Vilken lur ska jag köpa?

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av holck, 20 mar 2011.

?

Vilken lur ska jag välja?

  1. Sony Ericsson Xperia Play

    6 röst(er)
    15,8%
  2. Sony Ericsson Xperia arc

    24 röst(er)
    63,2%
  3. Sony Ericsson Xperia Neo

    5 röst(er)
    13,2%
  4. Sony Ericsson Xperia Pro

    3 röst(er)
    7,9%
  1. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Hej!

    Brukar oftast handla efter egna intresset men just nu så har jag lite beslutsångest.

    Jag står inför att slänga min nuvarande för att återgå till SE-telefon.
    Jag tittar på alla fyra nya.

    Jag ska lyfta fram mina argument för dem (egentligen bara skillnad mellan dem)

    arc)
    * Stor och schysst tv.
    * Design
    * Lite av den luren som "får det först"
    * Eventuellt OTG.

    Neo)
    * Behaglig storlek.

    Pro)
    * Som Neo.
    * Tangentbord

    Play)
    * Spelburk
    * Avancerade spel optimerade för enheten
    * Snygg docka
    * Sämre kamera =/
    * Ingen HDMI

    Just nu tittar jag mest på Play men jag KAN leva utan spelkontrollerdelen
    om mervärdet finns hos en annan telefon. Det jag menar är då att om displayen
    är såpass bra på t.ex arc att Neo/Pro/Play inte har en chans kanske jag skulle
    ha valt en sådan istället.

    Utgår från Play och vill höra lite om era åsikter varför jag ska ta en annan.
    Kameran är en stark punkt och kan tyvärr inte smygas obemärkt förbi.
    HDMI saknas ju tyvärr också..

    Skapar en poll för att se era intressen lite, vad ni hade valt.
    Skit nu i pengarna. Bara rakt upp å ned vilken ni hade valt och gärna ett
    argument varför jag skulle ta den istället för Play.

    Tack :)
     
    Last edited: 20 mar 2011
  2. flippzii

    flippzii Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2010
    Inlägg:
    412
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    HAR DU TAPPAT FÖRSTÅNDET!!! ingen av dessa här mobiler klår nexus s ! kanske möjligtvis arc men. HAR DU TAPPAT FÖRSTÅNDET !!!
     
  3. Loke1910

    Loke1910 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Arcen blir det för min del iaf! Dom största anledningarna:
    -HDMI (kan koppla luren till tv/projektor köra presentationer mm)
    -Display
    -Design
    -USB otg (om det nu blir så)

    Play är inget för mig utan har framförallt sneglat på LG:n och SG2 innan jag bestämde mig för Arcen!
     
    holck gillar detta.
  4. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Tack för ett bra svar.

    1) Samsung kan inte bygga en lur som känns gedigen. Denna är så plastig att det är genant.

    2) Hummingbirdcpun är kopiöst svag. Minsta lilla last i telefonen och saker och ting börjar hacka och gå sakta.

    3) Amoledskärmen passar inte mig alls. Jag imponeras inte av överdrivna färger
    och pentile utan föredrar hellre neutrala färger.

    4) Kameran är knappt värd att sätta dit jämfört med vad SE brukar ha i lurarna.

    5) Buggig mjukvara. Galleriet visar ju bara 4/5 av alla bilder jag tagit - i fel ordning.

    6) Icke ombonat gränssnitt. Ser rätt trist ut.

    7) WiFi-delen hittar 8/10 nät och mottagningen är av egen rang riktigt dålig.

    Misstänker att alla punkterna av det jag sade är något alla ovan fixar. ;)

    // A
     
  5. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Ja, arcen ser ju riktigt bra ut!
    Jag har sett skärmen och lekt lite med arc och tycker den är oerhört trevlig.
    Känns mycket gedigen. Men att byta till den från Nexusen är ett ganska litet
    steg faktiskt. Inte ur prestanda utan det är lite av samma generation.
    Play däremot HAR ju en sak de andra inte har..

