" anpassningar med bl.a. svensk ordlista som gör att den blev försenad... men VART är den Samsung?

12. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Spekulation: Skulle detta även innebära att man kan flasha till en yakju även om det kommit x antal Android-uppdateringar? På Nexus One kunde man ju återgå till en original-avbildning oavsett vilken ROM eller Android-uppdatering man hade lagt in, fram tills de uppdaterade recoveryn och man blev tvungen att hitta en ny avbildning som passade. För det skulle ju då innebära en möjlighet för folk att köpa en GN i juni och fortfarande kunna köra samma ingrepp.

13. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Det ska inte vara några problem. Även Google har för den delen gjort bootloadern, originalavbildningen och radion tillgängliga för nedladdning: Factory Images for Nexus Devices - Google Support for Nexus Phones and Flagship Devices - Google Code.

DrLaban gillar detta.
  14. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Nu vet vi faktiskt inte hur det kommer bli med uppdateringarna. Vi har köpt en Nexus så att Samsung skulle kunna dröja flera månader med att trycka ut uppdateringar kan jag inte tänka mig att Google tänker tolerera. Det är inget extra gränssnitt som ska anpassas och det är lika mycket Googles lur som Samsungs.

Innan första uppdateringen kommer kan vi bara gissa vad som kommer hända.

Det man kan säga är att det här har varit en j***a härva. Lokala anpassningen som inte ens innefattade en ordlista och ett releasedatum som flyttats så många gånger att tråden om releasedatum nu är uppe i över 2000 inlägg. Det här måste gå till historien som en av de mest misslyckade mobillanseringarna.
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

15. firetech

firetech Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Kanske, kan vara så att den här uppdateraren kollar versionen på telefonen.

Skillnaden mellan att använda Googles avbildningar och Samsungs uppdaterare är att Googles avbildningar troligen kräver root för att installeras, medan Samsungs uppdaterare inte gör det (och låser den om den skulle vara upplåst, går dock såklart att låsa upp igen)

16. beejizzle

beejizzle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Det skulle väl vara mer logiskt att flasha en aktuell version som släppts nyligen i juni om man skulle vilja det :)

17. Snö

Snö Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Jo håller med, sjukt dålig release, men vi kan ju inte veta hur det kommer bli med uppdateringar innan första kommer.

Detta är enbart spekulationer och jag bygger dem inte på någon speciell fakta men jag tror inte det är själva "anpassningen" av mjukvaran de gjort eller inte gjort som är den egentliga orsaken till att den blev så försenad utan gissar på att det mer är att eftersom det är faktiskt är någon form av anpassad mjukvara i dem så behövs det ju någon separat process vid tillverkningen även om hårdvaran är exakt lika dan.
    Så om de har haft problem med tillverkning, vilket mycket väl kan vara troligt då även engelska lanseringen sköts upp från vad det var tänkt, och de inte kunnat få fram tillräckligt många telefoner så användes säkert de första till den mer prioriterade marknaden i England och övriga Europa och vi fick snällt vänta tills de kunnat producera tillräckligt många för att kunna lägga in anpassningen på en del av dem..

När det behöver komma en uppdatering är det ju ingen extra maskinvara som måste produceras vilket förhoppningsvis kommer reducera den extra tiden det tar.

Notera igen att detta är bara en gissning, riktiga sanningen kan vi ju bara få från Samsung och det vet nog alla här att det är ett helvete att försöka få ur dem någon information och att ens försöka få korrekt information gällande detta känns som en omöjlighet.

Så vi får nog bara snällt vänta och se tills första patchen kommer och då försöka få en ny uppfattning till om Samsung faktiskt kommer fucka upp detta eller inte, men förhoppningsvis så ska det gå bra.

18. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Root krävs inte.

19. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Jag antar att du här menar att det då löpande skulle komma kompletta avbildningar via tex Tysklands-sajten? Det är ju inget som garanterar att det skulle hända för att den ursprungliga avbildningen är där. Nexus One hade inte speciellt många kompletta avbildningar heller, så det kan ju mycket väl ta allt från en månad till hur länge som helst tills en sådan dyker upp.

20. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Jag undrar om de olika versionerna kan bero på panikuppdateringen efter volymbuggen. Inte ens Google verkade ju vara medvetna om att det såldes Nexusar som hade annan bulid.

Med lite tur så sätter Google ner foten och vi får alla en Google-bulid vid nästa OTA. Alla telefonerna är ju Maguro/Tuna så det kan väl inte vara några jätteskillnader i hårdvara