Vilken operatör?

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Eidron, 8 maj 2010.

1. Eidron

Eidron Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så, då är den med i nya versionen. :) Tack igen!
    Funderade faktiskt på om man skulle kunna välja egna ikoner men vet inte om det är så nödvändigt. Känns som den har det mesta som den skall ha nu, gäller bara att reda ut resten av buggarna snare än att tillföra ny funktionalitet.

Iofs en sak jag vill göra är att på något vis lägga över infon även i telefonboken men vetifan vart jag skulle lagra det, det går ju inte att bygga ut contact-objektet vad jag hitta...

2. Eidron

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så; då är det också inlagt till nästa version... gött att det nya ser bra ut, känns som man inte behövde ha allt på flikar utan att man kunde gömma vissa saker lite mer..

Hur menar du med en wikipedialänk?

3. Zuul

Zuul Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Att den kan länka till tex bredbandsbolagets info på wikipedia (så du slipper ha med en liten beskrivning av bolaget)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bredbandsbolaget
    Alltså detta i listan av alla bolag, plus telefonnumret o hemsidan som nu.

Edit: Glömde säga, gillar att man nu ser alla nummer en kontakt har, och att du löst det precis som jag tänkte ;).

Last edited: 12 jun 2010
  4. Eidron

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ahha, det är ju smart, fixade precis till det så det kommer i nästa release, lade till ett alternativ i klickmenyn på operatörsfliken..

Angående flera kontakter är jag inte helt nöjd, men vet å andra sidan inte hur man skall lösa det på annat sätt än som jag gjort... :ehm:

5. Zuul

Zuul Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Saknar fortfarande val att ta bort landskod.

En lite jobbigare sak är att få bindestreck efter riktnummer och se vart det ligger för hemnummer och kanske år för mobilnummer. Men detta är bara om du saknar nya finesser, behövs ju kanske inte :P.

6. Eidron

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Generation 2: Vilken Operator G2

Halloj allesammans!

Nu känns applikationen mogen, jag har lärt mig en hel del längs vägen (det är ju den första appen både för android och java för min del). Har nu fått in mindre rapporter om krasher på ett tag och det känns som det har blivit dags att förädla applikationen litegrand och se till att det blir en helt felfri ny version istället för att försöka patcha.

Mina tankar ser ut såhär för Vilken Operator G2 och jag skulle vilja ha era kommentarer kring det hela.:

Ny produkt i market, ny kodbas
    För att den nya versionen kommer ha massa stora vesäntliga skillnader kommer det att läggas upp som en ny produkt för bara Android 2.0 och senare. Kodbasen skrivs om igen, det blir andra omgången :).

Stöd för flera länder
    Har kommit över databasinformation för flera andra länder och tänkte integrera detta. Måste komma på en bra detekteringsalgorithm för vilket land man är i bara och flerspråkighet i gränssnittet.

Stöd bara för Android 2.0 och senare
    Tidigare versioner använder ett helt annat API för att hämta kontakter, just nu underhåller jag två paralella API lösningar för att ladda kontakter (före och efter v2.0 av android). Det är ju inte så att fler telefoner kommer få äldre versioner. Äldre versioner får fortsatt stöd genom 4.x serien som kommer buggfixas när det så behövs i begränsad omfattning

Providerstöd för lagrade nummer
    Lagra nummer i SQLlite istället för i preferences för bättre prestanda, integration mot andra applikationer osv. Skriva en provider för databasen.

Kommentarer?

7. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Jag hör ju till dem som ser det som en stor nackdel, i närtid kommer inte jag kunna bli användare av G2. Om jag fick välja skulle jag hellre se fortsatt arbete på nuvarande version, t ex skulle det vara trevligt att kunna sortera sina kontakter.

Men visst, det är din tid som du lägger på detta och valet måste då också bli ditt. Jag förstår om du tycker att det är jobbigt att stödja två olika APIer som skiljer sig åt.

m v h Henrik

8. sunfire

sunfire Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag får "processen stoppades oväntat" hela tiden sedan jag installerade 4.1.1-44

9. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Uppdaterade idag igen, fortfarande samma problem.

När man startar applikationen står det som vanligt "Vänta.. Laddar kontakter.." sen kommer felmeddelandet upp och man måste avsluta appen.