    Kameran ska dock inte förglömmas..

    *beslutsångest*
     
  6. D2N2

    D2N2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    1. Är du en gamer köper du inte en spelmobil. Då köper du bärbar spelenhet.
    2.Är du en gamer som vill kunna spela alla spelen så väntar du in någon duel core under
    Q4 och kör någon skräpmobil sålänge. (menar inte alltså S2 eller atrix).
    3.USB-OTG kan du nog glömma. (som det ser ut nu. Finns ju ingen som helst info om det)
    4. är du ca 0-18 å och inte vill ha fysiskt tangenbord. Köp Neo.
    5. Har du ingen tangenbordsmobil atm och orkar vänta, plus att du är mellan 0-18, så skulle jag valt pro:n.
    6. är du äldre. Köp Arcen. Den är för riktiga män :)
     
    holck gillar detta.
  7. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default

    1) Har PSP och Nintendo DS. De blir alltid hemma då de är jobbiga att ta med.
    2) Kan köpa ny senare. Det är en ersättare till nuvarande jag letar.
    3) =/
    4+5) Är ingen smsfjolla. Gillar dock en del då jag kör en hel del annat via tangentbord.
    6) 30 år och gillar prylar ;)

    // A
     
    Last edited: 20 mar 2011
  8. D2N2

    D2N2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    ok. jag köper alltid varannan tangenbord. Varanna utan. Tyvärr ser trenden ut som att det inte släpps så många riktigt fina tangenbordsmobiler längre.

    Så beroende på vad du kör nu så kan du enkelt välja :)
     
  9. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Jag röstade på arc, framför allt pga designen och formatet (tunnheten).
    Även kamern ser ut att prestera bra mycket bättre än vad vi tidigare sett från SE´s androider.

    Men kunde jag röstat på 2 hade jag valt arc och Play.

    Neo och Pro är säkert inte dåliga telefoner på något sätt, men formen (rundande ovansidan på Neo) o tangentbordet på Pron tilltalar inte mig.
     
  10. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Ja, arcen ÄR grym. Det är ju den som egentligen öderlägger hela funderingen kring Play...

    I modern svenska kallar vi detta beslutsångest.
     
  11. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    arc nu, och sedan kanske Play (också?) när man fått se lite hur marknaden utvecklar sig och hur den funkar irl? :)
    Snart ny 25:e osv.. ;)
     
  12. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Ja, det är sant.
    Men nu börjar min lurhög bli väldigt stor :D

    Ska testa x2 strax. Och nej, no worries, den är ingen kandidat av det jag sett :D

    // A
     
  13. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Jag röstade på Play.

    Alltså kamera-argumentet är svårt att säga emot. Arc, Neo och Pro får ju ExmorR-sensorn men inte Play.
    Däremot tilltalar mig en sak förutom gaming-egenskaperna i Play.
    De har ju stoppat i dual-channel memory. 8255-plattformen har ju stöd för det, men det verkar vara Play som har fått det ingen annan.
    med andra ord borde det förebygga lagg även i GUI:t. Misstanke bara, skulle verkligen vilja klämma och känna och jämföra en Arc med Play.

    Play har inte HDMI, men den har stereohögtalare och frontfacing camera vilket Arc saknar. Undrar om dockan som kan kan skaffa till Play har HDMI ut? Då skulle det råda bot på det problemet.

    Det här med USB OTG får nog sannolikt alla 4 om det kommer, i och med att de har fått likadan version av Android och de har alla samma standard på Micro-USB.

    Ska jag vara ärlig tror jag att det kliar väldigt mycket i lek-tarmen på dig. Jag menar du har en NexusS och vill ändå ha en ny lur.
    Alla fyra erbjuder i min mening något som inte Nexusen kan erbjuda.
     
