Vilket abbonmenag för att ersätta fast bredband i stockholm med mycket surf

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av jonas18z, 2 okt 2022.

  1. jonas18z

    jonas18z Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2013
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Jag har idag en 1000/1000 mbit/s lina, då jag jobbar en hel del hemmifrån och tanka mycket data fram och tillbaka varje månad. Jag har uppskattat det till mellan 2-3TB per månad ibland mer och ibland mindre men tror knappast under 500GB.
    Kommer såklart få snåla en del och utnyttja kontorets uppkoppling mer men fortfarande har jag behov.

    Problemet är att jag kommer flytta ( beroende på banken :( ) till ett hus som saknar bredband. Det är en pensionär som bott där. Jag kommer inte ha möjlighet att gräva in fiber dels pga av kostnaden och dels skulle annat behöva grävas och det är kommer bli vinter. Så mer rimligt är att det skulle bli till våren /sommaren.

    Så jag behöver ett bra abonnemang som jag kan koppla in till mitt hemmanätverk och ersätta min fasta lina. Kan vara företags abonnemang om de inte är lika kinkiga om utnyttja dra mycket data. Har kollat allas kartor på tre,telenor, telia och tele2 men ingen har 5G där än men några har bara någon km därifrån.

    Vet att många har obegränsat" men det har man hört förr och finns alltid något finstilt.
    Men vilken abonnemang och operatör ska man satsa på som inte gnäller för några TB data varje månad.
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    @jonas18z@jonas18z Jag skulle börja med att testa hur näten fungerar på platsen till en början. Säg att någon av operatörerna med generösa villkor vad gäller användning har ett överbelastat nät på platsen - spelar det ju mindre roll att du får använda mycket data.
     
    jonas18z, Kimball och Kristy gillar detta.
  3. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 021
    Mottagna gillanden:
    1 317
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Jag kör Tele2 företag och bränner utan problem 1-2 TB varje månad. Har även ett par extrakort som jag har givit till familjen i syfte att använda som bredband. Tele2s FUP för företag ligger på 10 TB i månaden, vilket motsvarar ca 30 Mbps användning dygnet runt hela månaden. Har aldrig kommit i närheten av det.

    Tres företagsabonnemang är något billigare, vet dock inte vad de har för FUP. Både Tele2 och Tre erbjuder 100 GB data inom EU och ett antal andra länder.

    Ett tredje alternativ är Chili Mobil, köper du deras årsabonnemang så kostar det 250:- i månaden inkl. moms, men då är du begränsad till 10 Mbps både upp och ned.
     
    jonas18z, Moby och Kristy gillar detta.
  4. jonas18z

    jonas18z Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2013
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Tack, ah trodde de började bli sura när man gick upp mot desa mängde. Har tele2 idag men bara privat ska testa lite hastigheter. Men kanske är det mer förlåtande mot företag och mängder surf
     
  5. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Om du jobbar en del hemifrån som du säger borde väl rimligen arbetsgivaren kunna teckna ett abonnemang åt dig för arbetets räkning. Se till att få en utomhusantenn också. Det är inga pengar för ett företag detta. Brorsan har enskild firma och abonnemang hos 3, de har varit behjälpliga med router och antenn, det var nog utan kostnad dessutom
     
    Kristy gillar detta.
  6. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 021
    Mottagna gillanden:
    1 317
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Jag har testat samtliga operatörer och ingen av dem har någonsin klagat när jag har bränt enorma mängder data, så du kan nog vara lugnt oavsett vad du än väljer. Tre har dock bäst företagsavtal i mitt tycke om man inte förhandlar fram ett eget avtal.
     
  7. scofie

    scofie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21FE 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21FE 5G
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    Från Skatteverket:
    Löpande abonnemangsavgifter för bredband
    Bredbandsuppkoppling finns numera i de flesta hem och är i grunden en privat levnadskostnad. Löpande abonnemangsavgifter för bredband i hemmet är enligt Skatteverket en skattepliktig förmån för en anställd om arbetsgivaren betalar kostnaden. Endast i undantagsfall kan kostnaden för bredband uppfylla förutsättningarna för att vara ett arbetsredskap och därmed vara skattefri för den anställda.
     
  8. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Där ser man. Så c:a 30-35% av kostnaden? Är det samma för mobiltelefonabonnemang? Avdrag för kontorsyta vet jag är svårt, det blev väl uppmärksammat under pandemin. Kläder är väl också svårt
     
  9. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 021
    Mottagna gillanden:
    1 317
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Bredbandsuppkoppling, ja. Men detta är ju telefoni med fast månadsavgift, och enligt Skatteverket behöver man inte förmånsbeskatta det: Förmånsbeskattning av fri telefon och annan elektronisk utrustning

    Vi förmånsbeskattar varken våra abonnemang med fri data eller de extra SIM-kort som ingår.