Vilket abonnemang?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av druiden, 28 mar 2010.

  1. druiden

    druiden Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Tack för ett kanon forum!

    Det är dags för mig att skaffa ett mobilabonnemang och en skön telefon och Desire är den jag helst av allt vill ha. Nu har jag kontantkort och fyller på mellan 300-400:- i månaden.

    Problemet är att jag har inte en aning om vilket jag ska välja för att "tjäna" mest så att säga. Det jag vill ha är naturligtvis fri-surf. Ska tilläggas att de mesta jag gör på telefonen är sms och korta samtal. I övrigt så bor jag på "landet".
     
  2. Me.B

    Me.B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det första du måste ta ställning till är vilka operatörer som har bra täckning på "landet" där du bor och där du brukar befinna dig. Efter det får man börja titta över vilka alternativ de aktuella operatörerna erbjuder.
     
  3. robboten

    robboten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    411
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    sen är det bra att kolla vilka du ringer till mest vad de har...
    välj sedan något som inte har för låg trafikspärr

    jag är nöjd med 3 och jag såg att de kommer sälja desire. om man har pott 399 24 mån får man telefonen. men som me. b sa, kolla täckningen för 3 där du är.
     
  4. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 359
    Mottagna gillanden:
    738
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Gör en bra analys av ditt användande idag.
    Tänk på att operatörerna debiterar ofta per minut, öppningsavgifterna kan vara en betydande kostnad om du har många korta samtal.
    Gör en uträkning på om ett sms paket (du betalar en fast summa för ett visst antal sms) kan löna sig för dig.
    Glöm inte bort datapaketen, det finns lite olika varianten men ju billigare ju mindre data får du och ofta inte ens turbo 3G.

    Täckning är A & O, jag har nyligen bytt till 3 pga täckningen där jag har min butik var urusel med Telia. Det är inte kul att ha en mobil liggandes som man knappt kan använda.
     
  5. druiden

    druiden Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag vet att tre inte är helt hundra här ute. Nu har jag telenor på mitt kontantkort och det fungerar bra. Dock har jag ingen 3g telefon så vet inte hur den teckningen är. Men om vi säger att det står mellan Telia och Telenor. Jag tittade lite på Telias abonnemang och där verkade inte finnas något med fri-trafik. Den var någon löjlig gräns på 0,5gb/mån. Men Telenor med deras Surfa Alltid verkade ha fritt? Eller är jag ute och snurrar?
     
  6. Me.B

    Me.B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Telia har 2 olika alternativ för fri surf.
    *Mobilsurf Alltid -> 69kr/månad och dom KAN sänka din hastighet till 120kbit efter 0,5gb
    *Mobilsurf Extra -> 199kr/månadoch dom KAN sänka din hastighet till 120kbit efter 5gb plus att du får tillgång till deras surfzoner.

    Telenor verkar även ha 2 alternativ för fri surf.
    *Fri mobilsurf -> 59kr/månad ej 3g fri datamängd
    *Fri mobilsurf turbo -> 119kr/månad med turbo 3g fri datamängd och du får tillgång till surfzoner.

    Jag personligen tror att en vanlig Svensson klarar sig ganska bra med 0,5gb turbo trafik som sen KAN övergå till 120kbit men om du vet med dig att du kommer surfa mycket samt kanske se stora mängder på youtube eller liknande så är nog Telenors fri mobilsurf turbo det bättre valet, men är det inte många som haft problem med Telenor här på forumet?
     
    Last edited: 28 mar 2010
  7. DroidShout

    DroidShout Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    543
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Någon som har/haft "Telia Mobil Max 25 Surf Alltid"?? Är det bra eller?
     
  8. Kaske

    Kaske Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Själv tänkte jag köpa en, och bara lägga på internet (fritt internet för typ 40-50 kr i månaden tror jag det var) på mitt befintliga Halebop Vänner(eller vad deras nu heter :P). Flickvännen gjorde det - fungerade prima.
     