    Last edited: 21 mar 2011
    holck gillar detta.
  14. mooxie

    mooxie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Kan förstå ditt sug efter play. Visst är det lockande med att ha allt i en apparat. Var inne på samma tanke. Speciellt då jag funderar på att börja åka tåg till jobbet istället för att ta bilen. Det som gör mig tveksam till xperia play är just det att det att den är den första i sin generation. Behöver inte betyda att den är dålig. Men min erfarenhet säger mig att det är bättre att vänta tills andra generationen. Speciellt nu när hårdvaran går framåt hela tiden. Men även mjukvaran behöver lite tid på sig att mogna för det. Det är min känsla i alla fall.

    Sedan tycker jag att hårdvaran känns lite för klen för att ge mig en spelupplevelse som jag skulle vilja ha. Kan bero på att jag hellre idag skulle köpa NGP(PSP2) som kommer än en xperia play. Mest för att den klarar av tyngre spel. Den har större skärm och är anpassad för spel på ett annat sätt än vad play är. Även om xperia play också är anpassad för spel så känns det mer som en kompromiss för att få ner storleken på den. Men samtidigt behålla spelbarheten.

    Det som tilltalar mig medatt välja arc är storleken. Just att jag hellre har en telefon som är tunnare och kan ha i fickan utan att det blir en jätte bubbla. Tänker också att play kommer mer kännas som man släpar med sig. Tror den blir lite för tjock för att den ska kännas bra i fickan. Medans arc fast den har större skärm ändå är mindre så tror jag den kommer att vara mer smidig.

    Tittar jag sedan på hur mycket jag spelar på min mobil idag så är det inte mycket alls. Knappt 1 gång i månaden. Så känns experia play inte lika attraktiv längre. Då tar jag hellre arc som har bra multitouch vilket räcker gott de gångerna man väl spelar på mobilen. Skulle det sedan visa sig att jag börjar med ett mer portabelt spelande så skaffar jag hellre NGP(PSP2). Främst för att jag vill inte att enheten jag spelar på är samma enhet jag kanske måste ringa det viktiga samtalet men det visar sig att jag inte har batteri för att jag spelade för mycket. Då känns det bättre att ha en enhet helt för spelande som man kan köra slut på batteriet. Men jag kan fortfarande ringa lyssna på musik och surfa på min andra enhet.

    Det är mina tankar i alla fall.
     
    holck gillar detta.
  15. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Förstår resonemangen.
    Saken är att man bortser ofta från att Play har exakt samma features som telefon som resten.
    Kameran är lite sämre, hdmi etc..

    Men, det ÄR en telefon och den är inte sämre som telefon än någon av de andra.
    Den har just den där extrapinalen ;)

    För, de andra har samma features. Alla är likadana på ett eller annat sätt.
    Pro har tangentbord men är samma. Play har speldosa, men är samma.
     
  16. sonyboy

    sonyboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra
    Det verkar som du mest är sugen på en Play och det verkar ju vara en kul mobil om man vill spela.

    Men för mig är det självklart att det blir en Pro, förstår inte Dave999 argument att riktiga män skulle köpa Arc, vad är det som är manligt att "dutta" på en skärm mycket smidigare att kunna fälla ut ett fysiskt tangentbord när man ska skriva något det går fortare och är skönare. Speciellt när det är kallt ute då kan tryckskärmar reagera dåligt.
    En nackdel är om man vill ha lite större skärm än en 3,7-tum, men å andra sidan är den lite mindre att ha i fickan.
     
  17. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Absolut.

    Jo, jag är inställd på Play men vill ha motargument varför jag INTE ska ha den, så att säga :D

    Pro är nice med. Men den kommer senare.
     
  18. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Ja du vad vill du ha från din mobil?

