Diskussion: Vilket aspect ratio på skärmen föredrar ni på smartphones?

Diskussion i 'Allmänt' startad av flipp, 27 jan 2022.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    20:9 har varit populärt senaste åren men nu verkar Samsung gå tillbaka till lite bredare skärmar på S22-serien. Visserligen 19.5:9 men ändå. S21 FE har även den 19.5:9. Detta är samma aspect ratio som varit standard på iPhone länge. Det såg nästan ut som trenden mot allt smalare skärmar bara skulle fortsätta till telefonerna ser ut som en fjärrkontroll. Sony har ju kört 21:9 ett tag och även motorola har testat 21:9 på en del av sina lurar.

    Personligen har jag aldrig gillat smala skärmar och hoppas nu på en tillbakagång till 19.5:9. Varje gång jag använder en telefon med det skärmformatet känns det bättre än 20:9. Det ser snyggare ut och är utifrån mina preferenser mer praktiskt. Dock har jag stora händer så har aldrig besvärats av breda telefoner. En avlång telefon är för mig slöseri då jag sällan kollar på skärmen uppifrån och ner utan ögonen är ofta fokuserade i mitten på telefonen och så scrollar man. Video är dessutom sällan anpassad till 20:9 och avlånga lurar sticker upp ur fickan. Min hypotes är att om både Apple och Samsung kör 19.5:9 kommer andra haka på.

    Vad säger ni?
     
    Last edited: 28 jan 2022
    dannejanne, Kristy och eastbound gillar detta.
  2. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 160
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Håller helt med, nu är jag ju iPhone ägare sen ett par år men trivs med det formaret och skulle inte vilja ha en mer långsmal skärm, skulle nog till och med kunna gå tillbaka till 16:9 som var vanligt förr.
     
    Jörgen Ö, Kristy och flipp gillar detta.
  3. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 442
    Mottagna gillanden:
    3 227

    MINA ENHETER

    Håller med om att det är för lång smala skärmar
     
    Kristy och flipp gillar detta.
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Höll länge fast vid att 16:9 var bäst men nu när telefonerna har varit avlånga en längre tid börjar jag nog känna att typ 18:9 kanske är idealet. Referensramarna ändras lite när man kört 20:9 ett tag. Å andra sidan har det inte funnits många smidiga telefoner med 16:9 och tunna kanter så det hade man velat se mer av. Mi Mix 1 och Nexus 6 hade rätt tunna kanter på 16:9 men de var rätt otympliga. Hade Meizu 15 Plus en period och den kommer nog närmast.
    [​IMG]
     
    Kristy gillar detta.
  5. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 539
    Mottagna gillanden:
    2 806

    MINA ENHETER

    Man vänjer ju sig vid vad man har skulle jag vilja påstå. Har dock aldrig använt Sony på länge. 16:9 vetifan hur man skulle ställa sig till om det blev standar igen. Men förmodligen hade man vant sig. Vi har ju inte så mycket att säga till om egentligen. Just go with the flow typ :)
     
    flipp gillar detta.
  6. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Jag har väldigt svårt för avlånga skärmar eftersom jag tycker att de känns både klumpiga och för smala på samma gång. Formatet är faktiskt en av huvudanledningarna till att jag inte köpt någon ny telefon de senaste åren trots att jag verkligen skulle behövt en (hade en Samsung S8+ fram tills helt nyligen) eftersom jag tyckte att höjden gjorde att de kändes så fruktansvärt klumpiga. Samtidigt vill jag gärna ha lite bredd eftersom telefonen ofta ersätter datorn för mig. Därför blev jag överlycklig när trenden visade tecken på att vända lite, och jag hoppas den går tillbaka ytterligare. 18:9 känns ganska idealiskt för mig för då har man gott om plats för ett tangentbord på höjden och samtidigt tillräcklig bredd för att kunna använda telefonen effektivt som allroundredskap.
     
    Jörgen Ö och flipp gillar detta.
  7. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Inte smalare än den 19:9 jag har nu i alla fall. Gärna 18:9! Tycker inte om när textraderna blir för korta, och vill ju inte behöva ha jättelång mobil för att få hyfsad bredd!
     
    Jörgen Ö, flipp och Kristy gillar detta.
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    För min del runt 18:9. Gillar Sony men deras avlånga format får mig att avstå från dem.
    Hade de hållit fast vid det (18:9) så hade jag fortsatt med Sony:
    Sony Xperia XZ2 specs
     
    Last edited: 28 jan 2022
    Jörgen Ö, flipp, bernard och 1 annan gillar detta.
  9. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    704
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    21.9 på 6.5 i 4K är klar favorit idag. Men 21:9 i 6.1 är riktigt trevligt och bra i storlek.
    Blir fort en vana oavsett vad den dagliga luren har för ratio.
     
    bernard och flipp gillar detta.
  10. AndroiOS

    AndroiOS Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2022
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    28
    Jag har en iPhone 13 Pro Max idag och föredrar det skärmformatet före S20 Ultran jag hade innan. Sen gillar jag inte Edge.
     
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Håller helt med. Har en iPhone 12 Pro Max och skärmen känns klart större än t.ex. Xiaomi Mi 11 Pro. 19.5:9 aspect ratio + rak skärm gör en enorm skillnad för upplevelsen av skärmens storlek jämfört med 20:9 och kurvad. Många tänker nog inte på det och tittar på tumstorleken vilket blir helt missvisande. Dock ligger förstås smalare telefoner i regel bättre i handen. Det är trevligt att Samsung nu gått över till raka skärmar och 19.5:9 ratio. Bara att hoppas att de kinesiska tillverkarna följer med.