Fråga: Vilken kontakt-app synkar INTE med Google?

Diskussion i 'Applikationer' startad av NilsOstergren, 13 maj 2018.

  1. NilsOstergren

    NilsOstergren Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Bakgrund:

    Alla mina privata och arbetsrelaterade mejl och kontakter hanteras i Google-kontot. Pga GDPR har jag flyttat mina jobbmejl-konton till telefonens e-post-app och vill nu flytta jobb-kontakterna till en kontakt-app som inte synkas med Google-kontot.

    Tyvärr synkar telefonens egen kontakt-app med Google. Jag har också testat appen Contacts+ men den kräver tillgång till Google-kontakterna i telefonen för att fungera.

    Tacksam för tips om hur detta kan lösas!
     
  2. hahadaoc

    hahadaoc Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Tänker du på en app som inte ens har någon som helst möjlighet att synka med Google-kontot? De flesta kontakt-appar så kan du ju i alla fall filtrera bort att kontakter från vissa konton inte ska visas, duger det?
     
  3. NilsOstergren

    NilsOstergren Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tack! Den får tyvärr inte synka alls.

    Och den ska helst ha "koppling" med telefonens e-post-app, alltså inte Gmail-appen.
     
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Du är fortfarande inte helt tydlig. Ska appen helt sakna möjlighet att synka mot Google eller ska bara kontakterna inte synka mot Google? Att appen inte får synka alls kan betyda att du ställer in den att inte synka mot Google. Så länge du inte lägger några kontakter på ditt Google-konto så kommer de inte att synkas mot Google.

    Vad har ni för mailsystem på jobbet? Är det Office 365 så kan du ju använda det och de flesta appar har stöd för det.

    Vill du att dina kontakter ska synkas mot något? Om inte så lagrar du dem bara lokalt och använder valfri app för att hantera dem. De kommer inte att synkas mot Google. Du riskerar att bli av med alla dina kontakter precis när som helst, men det är ju en risk man valt att ta om man inte synkar mot något.
     
    NilsOstergren gillar detta.
  5. NilsOstergren

    NilsOstergren Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tack e7andy! Jag börjar luta åt att problemet inte har någon bra lösning. Men det är kanske dumt att ge upp så tidigt. Ska försöka förtydliga:
    Det är bara jobb-kontakterna i en kontakt-app som inte får synka mot Google. Jobb-mejlen som jag nu har flyttat så att de hanteras av telefonens inbyggda mejl-app istället för av Gmail-appen, får inte heller synkas med Google. Orsaken är att personuppgifter i kontakter och mejl inte får lagras på server utanför EU och/eller hanteras av någon som mitt företag inte har ett Personuppgiftsbiträdesavtal med. Ett sådant avtal har jag bara med mitt enmansföretags webbhotell där jobb-mejl-servrarna står.

    Jag skulle vilja fortsätta använda Gmail-appen och Googles kontakt-app i telefonen men bara för privata kontakter och mejl. Jag har testat att använda telefonens egen kontakt-app (vilket väl är Androidsystemets?) för jobb-kontakter, men den appen tycks automatiskt importera kontakterna från Googles kontakt-app och synka dem så att ändringar i den ena speglas i den andra. Därigenom kan jag inte separera jobb- och privat-kontakter som nu är blandade i Googles kontakt-app. Jag har också testat appen Contacts+ men det första den gör efter installationen är att kräva tillgång till Google-kontakterna i telefonen för att öht fungera.

    Jobbet är mitt enmansföretag med e-postkonton för jobb-mejl på ett webbhotell som vidarebefordras till mitt Gmail-konto för privata mejl. Nu måste jag alltså sluta vidarebefordra jobb-mejlen till Gmail och hantera dem i en separat app i mobilen samt via webbhotellets webbmail-gränssnitt.

    Visst är det bra om appen med jobb-kontakterna synkar automatiskt mot något, men just nu ser jag ingen annan möjlighet än att göra det manuellt med export till en fil jag laddar upp till webbhotellet.
     
  6. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Gmail-appen har stöd för att hantera POP3 och IMAP så du behöver inte överge Gmail-appen. Det du gör är att du slutar vidarebefordra mailen till ditt Gmail-konto. Sen lägger du till din jobbmejl med IMAP (eller POP3) direkt i Gmail-appen. Du kan sen välja vilken inbox som ska visas eller så visar du alla inboxar ihop. Inget synkas till Google.
     
    NilsOstergren gillar detta.
  7. NilsOstergren

    NilsOstergren Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tack, jag tror dig på ditt ord, men för att uppfylla GDPR-lagstiftningen som träder i kraft 25/5 skulle jag behöva kunna dokumentera var personuppgifter lagras och vem jag har Personuppgiftsbiträdesavtal med om jag lägger till min
    . Jag skulle alltså behöva kunna hänvisa till en Google-text som bekräftar vad du säger. Känner du till någon sådan jag kan länka till?

    Frågan är också hur denna lösning an separarera jobb- och privat-kontakter? Såvitt jag förstår sparar Gmail automatiskt alla e-postadresser jag har kontakt med som övriga kontakter. Så ser det i alla fall ut att ha fungerat hittills i mitt Google-konto.
     
  8. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Du behöver inte hänvisa till något sådant då du använder POP3 eller IMAP. Det är så den tekniken fungerar. Det fungerar precis som vilken annan mailklient som helst. Har du någon text för telefonens standardmailprogram som säger att de inte lagrar mailen hos någon annan? Nej, på samma sätt behöver du inte något för Gmail-appen.

    Det är en inställning. Ändra till:
    "Skapa kontakter för automatisk komplettering: Jag lägger till kontakter själv"

    Om man kör via POP3/IMAP så är jag osäker om kontakter läggs till på samma sätt. Det får man testa och se.
     
