Vilken ROM kör Ni med?

Diskussion i 'Magic' startad av BenPool, 17 jul 2009.

?

Vilken ROM använder Ni

  1. Orginal

    16 röst(er)
    26,7%
  2. Fatal1ty

    14 röst(er)
    23,3%
  3. Rogers

    0 röst(er)
    0,0%
  4. Pure Black

    5 röst(er)
    8,3%
  5. HoFo

    2 röst(er)
    3,3%
  6. nk02 ION

    17 röst(er)
    28,3%
  7. Daldroid

    4 röst(er)
    6,7%
  8. Annat som jag specar lite längre ner

    2 röst(er)
    3,3%
  1. BenPool

    BenPool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2009
    Inlägg:
    848
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Är nyfiken :)
     
    Last edited: 17 jul 2009
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kul poll!
     
  3. mikecomputing

    mikecomputing Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2009
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag e nyfiken på att veta vilken som e mest optimerad för blåtand, wifi, musikspelare och så förståss telefoni? :-)

    vore trevligt om folk skrev lite om det som sagt.
     
  4. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Kör än så länge med daldroids rom (varför fick inte den ett alternativ? Förtjänar inte den första custom-romen för skandinaviska Magic det? :P)

    Funderar på att labba lite nu i helgen och testa Hero-romen och kanske ION.. men verkar som att det alltid är något som inte riktigt funkar med dessa, alltifrån småsaker som att Turbo-3G (H) inte indikeras till att bluetooth inte funkar vid samtal och det avskräcker mig lite. Men kanske överväger ändå fördelarna.
     
  5. BenPool

    BenPool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2009
    Inlägg:
    848
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Nu skäms jag lite

    Klart som fan att daldroid borde fått eget alternativ....

    Vill Ni mig något så står jag i skamvrån med dummerjönsmössan på knoppen resten av kvällen
     
  6. robocik

    robocik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    345
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Fatal1ty

    Hej,
    jag använder Fatal1ty 1.4 just nu och tycker den passar mig bra, har installerat några apps bla. ChompSMS som är snyggt och bra för att smsa, SwiFTP för att föra över saker till telefonen utan att strula med BT eller USB kabel...
    Det jag gillar med det här romet är att det är snyggt, har en bra musikspelare som är enkelt att använda, coolt med player knappar på lockscreen, för mig bombastic, har kopplat in magicen till min bilstereo så det är praktiskt att kunna enkelt byta låt medans man kör ;)
    Det jag ogillar med det här romet är bara det, att det laggar till lite ibland, inget jag inte kan leva med.
    Detta var mitt intryck :)
     
  7. Näslund

    Näslund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    322
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    ION

    I väntan på en Hero-Rom som inte allt för ofta ska ha 20 sek på sig att ladda home så kör jag med ION. Med lite apps så kan man fixa det mesta. Det som jag saknar i ION som Heron har är stöd för knapparna på RC E100 head setet, samt den vackra musikspelaren med ovan nämnda lockscreen. Kul Poll

    (Semester idag!!! om någon undrade...)

    EDIT: Browser saknar man ju med....
     
    Last edited: 17 jul 2009
  8. Gagg3

    Gagg3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2009
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Saknar Ion exchange support?
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Yepp, det är en vanillabuild av Android och där följer inte något exchange-stöd med.
     
  10. Danqwish

    Danqwish Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för tipset. Kanon app!
     
  11. Gagg3

    Gagg3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2009
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Synd :/

    Finns det någon rom idag som fixar det och som är snabb och lätt?
     
  12. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Kör en egen portning av ION
     
  13. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Fimpade daldroid natten till idag och bestämde mig för att testa runt lite.. Flashade in ny recovery permanent på luren, var inga problem alls trots att jag inte bytt SPL. Sen drog jag in Hero-romen och lekte runt med ett tag, när jag gått upp idag så fick jag för mig att testa ION istället och den är jag på nu. Överväger dock att återgå till daldroid igen, men jag vet inte riktigt.

    För/nackdelar jag hittat med varje rom:

    Hero:
    ====
    + Läckert interface (även om man stänger av touchflo så gillar jag utseendet ganska mycket)
    + Facebookintegrationen! Grymt snyggt gjort, kunde dock ha fler funktioner. Verkar heller inte autouppdatera folks statusar i contacts-appen vilket nog hade varit trevligt.
    + Bra mailklient
    + Bra musikspelare (trevlig detalj med kontroller på lockscreen)

    - Något långsam (inte alls så illa som jag väntade mig dock, 20 sek för att komma till homescreen var jag då aldrig med om, på sin höjd 1-2 sek typ, men hackar till då och då och känns inte lika responsiv överlag som daldroid och ion förstås. Stängde av touchflo och då kändes den ganska likvärdig med de andra, kanske marginellt långsammare).
    - Bluetooth vid samtal fungerar ej (känd bugg, men lite av en dealbreaker för mig, har ju inte direkt köpt ett nytt BT-headset för att låta det ligga).
    - Inkompatibilitetsproblem med en del apps (digital clock widget kan inte nå alarm clock t.ex, a online radio kunde ibland inte använda tangentbordet).
    - Kan ej visa youtube-video i högre kvalité över 3G.


