Vilken ROM kan/skall man ha i nuläget?

Diskussion i 'Samsung' startad av chavonsk, 8 sept 2011.

1. chavonsk

chavonsk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

2. qsecofr

qsecofr Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Tyvärr finns det ännu inte så mycket att välja på till våra plattor.

Detta är väl den 'hetaste' kandidaten till våra.
    [ROM][CWM][STOCK][EUR][3G][KH7ROOT] BroodComb GT-P7500 XWKH7 V1 [Leek] - xda-developers
    Du skall använda de roms som är märkta i titeln eller i första posten med 3g och eller 7500 eller ibland typ Euro.

Du kan även använda roms som är till 7510 wifi-modellen men du kommer då att förlora 3g funktionaliteten. Men om du ändå inte använder den så gör det ju inget.

Du får givetvis tillbaka den då du flashar in en 3g rom.

Jag rekommenderar att du köper Rom Manager appen från market och därifrån installerar ClockworkMod Recovery. Du får då en avancerad recovery där du kan göra en sk Nandroid-backup på ditt nuvarande system innan du flashar in något annat. Du kan då nämligen använda denna backup för att gå tillbaka till stock.

Det kan hända att det funkar med gratis varianten av Rom Manager också, jag är osäker.

För att bli av med Recoveryn måste du flasha in en rom via Odin tror jag, den försvinner inte vid factory reset som root gör.

Lycka till.

/qsec

3. MrSister

MrSister Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Jag har prövat TASK650's KME V5 & StarBurst - kan väl inte direkt säga att jag baxnade av skillnaden mellan dem och stock.

TASK650's KME har lite annan grafik, typ ett annat färg-tema och lite annorlunda ikoner. Men annars verkade det mesta sig likt. Säkert en hel den som skiljer under motorhuven, men inget som slog mig efter ett par timmars användning. Så ingen wow känsla där.
    (det vore coolt med en MIUI rom till plattan, kör den på min desire)

Jag använde gamla hederliga Rom Manager för att flasha, lät som en plätt. Så 100% bifall till qsec om att köpa det. Dock fanns det inga rommar som gick att ladda ner via Rom Manager när jag kollade, utan det är till att ladda ner zip via XDA.

Inte testat BroodComb, jag är för feg för att testa en EU/3G rom till min USA importerade WiFi only platta.

Vad säger romforskarna här på forumet - finns det några olyckliga kombinationer av hårdvara (av 10.1:an) och rommar eller är det bara att tuta och köra (värsta som kan hända är att 3G inte funerar typ)?

4. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Jag drog in CWM med hjälp av en video tutorial som länkas till från XDA's dev forum. CWM är ju grymt för att ta och återställa backups. Jag litar inte på ROM-manager så jag kör hellre manuellt.

Angående ROM så beror det ju på om du vill ha 3g eller inte. Som påpekats ovan så kan du flasha in alla ROM's men om du vill ha 3g-stöd så har du lite mindre val.

Jag kör Starburst och tycker den är grym. Har inte testat Task650's. Under Starburst har jag flashat in Pershoots 1.4 GHz kernel. På detta sätt fungerar plattan mycket bra! Harn som ligger bakom Starburst har dessutom ett 3.2 släpp på gång (fast utan Touchwiz då) som enligt honom själv håller hög kvalité och är i princip laggfri.

Jag har även kikat lite på ett script som kallas V6 Supercharger. Det scriptet går in i minneshanteringen och gör om grupperingarna och ändrar även lite i hur Launchern ritas på skärmen. Jag har inte testat det ännu men det verkar intressant! Observera att det inte handlar om en "auto task killer" utan det är mycket mer avancerat än så.

Något som kan ställa till problem är om du flashar en TW-kernel på en icke-TW ROM eller tvärtom. Då blir skärmen helt galen och påminner om myrornas krig i 256 färger. Det löses genom att flasha in rätt kernel/ROM kombo.

5. pellegj

pellegj Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Många rom-utvecklare säger dessutom att man absolut inte ska använda rom manager för att flasha deras rommar. Så även pershoot med hans kernel uppdateringar.

6. klass1

klass1 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kör V6 Supercharger på Task 650 rom. Den flyter på mycket bättre än Broadcom KH7. Jag losar 3G men jag använder endast min över wifi. Ska jag ut och resa så är det bara att återställa min 3g rom via recovery.

Last edited: 11 sept 2011
  7. qsecofr

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
  8. klass1

klass1 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Snygg och snabb rom. Han har omarbetat om alla menyer till honeycomb. Det även inställningsmenyerna. Jag kör även peershoot kernel och V6 supercharger. Kan ni var utan 3g så är denna kombination att rekommendera.

9. qsecofr

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Last edited: 15 sept 2011
  10. Andreas527

Andreas527 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    170

MINA ENHETER

Overcome har nu släppt v1.1.0 det är en ny version som nu också fungerar på P7500 dvs 3G plattan.