    Själv vill jag ha den relativt smidig och snygg med en bra skärm
    Allt för att jag använder mobilen till surfande och filmtittande som mest
    Spelande ligger väldigt lågt ner för mig och format och skärm väger klart mer för mig

    Allt beror på vad du vill ha
    Tror du att du kommer lägga ner tid på att spela på din play så sure köp den
    Själv skulle jag känna mig för handikappad utan mus och tangentbord när det gäller spelande
     
    holck gillar detta.
  19. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Det bästa med Play är ju handkontrollen. Du kommer ju kunna spela alla NES, SNES, GBA, N64 och PSX spel (och nya spel för Xperia Play) som de ska spelas med riktiga kontroller direkt vid releasen. Den är också den enda telefonen som verkligen har en ny funktion jämfört med Nexus S dvs. handkontrollen. de andra är inte så mycket snabbare och det känns ju vettigare att vänta på något dubbelkärnigt monster från HTC eller SE.

    Det dåliga är ju helt klart storleken och kameran. Men helt allvarligt, hur ofta har man önskat att man kan koppla telefonen till TV:n via HDMi? Visst det kan ju vara trevligt om man vill visa upp bilder lite spontant men då måste man ju också ha med en HDMi kabel överallt vilket man inte kommer ha.

    Angående motargument som du vill ha är det väl ganska enkelt. När den är släppt kolla in hur bilderna ser ut jämfört med arc. Fundera på om du verkligen behöver HDMi eller spelkontrollen väger tyngre. Kör sedan ner till närmaste butik och känn på storleken, testa att stoppa den i fickan (om du kan) och bestäm dig för om du kan bära runt på den eller om den är för stor. Enkelt!
     
    Last edited: 21 mar 2011
    holck gillar detta.
  20. hamlon

    hamlon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Testade just Arc, Play och Neo'n idag.

    Började med Arc'en vilken överlag var en mycket trevlig upplevelse. Fotade och filmade en del med väl godkänt resultat, tyvärr sitter "fotoknappen" helt åt h***e fel när man vill fota. Löses genom att använda skärmen som avtryckare. Bad att få spela upp inspelningen på en tv, men då hade säljaren glömt HDMI kabeln hemma. GJ!

    Enda som jag reagerade på var att den laggade lite när jag t.ex. gick in på feber.se och körde igång 2 youtube klipp samtidigt (varför man nu vill ha det samtidigt). Design/formfaktor går inte att jämföra med t.ex. X10. Trots större skärm så är den alltså betydligt tunnare med ungefärlig bredd och höjd.

    Därefter blev man som barn på nytt när han plockade fram Play. Lirade lite Bruce Lee och Star Batallion. Underbart flyt på spelen, förstod mig dock inte på sensorerna i mitten av kontrollen. Ingen riktig Dualshock 3 känsla kanske, men man kom in i kontrollerna snabbt. Skärmen var helt ok och telefonen kändes överlag lika rapp som Arc. MEN, sen kom det till att fota vilket kändes som att plocka fram en SE t610 efter Arcen. Inte mkt till inställningar och 5 MP som kändes betydligt sämre än mininisarnas motsvarighet. Avsaknaden av HDMI är faktiskt en praktmiss imho.

    Därefter fick jag Neon'n vilken såg ut som en tjock Vivaz, vilken han fick tillbaka direkt.

    Om jag hade pendlat eller överlag rest mer i jobbet så hade det blivit en Play alla dar i veckan. Fysiska knappar känns tyvärr helt ohotat jämfört med touch-spelen. Istället blev det en förbokning av Arc p.g.a. kombinationen kamera, skärmstorlek och HDMI. Silver fanns på plats och såg inte så plastig ut som jag hade hoppats. Färgen är som sagt reserverad till 3 under några veckor. Den mörkblåa (midnight blue) hade lite fjollig övergång mellan blå-silver på baksidan, men det kommer nog sjysta skal lite längre fram. Medföljande i boxen är 16 GB, HDMI Kabel, usb + laddare, stereo HS samt ev. skinn-fodral(!). Han nämnde även att det är på väg en uppsjö nya tillbehör (MW600 uppföljare ?) från SE.

    USB-OTG frågan tog han med sig och skulle mailat mig svar på idag... väntar fortfarande..
     
    Last edited: 21 mar 2011
    holck gillar detta.