Fråga: Vilken custom ROM för äldre Android telefoner med fokus på snabbhet och batteritid?

Diskussion i 'Allmänt' startad av xtreme, 1 jul 2020.

  1. xtreme

    xtreme Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag har en del äldre telefoner, ex en Samsung Galaxy S2 som jag använder bara till att spela Spotify. Den/de är dock så otroligt sega trots systemåterställning. Tänkte därför byta ut till en custom ROM, men vilken stabil rekommenderas om man framförallt vill åt snabbhet och batteritid (inte massa funktioner)?
     
  2. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    434
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  4. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Förbered dig dock på att nyare versioner av Android, oavsett om de baserar sig på AOSP eller LineageOS, kommer att använda upp mer utav de 1024MB RAM som S2:an har, dvs det blir mindre minne tillgängligt för apparna.

    Jag slängde in LineageOS 16 på en polares S2:a, och från start kändes den rätt rapp men så fort man börjar lägga in appar som har bakgrundstjänster som tar upp minne så blev den långsam. Klart det hänger förstås även ihop med långsamheten i den gamla emmc lagringen plus den nu rätt åldrade 32-bitars processorn (Exynos SoC [emoji33]). Så ha inte för höga förväntningar bara, det är allt jag säger. [emoji4]
     
  5. xtreme

    xtreme Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Därför jag tänkte ngt annat än just LineageOS, det finns ju många custom ROM, inte bara LineageOS där några av dem kräver mindre resurser.

    Planen med just SGS2 är att använda den som musikspelare från spotify till blåtandshögtale endast. Men i dagsläget är den för seg för bara det, starta spotify tar ca 30 sekunder och har inga andra appar installerat mer än default.
     
  6. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Jag förstod att det var vad du menade. Dock så är de flesta custom ROMs baserade till 99% på den ena eller den andre så det brukar inte skilja sig åt så mycket gällande minnesförbrukning.

    Dock så slog det mig nu att du borde leta efter em ROM med Android Go-optimering, dvs en build som är gjord med de speciella flaggor för Android Go/snik-android telefoner och då hittade jag åt denna LineageOS build som sägs vara just detta.

    [ROM][I9100][UNOFFICIAL][8.1.0] LineageOS 15.1 [WIP][BETA]