Håller just nu på att ladda ner den till min P7510 wifi only så kan inte ge något betyg än. Men kan säga att med tidigare erfarenheter av Overcome så brukar man inte bli besviken. Kör,kört hans rom både på SGT 7" och hans tidigare release till 10.1.

Team Overcome hemsida med instruktioner och downloads.
    http://p7510.teamovercome.net/

Tråd på XDA forumet
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?p=17832459

" Hello again! It’s been a while since the last update, and I’ve been slaving away at something good for you all

I am proud to announce that as of today the Overcome Experience supports BOTH the P7510 and the P7500! This was achieved by using the latest P7500 base rom, KI1, which obviously works on the P7500. From there, I modified it to behave nicely on a P7510."

11. Nybbe

Nybbe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hur är det med svenska språkstödet på Starburst, Overcome och In Paris v4? Eller måste man ta en rom som heter nåt med [EUR] i titeln? Jag är sugen på att lägga in nån av dessa.

12. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Jag har inga språkproblem i StarBurst.

13. Andreas527

Mottagna gillanden:
    170

MINA ENHETER

samma utbud av språk som på originalet

14. Nybbe

Nybbe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Japp, det var det :-) La in In Paris V4 igår och det gick bra. Ser inte nån jätteskillnad direkt när den väl är igång men ska testa lite till.
    Det är många som rekomenderar Pershoot's kernel uppdatering, finns det flera olika till SGT10.1? Läste nåt om att nån hade installerat fel och krachat sin platta. Nån som vet vilken man ska ha till In Paris och hur ska man installera den? Via CWM förstår jag men är det valet för update.zip eller det andra alternativet som man installerade ROM'en med(jag kommer inte ihåg vad det hette)?

15. maba

maba Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Om du kör en ROM som är baserad på en TouchWiz-firmware så ska du ha kerneln för TW. För GT-P7500 (3G-plattan) finns bara en TW-kernel eftersom denna platta aldrig haft stock Honeycomb. Kör du en ROM som inte är baserad på TouchWiz ska du ha den för stock HC.

Det enda som händer om du flashar fel kernel till din ROM är att du kommer få pixlar i fina färger över hela din skärm när den bootat. För att fixa är det bara att flasha rätt kernel/återställa din bootpartition.

För att flasha kerneln gör du precis som när du flashar en ROM, "install zip from sdcard" i CWM och leta reda på zip-filen. "update.zip" härstammar från androids tidigare dagar då recoveryn inte hade stöd för att flasha filer som hette annat än just update.zip. Alltså är dem två olika menyvalen precis samma sak, förutom att du måste döpa filen till update.zip och lägga den i /sdcard för att kunna använda det första alternativet. En ganska onödig kvarleva från androids barndom kan man tycka. :)

Nybbe gillar detta.
  16. Nybbe

Nybbe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tack för infon maba!

Nästa fråga:
    In Paris är ju med TouchWiz och jag har en 7510, är det då typ boot-cm_2636.4_ux-oc-xtra-vfpv3-d16_fp-101811.zip som jag ska ha? Fattar inte hans förkortningar i filnamnet men kollade på Droid Basement där denna finns med i listan.

17. Andreas527

Mottagna gillanden:
    170

MINA ENHETER

Gör det inte svårare än vad det är.. Läser du så står det ju exakt vilken du ska ladda ner. Och du vet ju tydligen vad för platta du har och om du har Touchwhiz eller ej.

Har du p7510 med Touchwhiz så tar man ju den kernel som pershoot har angett för just denna modell.

18. maba

maba Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Ja, det är den du ska ha. Lättare än att kolla på filnamnet är väl att kolla två rader upp från kärnans downloadlänk, där står det ju i titeln precis vad den är kärnan är till för. ux i filnamnet skvallrar iallafall om att den är avsedd för ROMs med TouchWiz.

19. Nybbe

Nybbe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tack igen maba, för ditt snabba svar. Nybörjarfrågor kanske, men det är bättre att vara på säkra sidan än att chansa. Jag såg att det gällde för min platta men ville vara helt säker innan.

20. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Fixade in Broodcomb tidigare idag, allt gick smort tills jag fick för mig att överklocka taben, efter jag hade uppdaterat kerneln så vart det myrornas krig på skärmen, så jag började om från början med denna guide. [24.09.2011][ROM][3G][P7500][EUR] BroodComb XXKI1 V2 - xda-developers

Nu kommer jag så långt att jag flashar 2 gånger i ODIN men när jag ska lägga på broodcomb romen så går det inte igenom?

Någon som har en idé verification har jag både slagit på och av men får ändå "failed to update"

någon som har en idé?

DET VAR INGET! klockan var 4 och jag försökte flasha in hela rarfilen med allt innehåll till installationen :P

Last edited: 8 nov 2011