Vilket filmformat är bäst?

Diskussion i 'Legend' startad av Pinballark, 11 apr 2010.

  1. Pinballark

    Pinballark Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej..min första post här!
    Har letat i forumet, utan resultat.
    Skulle tro att mååånga är intresserade av detta.

    Jag tänkte konvertera över lite filmer från olika musik-dvd´s som jag har.
    Jag har letat överallt och hittade slutligen detta forum, som verkar toppen.

    Jag har installerat appen "Shazam" som tydligen ska klara dom flesta film-format.
    Vad är bäst till min Legend?
    divx, xvid, mpg4...?

    När jag använder dvd fab för att konvertera så kan jag ställa in massor med olika värden, och det är nu det stora problemet kommer.

    Vilken bitrate (kbps)?
    Vilken upplösning (skärmen är 320*480)
    Vilken framerate (25 fps)?

    Hur gör ni när ni vill rippa något från er egna samling?

    /Stefan
     
  2. Mr_Miyagi

    Mr_Miyagi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Så vitt jag vet är den bästa codecen för högkomprimerad video i dagsläget H.264/x.264. Denna är i alla fall bättre än xvid/divx nu för tiden. Video av denna typ brukar ofta läggas i containerformatet MP4 vilket också Legend stödjer (på samma sätt som att xvid brukar läggas i en AVI-container). Tror inte legend stödjer xvid/divx i dagsläget heller (rätta mig om jag har fel) så jag tycker du ska satsa på MP4 med H.264.
     
  3. Moodilic

    Moodilic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kan rekommendera Handbrake i ditt val att konvertera DVD:er till små filer.

    https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=97500&postcount=7

    Detta är visserligen för Samsung mobilen men då upplösningen är densamme så bör detta funka utmärkt. Dock kan jag inget garantera för ens du har testat.

    Säg till om du behöver mer hands-on hjälp med att ställa in Handbrake - om du inte har använt programmet förut.
     
    Last edited: 12 apr 2010
  4. Pinballark

    Pinballark Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svaren.

    Har precis tankat ner handbrake nu och ska experimentera lite med programmet och olika inställningar.
    Hoppas det blir bra och att jag hittar rätt inställningar...annars återkommer jag.
    Rättare sagt: jag återkommer oavsett för att meddela hur det går...kanske andra får nytta av det.

    /Stefan