    NilsOstergren gillar detta.
  9. NilsOstergren

    NilsOstergren Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Lysande! Tack. Ska testa senare ikväll.
     
  10. NilsOstergren

    NilsOstergren Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Kom på att det är just det jag har gjort tidigare, dvs hämtat jobbmejl med IMAP till Gmail-kontot. Så jag gjorde nu en Google Outtake och hittade tyvärr meddelanden från jobbmejladresser.

    Nu är det så att detta KAN bero på skit bakom spakarna. För jag har flera jobbdomäner och därmed flera jobb-epostadresser. Vissa har vidarebefordrats till Gmail, vissa har hämtats. De senaste dagarna har jag tagit bort vidarebefordringar och gjort andra ändringar i kontot så att jag kan inte vara 100% säker på att de jobbmeddelanden jag hittat i mitt outtake är IMAP-hämtade eller vidarebefordrade.
     
  11. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det finns ju en risk med att använda samma app till allt och det är att man råkar blanda privat med jobb.
    Så för att vara helt säker på vad man gör så är det vettigt att ha en app för privata saker och en för jobbsaker.
     
  12. NilsOstergren

    NilsOstergren Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Exakt. Och vad gäller mejlen ser jag ut att kunna göra det genom att använda Gmail-appen för privata och Androids mejl-app för jobbmejl. Problemet kvarstår när det gäller kontakterna.
     
  13. goateye01

    goateye01 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    891
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    Skall du vara GDPR-korrekt så skall du ha en jobbmobil.
    Din privata skall vara privat och den får du göra vad du vill med. Allt utom något jobbrelaterat alltså!

    I företagets gdpr-policy skall det anges vilka appar som är ok och vilka plattformar som skall användas.

    Inget i detta kommer att tillåta en blandad värld med privata utsvävningar.

    Alternativet är att strunta i gdpr och se vad som händer i praktiken framöver.
     
    bvb och NilsOstergren gillar detta.
  14. NilsOstergren

    NilsOstergren Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Absolut. Min tanke var att ändå undersöka hur långt man kan komma med en "blandad" mobil.

    För övrigt blir det nog svårt att med säkerhet vara 100% GDPR-kompatibel. Behöver jag t ex ha godkännande av mina kontakter för att ta med mobilen utanför EU...
     
    cobben gillar detta.
  15. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Och att skapa två olika användare på mobilen fungerar inte heller? Har själv inte testat, men borde det inte gå att ha det för att separera jobb from privat?
     
  16. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 496
    Mottagna gillanden:
    1 177
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Hela detta är rent häpnadsväckande . . .

    Min första reaktion är att det är "ännu en bra anledning att inte driva något företag".

    Blir du inte skadeståndsskyldig till potentiellt rent enorma belopp om du missar något?
    Tror jag har läst någonstans.

    Det är en hel mängd appar i din mobil som vill åt dina kontakter.
    Förutom alla epost klienter, meddelande appar, osv., så är det flertalet systemappar som man aldrig tänker på. T.ex. Calendar.

    Många skapar egna databaser och synkar mot något.

    I kontakt appen i Xiaomis MIUI kan man välja vilka som ska visas, och i sync inställningarna man kan välja att synka mot Google, Mi Cloud, eller båda och, t.ex.

    Jag har t.ex valt att synca via Mi Cloud och stängt av sync av kontakter vis Google kontot.
    Jag har även valt Mis Calendar, som också syncas via Mi Cloud och inte Google.

    För inte så länge sedan fick jag ett majl från The Google Calendar Team som tjurade över att jag inte använder deras Calendar.
     
    Last edited: 15 maj 2018
    NilsOstergren gillar detta.
  17. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 496
    Mottagna gillanden:
    1 177
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Google Calendar
    Switch to the official Google Calendar app
    SWITCH NOW
    Hi XXX,
    You're not using the official Google Calendar app on your Android phone or tablet. Save time and get the most out of every day with features like:
    • To-dos: Use Reminders to create and view to-dos alongside your events
    • Goals: Add personal goals and Google Calendar will help you find time to complete them
    • Schedule View: Quickly see your schedule with maps and photos of the places you're going
    Switch to the official Google Calendar app to use all of Google Calendar's features on your Android phone or tablet.
    SWITCH NOW
    The Google Calendar Team
    © 2018 Google LLC 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, CA 94043

    This email can't receive replies. You have received this service announcement so that we could provide you with essential information about using your Google Calendar account. If you have already downloaded the Google Calendar app, you can disregard this email.
     
  18. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Vite upp till 4% av den gloabala omsättningen. För ett litet enmansföretag utan större kostnader (ex IT-konsulter) så slår det inte så hårt. Om man omsätter 4 miljoner så landar man på maximalt 160.000 kr. Det är också osannolikt att man råkar ut för högsta beloppet om man försökt göra rätt för sig.

    Att förstå vad GDPR innebär är ruskigt svårt. Innan den börjar gälla och några prejudicerande fall har avhandlats så vet man inte var gränserna går.
     
    jnsson gillar detta.
  19. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 496
    Mottagna gillanden:
    1 177
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Lista över appar som har tillgång till mina kontakter. Flertalet går inte att stänga av, även om man aldrig använder appen.

    Screenshot_2018-05-15-10-03-17-797_com.google.android.packageinstaller.png
     
    NilsOstergren gillar detta.
  20. NilsOstergren

    NilsOstergren Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Undersöker faktiskt det just nu, men har inte hittat något sätt att bli aviserad i det ena kontot från det andra, om du förstår vad jag menar. Måste nog bli två mobiler i alla fall.