  9. druiden

    druiden Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Telia är ju pålitligt med täckning osv, men också dyrast väl? Bäst är väl kanske att köpa telefonen och sen bara skaffa ett abonnemang utan telefon, om det nu är möjligt.
     
  10. druiden

    druiden Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Telia Mobil Max 25 Surf Alltid

    Bara abonnemanget med 12 månaders bindningstid kostar 98kr i månaden. Sen köper man telefonen, det måste ju vara det bästa ?
     
  11. Kaske

    Kaske Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vill du ha telias täckning men billigare är Halebop rätt smart drag tror jag. Går ju i samma nät.
     
  12. mynta2004

    mynta2004 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    373
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag vill påstå att jag aldrig någonsin gått under 5Gb nån månad, fast jag har ju suttit med en JB'ad iphone som strulat med wifi uppkopplingen nått kopiöst.
    Maxade runt 20Gb en månad....

    Är jättenöjd med Telenor´s turbo 3g för strax över hundringen.

    Bara ett inlägg i datatrafiks-debatten.
     
  13. ErikHTC

    ErikHTC Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Själv har jag telia max 25, dock har jag inte orkat skaffat surftjänsten till det. Jag har redan lagt på 200kr extra i månaden för min hero, och en räkning på 320kr exklusive det jag ringer för kommer inte fungera för mig, sen så har jag väldigt ofta tillgång till wifi, så frågan är ju om jag ens behöver surf :P
    Har en polare som har telia max 25 med surf, för han fungerar det väldigt bra :)
     
  14. Raum

    Raum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Telia max 25 verkar intressant... Men blir ju billigare att köpa från CDON och använda sig av Halebop Hallå Surf Plus... Får även 3GB/månaden istället för 0.5...

    Eller?
     
  15. crixen

    crixen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    50
    Telefon:
    iPhone 13

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13
    Själv tycker jag att jag fick ett helt ok pris på Mobilgiganten med Telenor "ring-för-allt" 499 kr i månaden, 12 månaders bindningstid. Ingen förhöjd avgift eller något kontant. Detta tänkte jag komplettera med Telenors obegränsade 3G-surf för 59 kr i månaden. Där jag rör mig har Telenor alltid haft bra täckning, men det kan ju givetvis variera..
     
  16. druiden

    druiden Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER



    Det låter jävligt bra. Får man ringa för något av beloppet eller tillkommer sen all samtalstaxa?
     
  17. Skinksallad

    Skinksallad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2009
    Inlägg:
    567
    Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    En kombination av teckning och priser gör 3 till mitt val.
    10gb surf i full hastighet+fria sms= 149+99=248
    399-248=151kr kvar att ringa för.
    Sen kan man ha fast nr i mobilen för 49kr/månad om man vill...
     
  18. SpHenk

    SpHenk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag vet att tre inte är helt hundra här ute. Nu har jag telenor på mitt kontantkort och det fungerar bra. Dock har jag ingen 3g telefon så vet inte hur den teckningen är. Men om vi säger att det står mellan Telia och Telenor. Jag tittade lite på Telias abonnemang och där verkade inte finnas något med fri-trafik. Den var någon löjlig gräns på 0,5gb/mån. Men Telenor med deras Surfa Alltid verkade ha fritt? Eller är jag ute och snurrar?

    Angående täckningen så om jag inte är helt ute och cyklar så går 3 och Telenors 3gtäckning på samma master, vilket alltså betyder att om du har Telenortäckning och har hittat en sweet deal med 3 så är inte mottagningen något problem ;)
     
  19. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    I trådskaparens tidigare poster framgår att han vet att 3 inte är så bra där han är och att han inte har någon 3g i sin nuvarande telefon.

    Om man behöver telias nät så är telia max25 eller halebop det som är billigt. Om du ska använda mycket data kan det vara värt att satsa på telenor istället.
     
  20. Raum

    Raum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    19 öre/min till alla, 3000 gratis sms i månaden...
    så ringer man lite så tror jag det blir billigare.
    149kr/månaden.. något sånt...