Vilken smartphone har bäst mottagning - för främst samtal

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Albireo, 2 jun 2021.

  1. Albireo

    Albireo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Söker den smartphone som har bäst täckning för samtal.

    Har testat en OnePlus 3 på stället där denna telefon i huvudsak ska användas och den fungerade acceptabelt i alla rum.
    Nyare Samsung fungerar inte lika "klockrent" - sitter man i gungstolen går det inte att prata, men står man i ett hörn i rummet kan det fungera vissa dagar osv.


    Det finns en del tester, men alldeles för sällan och för få objekt.
    ex. Överraskande mobil ger bäst täckning - Desultatet i detta test blev en Doro 8040
    funktionerna är helt OK! men den håller på att ha ca 4år på nacken. Går förmodligen att fortfarande få tag på, men läser man en recension på problem en användare stött på känns det inte riktigt klockrent val.
    På grund av detta ringde jag DORO för att höra vilken telefon jag skulle köpa för att få bra funktion.
    Hon som svarade sa att det berodde på vilken leverantör men ringde med och hade inget med telefonen att göra.
    Lyckades dock aldrig få någon "matnyttig" information från henne - alla telefoner fungerar väl lika bra?.
    (Jag kan nämna att DORO hade en vikbar telefon med bara sifferdisplay som var oslagbar - fungerade där ingen annan telefon hade täckning. - ingen aning om dennes efterföljare har lika bra täckning.)

    Har börjat titta på t.ex. Ulefone X8 men hittar bara Ulefone Armor 7 i ett test - vet dock inte vad som skiljer den med en Ulefone Armor X7 pro. Det finns även andra prisvärda android telefoner som Doodgee osv.


    Men huvudfrågan kvarstår.
    Vilken android har den bästa mottagningen?



     
  2. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Jag tror inte frågan är så enkel att svara på. Exempelvis om telefonen klarar Wifi-samtal och VoLTE så kommer den ju slå alla telefoner som inte har det på de ställen det finns bra 4G-täckning eller Wifi. Och där går nog de flesta kinatelefoner som du nämner bort hos de flesta operatörer?
    Sen kan ju telefoner ha olika bra antenner för olika frekvenser också, vilket kan göra att de fungerar olika bra på olika platser och vilka operatörer som används.
     
    Matte1976, katho, bernard och 2 andra gillar detta.
  3. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 440
    Mottagna gillanden:
    3 227

    MINA ENHETER

    Huawei har bra mottagning
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är som @F-Forward@F-Forward säger väldigt svårt att avgöra. Generellt sett är mottagningen nog rätt bra optimerad i förhållande till antalet frekvensband en viss modell behöver ha stöd för. Det blir ju tuffare och tuffare att designa antennerna i takt som frekvensbanden blir fler till antalet.

    Bäst mottagning får du förmodligen på en GSM/3G-telefon där det utrymme som finns för antennen maximerats för att ge bra mottagning på färre band. Skulle väl förmoda att det också var därför Doro-telefonen presterade bäst i testet du tagit del av (?).

    Idag är nog de flesta telefoner rätt jämförbara då de tillverkare som återstår har så mycket erfarenhet av att bygga antenner/optimera radiodelen. Det var lite annorlunda när det fanns många nya spelare.

    Det hade dock varit roligt med ett mer aktuellt test för speciifkt 5G/3,5GHz, då jag misstänker att skillnaden kanske är lite större på 5G än 3G/LTE som samtliga tillverkare sedan lång tid tillbaka har erfarenhet av.
     
    Last edited: 4 jun 2021
    Kristy och F-Forward gillar detta.
  5. Albireo

    Albireo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för Er tid!
    Jag vet att det egentligen är en svår fråga att besvara. (vilket det inte borde vara).
    Absolut finns det många yttre omständigheter som påverkar mottagningsförmågan hos telefonen - allt från hur telefonen hålls eller var träden står. Eftersom jag i huvudsak är intresserad av tal funktionen används (vad jag vet) endast 2G/3G - Övriga frekvenser används till data trafik. 2G / 3G ger betydligt bättre täckning än högre frekvenser.
    Utvecklingen håller på med någon form av transformation (för att kunna släppa underhåll på 1G / 2G / 3G)
    Och en väg verkar vara att nyttja WiFi och VoLTE(4G?) samtal. Dock skulle det vara spännande att få någon recension på kvalitén på dessa samtal överlag, men det finns begränsningar. 4G kräver ännu fler master.
    Förmodligen måste även routrar/switchar hantera QoS, och sedan är det inte trevligt att fråga efter WiFi-koden det första man gör hemma hos någon med dålig täckning - eller...:).
    (min erfarenhet av IP-telefoni är att samtalskvalitén sjönk mot t.ex. ISDN - med bl.a. eko mm.)

