Vilken lur har bäst DAC?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Skarprättaren, 2 mar 2014.

1. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Jag har aldrig kommit med några teorier. Jag har bara begärt att de som uttalar sig ska kunna styrka sina påståenden.

Påståenden som inte går att underbygga är trams och hör inte hemma i seriösa sammanhang

2. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag har då inte påstått något av det ovan, så vem riktade du det mot?

3. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det är enklare att klaga än att komma med fakta med källor. Och jag förstår att det behövs en motpol i Wolfson-röran. Men om du har kunskap får du gärna dela med dig den kring de olika tillverkarnas dac. När jag skumläste lite trådar tycks ju en hel del qualcomm-telefoner köra "egna"/"extra" (läs en annan än default på soc) dac.

Sent from my C6903 using Tapatalk

4. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Det har du väl?

"Inte någon med Qualcommchip iaf då de har Qualcomms integrerade."

Kan man få en källa på att Qualcomm är sämre än Wolfson och Dirac?

5. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Du värkar lite bitter i dina innlägg. Ofta uttalar folk sin egen erfarenhet med en produkt, inget påstående, bara en personlig uppfattning, hur underbyggar man det så du blir nöjd? Man skall inte behöva bli påhåppat av din bitterhet av den grund!

6. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

I så fall skriver man det. "Jag tyckte att mobil A lät bättre än B, när jag testade". Inte "Inte någon med Qualcommchip iaf då de har Qualcomms integrerade." utan att kunna styrka på minsta sätt att Qualcomms chip skulle vara sämre än något annat.

Min källa visar ju att vilket chip som sitter i en mobil inte behöver ha ett smack att göra med ljudkvalitén. Följaktligen är det bullshit att slänga ur sig sådant som Ascii gjorde.

Last edited: 4 mar 2014
  7. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Ok, din bitterhet är åtminstone ganska så stabil.

8. Anderson

Anderson Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra
    Det jag tror att dannejanne menade var exempelvis en Fiio E17(http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1188482)

Jag använder just en Fiio E17 med min iPhone 4s via dess 30-pinskontakt, till koaxial. Det går även att köra via USB, men om mobilerna kan skicka det digitalt via USB, det vet jag däremot inte.

Men en extern hörlursförstärkare och DAC i en och samma enhet, det finns.

Last edited: 4 mar 2014
  9. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 208
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Jo visst finns det. Någon annan här inne som slänger ur sig trams den inte vet något om. Orkar inte tjafsa vidare hur som helst.

Nya Sony Z2 ska få stöd för USB DAC. Sen om deras äldre modeller kan få det genom mjukvaruuppdatering vet jag inte riktigt. Visar sig. Men vore nice.

Sent from my Sony Z Ultra

10. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Jo, men det finns väl ingen android som har stöd för det i dagsläget? Att Iphone kan skicka digitalt ljud vet jag. Det är ju det man utnyttjar i dockor.

11. Henrik.p

Henrik.p Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Meizu mx3 har ett ljud-dedikerat wolfson chipp, har alltid gillat ljudet ur Meizu produkterna.
    Recensionerna av mx3 ser lovande ut, väntar på att den droppas i eu.

12. Cassius

Cassius Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Kan jag inte hålla med om riktigt...

Jag har lyssnat på musik i en iPhone 4S, Samsung Galaxy S2, Motorola Razr samt en 4 år gammal HP laptop och en sprillans HP Probook med mina Sennheizer Momentum over-ear lurar och datorerna ger ganska lika ljud, Motorolan ger riktigt kasst om man inte kickar in en EQ men då hörs bristerna bättre också..

iPhonen och Samsungen är ganska lika, men jag vill nog hålla Samsungen som något bättre. Det blir bättre dynamik och lite bättre klarhet i ljudet på den. Då är iPhonen klart nyare så jag tycker den borde ha varit bättre egentligen..

Båda datorerna är strået vassare än SG2an, men det kan mycke väl bero på ett större slutsteg också.

13. hdjb1

hdjb1 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138
    Telefon:
    Asus Zenfone 11 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Asus Zenfone 11 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung S22 (jobb)
    Platta:
    Tab S9+ 512
    Övrigt:
    B&W PI8, B&W PI7 S2, B&W P7, Watch 6 Classic
    Galaxy S2 är nog den som ger sämst ljud av alla i Galaxy S serien... (egen erfarenhet)

14. Cassius

Cassius Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Vilket först och främst säger en Hel del om Motorola Razr! Men även en hel del om iPhonen :)

Bådar gott inför min nästa telefon i alla fall! (En SGS5)

15. hdjb1

hdjb1 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138
    Telefon:
    Asus Zenfone 11 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Asus Zenfone 11 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung S22 (jobb)
    Platta:
    Tab S9+ 512
    Övrigt:
    B&W PI8, B&W PI7 S2, B&W P7, Watch 6 Classic
    S3 och S4 har jag svårt att skilja åt. Kör med ett par Sennheiser CX880 inear.
    Naturligtvis spelar jag FLAC filer från internminnet och inget spotify skräp...

16. zacha

zacha Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej! Då ingen verkar ha rättat dig än så får väl jag göra det då ^^

Det går visst superfint att använda en USB-DAC med många androidtelefoner. Telefonen behöver bara ha USB-host (vilket många har idag) och USB-DAC:en följa USB Audio 1 standarden (vilket i princip alla gör), vilken linux-kärnan har stöd för. (Sen är det inte hela sanningen, då vissa telefonen är lite petiga och gillar inte DAC:ar som tar emot högre samplingsfrekvenser än 48kHz av nån anledning...)

Jag kör t.ex. på en sånhär: http://hifimediy.com/index.php?route=product/product&path=62&product_id=107 (finns även med micro-USB: http://hifimediy.com/index.php?route=product/product&path=62&product_id=124) till min Note II:a. Funkar även bra till min Z1 Compact. (Har även provat mitt USB-ljudkort på båda:: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=346370, vilket fungerar finfint).

EDIT: Här har du en tråd på en bunt DAC:ar och en bunt telefoner (verifierade att funka ihop).

Japp! Har också läst det. Typ jättenyfiken på vad dom menar med det. Hoppas det betyder ett bredare stöd för DAC:ar som stödjer sample-rates över 48kHz, hoppas hoppas.

Last edited: 7 mar 2014
  17. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 208
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Tack ska köpa en sån där Micro-usb DAC att plugga in till min lilla hörlursförstärkare. Verkar prisvärd.

Sent from my Sony Z Ultra

18. zacha

zacha Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tycker jag du kan göra, prisvärd är bara förnamnet, speciellt om du bara tänker använda den till att koppla vidare till en förstärkare (då hörlurs-förstärkaren på ljud-chippet har sina begränsngar).

I ärlighetens namn vet jag dock inte hur mycket det gör när det gäller ljudkvalitet egentligen. Det enda jag vet är att hifimediy's DAC:ar saknar bakgrunds-sus:et som blir på mina känsliga in-ear-lurar i de flesta telefoner (Z1C undantaget spännande nog), vilket var anledningen till varför jag köpte min. (Drar dock lite extra batteri, så det är väl värt att tänka på).

19. maRRtin

maRRtin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    702

MINA ENHETER

20. RNB

RNB Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

Vet vi vilket ljudchip som sitter i Nexus 6P och finns det ännu några mer eller mindre detaljerade recensioner av just ljudbilden?