Vilken ROM...

Diskussion i 'Blade' startad av hans peter, 18 jan 2012.

  1. hans peter

    hans peter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Var hittar jag uppgift om vilket ROM jag har och varför skall/behöver man byta ROM?
    Var hittar jag uppgifter om vilken launcher jag har (eftersom det tydligen går att byta launcher)?
    /hans peter
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Du kan se vilken android version som är inlagd i din telefon under meny / inställningar /om telefonen.

    Har du android-version 2.3.5 så är din telefon en gen 3.
    Gen 2 har version 2.2 Froyo och gen 1, 2.1 Eclair.

    Fördelen med att byta är att allt som oftast är romen uppdaterad med div fina optimeringar och även strippad på onödiga appar mm. Byte av rom ger oftast en snabbare och bättre batteritid om man inte använder sig av överklockning.

    Men ta och börja med att byta din launcher för att se hur telefonen oftare blir piggare och får ett par extra finesser. Jag använder mig av Go Launcher Ex och tycker den är den bästa launchern på marknade i dagsläget.

    Lycka till.

    Kan även lägga till att om din telefon har 2.3.5 så är det betydligt bökigare att byta rom på den. Det går men är inte lika lätt som en 2.1 eller 2.2. Guider har du i min signatur till Saibots guide. <s>(Funkar ej på 2.3.5)</s> Guiden uppdaterad.

    Glömde säga att se till att testköra ALLA funktionerna i din telefon som WIFI och GPS mm så att du inte har ett HW-fel som du inte upptäcker förrens du bytt rom. Om du nu vill göra det. Bra att veta är att vid rom-byte så åker garantin och om du behöver skicka iväg den på reperation så behöver du ha återställt telefonen till original rom.
     
    Last edited: 25 jan 2012
    hans peter gillar detta.
  3. hans peter

    hans peter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Tack så mycket för förklaringarna. Nu är jag något mindre förvirrad.

    Android 2.2 är således operativsystemet (OS) som ligger i ett ROM (Read Only Memory.) och min telefon är en Gen 2-telefon. Att byta ROM är tydligen förknippat med en del nackdelar/svårigheter varför jag gladeligt avstår.

    Jag antar att Launchern som kommer med en ny telefon kan kallas Launcher Standard e.likn. och att det är en smaksak om man vill byta den. Jag skall dock genast läsa mer om den du föreslår.

    Tack!
    /hans peter
     
  4. eraluno

    eraluno Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2011
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Synd att du inte vill roota din telefon, tycker inte det är allt för svårt.
    Den största fördelen är att man kan spara de flesta apparna på minneskortet.

    Om du någon gång vill roota din telefon följ Saibot's guide, den lärde jag mig att roota min telefon på(nu kan man göra det i sömnen;) )

    Saibot`s svenska guide hur man rootar:
    https://swedroid.se/forum/49478-gui...-din-zte-blade-uppdaterad-den-13-10-11-a.html
     
  5. hans peter

    hans peter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Tack, Eraluno, för tipset (och pushningen). Du skriver bl.a. "Den största fördelen är att man kan spara de flesta apparna på minneskortet".
    Det ger en nybörjare anledning att fråga: Var spars de annars, om inte på minneskortet?

    Jag kan stolt meddela att jag nu kan läsa min Tele2-epost i min Blade. Jag har dock på vägen dit lyckats skapa ytterligare ett (annat) epost-konto som jag vill ta bort. Jag har dock inte lyckats. Hur gör man?

    Jag läste i morse i "Bladet" om närfältskommunikation (NFC). Är min Blade utrustad för detta?

    (Jag är medveten om att de sista frågorna inte har med den ursprungliga tråden att göra, men om någon tycker att jag skall ställa dem som nya frågor, så säg till bara o_O.)

    /hans peter
     
    Last edited: 19 jan 2012
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T