Version 44

10. Zuul

Zuul Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Eidron
    Lycka till med o skriva om allt. Behövs det nån ny grafik?
    Vad kommer vi svenska användare (som har android 2.0+) se för skillnader i nya?

11. Eidron

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Halloj (speciellt Zuul)!

Nyheter i version 5 är en helt omskriven kod, och jo, den kommer funka från API 3 (dvs 1.5) och senare precis som tidigare kommer alltså inte dumpa massa lojala användare!

De största förbättringarna är:
    [*]Uppbyggd kring dialerlik funktion med T9 filtrering
    [*]Providerstöd om någon vil utnyttja datan i andra appar
    [*]Stöd för Danmark, Sverige och Finland
    [*]Integrerad mycket tätare mot contacts
    [*]Laddningshastigheten är nu i alpha redan 10x snabbare!!

Sökes: Alphatestare.. du får äran att komma med på om-sidan i applikationen när den släpps på beta och market, samt att du får tillgång till en app som inte finns ännu så att säga.. jag räknar vara totalt klar om någon månad. Det är mycket som skall skrivas om och fixas med. Stabilitet är viktigast och jag vill gärna testa på riktiga telefoner med olika data istället för som jag gjort hittils i emulatorn. Ny version kommer varannan-var tredje dag och det är bra om du kan vara med i varje version för att säkerställa applikationen.:D

12. Eidron

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skall byta till högupplöst så kommer behöva ny grafik.. :) ..vet dock inte så mycket mer om det just nu men sliter med det så specen på det skall komma snart. Behöver bland annat knappar till en dialer som ingår i den nya versionen, men jag återkommer med önskemål så snart jag kan..

13. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Låter väldigt bra, jag är gärna med och testar.

Desire 2.1 original rom

14. adsa

adsa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag är gärna med, har aldrig fått det att funka (krash när man söker efter operatörer på alla kontakter), men jag har också Desire orootad med orginal 2.1, och du kanske behöver mer variation i hårdvara?

15. Zuul

Zuul Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Trots du (Eidron) lagt till AllTele får jag upp den som okänd. Som jag skrev så står det "AllTele Allm sv. AB".

BTW har skickat pm till dig.

16. toffe

toffe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Fungerar bra på x10 nu bortsett från ett litet problem jag har med kontakterna. Sex av mina kontakter lägger sig inte i bokstavsordning utan de lägger sig sist (längst ner). Sen om man drar ned till botten av kontakterna och sen tillbaka upp med "handtaget" kommer dessa sex nedersta kontakterna hamna högst upp. Gissar på att det är X10 som spökar igen :P

17. look2

look2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Har en desire helt original och så fort jag försöker att kolla ett mobil nr kraschar programmet

18. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

verkar som att alla desire har problem :cry:

19. Eidron

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Alphaversion av "nya" Vilken Operatör? - Operator Check 5.0!

Då har jag knepat och knåpat som fan; framförallt är den RUGGIGT mycket snabbare nu när jag testar. Den har också lite annat utseende och featureset.

Det är en ALPHAVERSION, vilket betyder att det inte bara kan utan med största säkerhet finne en hel hög med buggar, det betyder också att du är villig att låta mig få veta om och fixa buggar i koden så att det blir en bra app.

Den kommer släppas på market när vi kommit fram till beta eller skarp version, men just nu bara här. Buggar vill jag att ni rapporterar till [email protected] tillsammans med eventuell logg eller info om hur man reproducerar felet.

Ladda ner filen här:
    http://itbloggen.se/cs/cfs-file.ashx/__key/CommunityServer.Blogs.Components.WeblogFiles/daniel.Programs/OperatorCheck.zip

Saker som ännu inte funkar
    * Sökning av alla kontakter samtidigt, men nu är det så snabbt och automatiserat att jag nästan börjar undra.
    * Även SMS-skydd och inte bra för samtal. Kanske för mms också?
    * Svensk "översättning" (den är genomgående flerspråkig numera)

Så vad tycks?

20. Zuul

Zuul Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För tok lätt att råka ringa folk. Även när jag satt den ska varna så ringer den ibland. Försöker bara skrolla och uppdatera ikonerna. Nej nu vågar jag inte använda denna mer inatt. Råkat ringa 4st kl 03 på natten lol. Ursh :P

Varför ha halva upplösningen på mina ikoner? Speciellt efter du sagt denna version ska vara mer högupplöst? :P

Last edited: 16 jun 2010