Vilket 4G-nät är mest utbyggt och håller högst kvalité?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Kate, 27 nov 2012.

1. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Jag har beställt en Nokia Lumia 920 som bör komma inom de närmaste dagarna.

Satt och kollade på täckningskartona häromdagen för att försöka utröna vilket när som verkar mest utbyggt.

Störst yttäckning verkar Tele2/Telenor ha, sedan kommer Telia och sist 3. Jag vet dock sedan tidigare att kvalite och täckning kan avvika kraftigt från det kartorna visar.

Är det någon som testat flera olika 4G-nät och fått en uppfattning om vilket som erbjuder bäst hastighet/täckning?

Just nu har jag Halebop Rubbet student som medger 4 GB trafik i 40 Mbit/s. Jag kan dock tänka mig att byta om det finns någon operatör som har bättre nät.

Tacksam för svar.

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Rent täckningsmässigt så kompletterar 3s och Telias 4G-nät varandra ganska bra. 3 har satsat mer på att bygga utanför städer och Telia har satsat på att bygga mer i städerna.

Bäst 4G täckning får du nog med Telenor eller Tele2. När jag själv har testat så märker jag det också, dock får jag bättre hastigheter på Telias nät.

Så; du kan välja mellan ett nät med de bästa hastigheterna eller den bästa täckningen. Med det har jag inte sagt att man får dåliga hastigheter med Net4Mobilitys nät, dock inte helt i samma klass som i Telias nät.

Idag sitter jag med Telenors 4G och får ut runt 60-70Mbit i hastighet på min hemadress, Telia ger mig här 75-85Mbit/s. Samma skillnad är det på flera ställen, både här i Uppsala och Stockholm.

Sen så är det ju, som alltid med mobiltelefoni, att det kan variera mycket för olika användare osv - som du säkert vet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kate gillar detta.
  3. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Skillnaden i hastighet beror nog på att Tele2/Telenor är mycket generösare med hur mycket data man får ladda ned. Nätet är därmed hårdare belastat.

Jag testar nog att köra Halebop ett tag i varje fall. Har beställt en Lumia 920 och den klarar ju alla operatörer.

Sedan vet man ju inte hur det set ut om ett år eller två. Näten byggs ut i rasande takt just nu.

4. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, precis. Sen så är det ju två operatörer som delar på samma sändare - på gott och ont.

Vid nästa mobil du köper (förutsatt att det är typ ett år minst), då kan du ju titta lite mer på hur operatörernas 4G-nät ser ut. Idag är de ju, som du säger, under snabb utbyggnad! :)

5. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Jag köper Lumian kontant och olåst. Har dock 6 månader bindningstid på mitt Halebopabbonemang, men efter det finns inga hinder för att byta.

Har du några erfarenheter av hur Telias 4G-nät funkar på Gotland? Tele2/Telenor? Deras 3G-nät är fullständigt värdelöst där. Enligt kartan ska hela ön vara täckt, men det är inget annat än bullshit. Runt Visby/Klintehamn längs kusten är det bra täckning. I tätorter som Slite och Hemse funkar det också hjälpligt. I övrigt är det EDGE som gäller.

Har ett sommarhus på fårö och när jag är där agerar mobilen som enda internetuppkoppling. 3G-täckningen är värdelös och i den mån det finns någon så är näten fullständigt proppade med stockholmare som kollar instagram och facebook med sina Iphones. Förhoppningen är att det blir bättre med 4G.

6. LeBron

LeBron Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Jag har också ställt mig själv samma fråga som dig flera gånger om, valde att hålla mig till Tele2/Telenor pga de har lovat att täcka 99% av hushållen i Sverige och ska dessutom slå ihop sina 3G & 2G nät, det bådar gott! :)

7. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag har ingen erfarenhet från Gotland - men jag skulle tro att Telenor/Tele2 klarar sig väldigt bra där. Telenor säljer t.ex Gotland som upp till 60Mbit/s, på hela Gotland. Det är endast nåbart med det dubbla frekvensutrymmet på 900-bandet, alltså Net4Mobilitys + Telenors egna.

Jag tror inte att Telenor/Tele2 eller Telia är märkbart sämre än den andre på Gotland, tack vare då frekvenser de kan bygga i. Marginellt alltså.

Telenor och Tele2 kommer inte att slå ihop sina 3G-nät. Telenor delar 70% av sitt 3G-nät med 3 och Tele2 delar 100% av sitt 3G-nät med Telia. 3 delar däremt inte 70% av sitt 3G-nät med Telenor då de bygger ut mycket själv också, då i 900MHz frekvensen, det gemensamma nätet byggs av 3GIS. Telia och Tele2s gemensamma nät byggs av SUNAB.

Telenor och Tele2 kommer (och har redan gjort) slå ihop sina 2G-nät i hela Sverige. Samtidigt som de gör det så byts alla basstationer ut till nya som ska kunna sända 4G och 2G på samma basstation för att öka effektiviteten.

-Det ska bli kul att se vem som blir bäst på 4G om typ ett år. Idag är ju 3 bäst på 3G - men vem tar platsen för 4G?

8. LeBron

LeBron Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Tele2 :)

9. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja du, det är kanske så idag, men om ett år? Telenor och Tele2 har ju samma täckning och Telenors villkor är generösare, plus att jag upplever deras 3G-nät som bättre :)

Kate gillar detta.
  10. Reinhold

Reinhold Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Net4Mobility (Tele2/Telenor) har täckningskrav eftersom N4M är den största aktören på 4G-nätet. 3 och Telia har inga krav på sig och får bygga lite var dom tycker att det behövs. N4M måste bygga där folk bor.

11. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Nja, det har inte med att de är störst att göra utan med att de köpte den licens som innehöll täckningskrav. De fick lika mycket frekvensutrymme som Telia, men betalade 100 miljoner mindre.

De måste inte bygga där folk bor, men de måste täcka 100% av alla hushåll som inte kan få minst 1 Mbit/s på annat sätt (fast eller mobilt) innan 2014 är slut.Det finns även ett maxbelopp baserat på beräkningar av vad utbyggnaden kommer att kosta. Om man kommer upp i det får N4M sluta bygga trots att de inte uppfyllt kraven.

Det säger egentligen inte så mycket om vem som har eller kommer att få bäst täckning där de flesta uppehåller sig.

Last edited: 28 nov 2012
  12. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

N4M kan nog bli mycket vassa framöver när de börjar köra LTE på både 800 och 900 MHz som du säger. När LTE advanced lanseras kommer man att kunna vara uppkopplad mot flera frekvensband samtidigt för högre hastighet. De kan lätt leverera 100 Mbit/s 4G med bra räckvidd med allt frekvensutrymme de har i dessa band.

Telia kan inte få loss mer utrymme på de lägre frekvensbanden såvida de inte lägger ned sitt GSM-nät, men det lär inte ske på ett bra tag.