    Att åka tåg och prata i telefon går sällan bra. (utan att samtalet bryts). Här kanske ett WiFi-samtal förbättrar situationen. Steg 1 tycker jag borde vara bra samtals täckning.
    Min erfarenhet (dock förlegad kunskap) är att kina telefonen OnePlus 3 hade bättre samtalstäckning än min Samsung Galaxy s7 edge. (men det behöver inte gälla nyare telefoner - vilket jag funderar över....)
    Huawei var intressant ett tag, men sedan de fick eget operativ känns det inte riktigt rätt. (Jag ska ändå försöka hjälpa användaren av denna telefon, även i fortsättningen)

    Det nät som fungerar bäst för samtal i området ägs av Telia.
     
  6. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    314

    MINA ENHETER

    Qualcomm modemet i Oneplus är bättre än Exynos i S7 Edge. Liknande skillnader finns mellan iPhones som har Intel modem och tidigare/senare modeller som har Qualcomm modem

    Sen finns det andra saker som påverkar helt i metall vs glas, hur du håller och givetvis operatör/simkort etc
     
    Matte1976 och Kristy gillar detta.
  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 164
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Spekulerar bara. Tror det är en plast eller kompositmobil som är rätt stor som blir bäst. Mer utrymme för antennerna. Typ Nokia X20 och liknande modeller:
    Nokia X20 mobiltelefon

    Sett någon test där iPhone 12 Mini inte hade så bra mottagning inomhus, jämfört med den vanliga 12 modellen. Beror nog på att den är så liten så det blir problem med antennerna som blir små.

    Har dock inte sett något riktigt test på det här området på senare år.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 354
    Mottagna gillanden:
    17 830
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, du kan ringa över 4G om din telefon stödjer VoLTE (och operatören accepterar telefonen) också
     
    Kristy gillar detta.
  9. Albireo

    Albireo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Någon som testat t.ex. WiFi-samtal / VoLTE i praktiskt bruk?
    Eftersom 4G är uteslutet i området - sist jag kollade kunde jag få EDGE - om alls någon täckning.
    2G och 3G har bättre täckning. Enda fördelen med VoLTE (som jag ser det) är att det går att surfa under samtal. Kanske det är WiFi-samtal genom fiber som kan vara en lösning i detta fall.

    Den som i huvudsak ska använda telefonen har Fello som operatör (använder Telias nät likt Halebop - som hans fru har). Upplever ingen skillnad på funktion. (båda näten fungerar med lite tur :))
    Chattade med Fello och fick svaret "Förhoppningsvis kommer vi kunna erbjuda detta inom en snar framtid men i dagsläget finns ingen tidsplan för detta" vilka telefoner kommer att fungera? "Vi säljer inte några enheter. Finns funktionen i telefonen så kommer det fungera".
    Halebop har tjänsten / funktionen och är lite tydligare - men inga nyare Samsung Galaxy finns i deras lista över "testatade" telefoner. (nyaste är Galaxy S9!).

    Intressant att titta på vilka modem som finns i telefonen, samt vilken storlek telefonen har. Det borde kunna ge bra förutsättningar. Men har googlat runt lite och hittar inte modemtyper för olika telefoner.
    (söker jag på fel saker?) Det står om processorer och grafik mm. men inget om modem.
    Har också svårt att hitta vilket material en telefon är gjord av....

    Funderar fortfarande på någon Kina-telefon (det verkar bara "spruta" modeller och märken.)
    Finns någon erfarenhet av dessa? OnePlus är det enda märket jag har "erfarenhet" av - en bra telefon, men tycker att den blivit "dyr". Huvud funktionen är att kunna ringa och ta emot samtal. Att kunna hantera BankID är nästan ett krav. Ska kunna se MMS. Den ska vara tålig.. (Han hade en Cat en gång, men höll inte när den blev överkörd av en bil :scared:) Bra om den håller när den faller ur fickan...
    Bra batteritid (inte behöva ladda varje dag). USB-C gärna Qi-laddning är önskvärt men inget krav.
    Storlek och vikt "inget problem", och till sist bör den kunna hantera WiFi-samtal (tror jag)