    ION (fullversionen):
    ==============

    + SNABB! (Testat enbart fullversionen, men den är snabb nog för mig)
    + Hyfsat läcker
    + Det mesta fungerar
    + Bra att man trots att det är en google-rom i grunden fått med pdfviewer och quickoffice bl.a.
    + Youtube-appen kan visa videos i högre kvalité även över 3G! (stort plus, kunde jag inte med varken daldroid eller hero)

    - Dålig kameraapp (kanske går att få in HTC-kameraappen enligt vad jag läst lite snabbt, om någon provat detta får ni gärna informera. Finns ju visserligen andra apps på market också, men skulle föredra HTC-varianten)
    - USEL mailklient! Exchangestödet kvittar för mig, men POP3/IMAP-klienten är ett skämt, iaf enligt mina första intryck. Den vägrar t.ex. visa bilder i html-mail, går inte att ta bort flera mail samtidigt, verkar inte ens gå att tömma trash-mappen. Känns mycket sämre än HTCs mailapp. Försökt lura ut något sätt att få in HTC-mailappen på denna rom, men det verkar ganska kört. Om någon vet något om motsatsen så skrik gärna till.
    - Visar inte H i statusraden för HSDPA-uppkoppling. En detalj förvisso, men alltid trevligt om man kan se vad man är uppkopplad med om man är ute och rör på sig.
    - Visar dubbla "operatörsloggor" (dvs jag har två rader där det står "3") på lockscreen och när man drar ner notification bar. Också en detalj kan tyckas, men fult och irriterande.
    - Den blåa bakgrunden vid klockan. Varför liksom? Ser väldigt illa ut imho, gillar verkligen hero-skinnet men detta sänker helhetsintrycket en del. Mycket trevligare med helsvart bakgrund och vit klocka som på Hero.

    daldroid
    ======

    + Funkar perfekt med allt i telefonen (inte så konstigt då den ju är baserad på stock-firmware)
    + Skapligt snabb
    + Hyfsad medföljande mailapp, pdfviewer, kameraapp etc
    + Inga större kompatibilitetsproblem med apps (skulle väl vara scandinavian keyboard då, men jag använder inte det då jag tycker htc-varianten är skönare)

    - Lite tråkigt utseende (kan inte hjälpa det, men har fastnat lite för den svarta hero-looken)
    - Kan ej visa youtube-video i högre kvalité över 3G.


    Således har jag lite av ett dilemma, finns ingen rom som ger mig det jag vill ha riktigt. ION är grym prestandamässigt, men mailproblemen vet jag inte om jag kommer kunna stå ut med (att dra allt via gmail är inte ett alternativ för mig). Hero skulle jag troligtvis kunna stå ut med om bluetooth-problemet löstes och då med avstängt touchflo. Daldroid känns pålitlig och stabil men lite tråkig och youtube-problemet stör mig på både den och Hero (mobilkvaliten på youtube är otittbar imho).

    Lutar nog just nu åt att jag flashar tillbaka daldroid, men jag ska forska lite mer först om det går att åtgärda bristerna i ION på något tillfredställande sätt.
     
  14. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    ION Lite (då får du förvisso inte det svarta Hero-temat men du slipper den korkade blåa boxen) med fristående apps för bristerna som du nämner kanske vore lösningen? Det måste finnas ett antal mailklienter på Market, och kameraapps finns det definitivt. Frågan är väl mest om du kan hitta någon som du kommer överens med.

    Ett problem som jag vet att jag ibland har är att man kan ha vant sig vid hur en viss app fungerar och sedan inte kan tänka sig något annat, oavsett om alternativen egentligen är minst lika bra, och allt som krävs är en viss inkörning.
     
  15. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Vet inte om ION lite skulle tilltala mig, jag gillar ju ändå hero-temat, om än med den blå boxen. Med lite får man väl heller inte pdfviewer bl.a. Går nog iofs att peta in, men jag tycker nog fullversionen duger bra för mig iaf. Lite synd att det inte ser ut att komma en v5 av den nu, verkade vara planerat att man skulle slippa blåa boxen i den plus att det skulle läggas in htc-kameran bl.a. Får se om någon annan kanske tar upp arbetet.

    Verkar skumt nog vara ganska ont om mailklienter på Market. Hittat en, K-9, som åtminstone ger möjlighet att visa bilder i mail och lite annat. Känns hyfsad, men buggar ganska friskt dessvärre och är rätt slö.

    Visst har du rätt i att lite inkörning kan behövas på en del apps etc. Tänker iaf låta ION vara kvar ett tag tror jag och testa en del, så får jag se om jag kan bli kompis med den trots allt. :)
     
  16. kenkarniff

    kenkarniff Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kör daldroids och skulle vara intresserad av att få igång youtube i hög kvalité! Om det är någon som ser något om det så får ni ta och höra av er :)