Vilken tillverkare/telefon är bäst vad gäller uppdateringar och minst problem?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av vrutberg, 17 nov 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. vrutberg

vrutberg Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag är i nuläget en hyfsat nöjd iPhoneanvändare (3G) med ett abonnemang som går ut om ett halvår. Har därför börjat se mig om efter vad man ska skaffa härnäst, och jag är ju egentligen rätt nöjd med iPhone, men det finns ett par saker jag stör mig på:

* iTunes (vilket skitprogram)
    * Kan inte utveckla för iPhone, har ingen Mac och vill egentligen inte ha heller
    * Allt är mycket mera stängt än Android, du kan t.ex. inte lägga in egna signaler för SMS (utan att jailbreaka)

En fördel med iPhone/iOS är att du behöver inte välja telefon. Det finns en tillverkare och (i princip) en modell, du behöver aldrig göra ett aktivt val som med Android. Har därför ett par frågor om lite olika tillverkare och modeller. :)

1. Vilken tillverkare är bäst vad gäller uppdateringar till sina telefoner? (frekvens, kvalitet)

Som Appleanvändare är man nog lite bortskämd med hyfsat regelbundna uppdateringar till iOS. Man är inte beroende av att någon tredje part (telefontillverkare som på Android) ska anpassa operativsystemet till just den telefon man har, så för mig är det viktigt med regelbundna och snabba uppdateringar. Vill undvika en tillverkare som släpper en telefon och sedan skiter i att uppdatera mjukvaran till den.

2. Vilken Androidtelefon fungerar bäst just nu?

Några på jobbet har Samsung Galaxy S, och har fått klämma lite på dem med ett blandat intryck. Bland annat dras de med nätverksproblem i webbläsaren, och har fått intrycket av att mjukvaran Samsung skickar med inte är speciellt konsekvent vad gäller funktion och utseende. Här inkluderas även designmissar som t.ex. HTC Desire HD:s utstickande kameralins. Kort sagt, vilken Androidtelefon är enklast att leva med, har minst problem.

Skulle bli mycket tacksam för svar på dessa frågor. :)

/Viktor

2. Kristofer

Kristofer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vill du ha snabba uppdateringar och få buggar är Googles egna telefoner självklart i framkant. Känns Nexus One för gammal så kommer det ju snart en ny som kanske kan vara något att ha.

3. HenrikLundqvist

HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Bumpar en gammal tråd istället för att starta en ny.

Jag hade en LG Optimus 3D tidigare, som jag var väldigt nöjd med. Nackdelen var just att LG ligger ljusår bakom övriga tillverkare när det gäller att leverera nya versioner av Android. Optimus 3D fick liksom GB när ICS kom ut, det är ju riktigt uselt. I övrigt så var jag nöjd med telefonen.

Jag undrar därför vilken tillverkare som generellt är snabbast att ge möjlighet till uppdatering till de senaste versionerna av Android. Google Nexus är såklart snabbast, men utöver dessa telefoner, vilken tillverkare ligger bäst till?

Jag undrar även vilken tillverkare som har bäst stöd hos användarna när det gäller utveckling av ROMs o.s.v? LG låg även där riktigt långt bakom, det hände inte särskilt mkt på den fronten.

4. Moo

Moo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Ingen är väl egentligen särskilt snabb tyvärr, det har ryktats om att S2 ska få ICS nu i januari men inget än så länge.

5. HenrikLundqvist

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Ok, så med andra ord bör man kunna välja vilken tillverkare som helst förutom LG?

Gällande alternativa roms o.s.v? Jag har fått uppfattningen att HTC och Samsung ligger rätt bra till, kan det stämma? Eller är det likadant där, samtliga tillverkare förutom LG?

6. Galaxy44

Galaxy44 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

HTC & Samsung ligger nog bäst till med uppdateringar ja :D Köp aldrig en high-end LG!

7. Moo

Moo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

SE har varit rätt sega hittils men de lovar förbättring, Samsung och HTC är väl bland de relativt snabba ja. LG är nog bland de sämsta.

8. HenrikLundqvist

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Tack för alla svar, får nog bli en HTC eller en Samsung då :) Måste bara först se till att bli av med min iPhone.

Jag var iofs riktigt nöjd med min LG, men det fanns i stort sett inga alternativa ROMs att ladda ned och mjukvaru-uppdateringarna lös med sin frånvaro. Detta gjorde att det var svårt att ha tålamod med de småfel som fanns på telefonen.

9. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

SE var sega med X10 serien men du kan knappast kalla dom sega med de telefoner som släppts under 2011.
    Den alternativa rom delen är inte lika stor som Samsung och HTC men den ökar iom att folk lätt kan låsa upp sin bootloader.

Sent from my SE Xperia arc using Tapatalk

10. Moo

Moo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

chompiz: jag är skeptisk till att de nya modellerna får ICS inom en snar framtid eftersom inte ens de flaggskeppsmodeller som är på gång till våren levereras med ICS out of the box, men den som lever får se.

11. chompiz

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Månadsskiftet mars/april så kommer ICS.

12. Moo

Moo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Är det bekräftat? Låter märkligt då modellerna som ska komma runt den perioden inte kommer med ICS förinstallerad.

13. chompiz

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Japp det är bekräftat sedan ca 1 månad sedan. Kolla på SEs officiella blog. Tar lite längre tid än önskat eftersom ICS är skrivet från början för att stödja TI medans SE kör med Qualcomm så det är mer som dom måste skriva om än de tillverkare som använder TI.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.