Vilket märke tycker ni har den bästa mjukvaran?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Droid82, 16 jul 2014.

  1. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Vill du utveckla det. Eller vill du hellre slippa? ;)

    Jag gillar Sonys UI minst av de jag fingrat på, men tycker inte det skiljer sig så mycket ändå, inte så mycket att det skulle påverka ev köp. Har pillat på div HTC, Sony, Samsung, ZTE, nexus mfl och jag föredrar vanilla android. Under tiden jag körde omni så vande jag mej vid nova plus lite annat så det är bara ett fåtal funktioner där jag "drabbas" av tillverkarens egna appar. [emoji2]
     
  2. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Jag har på senaste tid provat ZTE, Samsung, Nexus och LG. Av dessa vinner LG med bravur! Förstår inte varför folk klagar så på LG. Deras mjukvara är smartast och mest logistik. Dessutom är den faktiskt snygg! :D
     
  3. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Sony. Enda skalet jag kört med en längre tid utan att vilja ändra det.

    Jag pallar inte stock. Jag tycker det ser förbannat tråkigt ut. Nästa version ser bättre ut men som det ser ut nu vill jag skära mig i handlederna när jag använder det. MIUI har gett mig klart bäst upplevelser men Sonys är inte megalångt ifrån.
     
  4. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Bäst - Sony

    Sämst - Samsung


    Jag räknar inte Vanilla som märke...
     
  5. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    1. Nexus / Google Edition
    2. HTC Sense
    3. Sony.
    99. Sgs 4
    ... På 100e plats Sgs 5. Jag kräks varje gång jag är inne på inställningar. :D

    Skickat från min GT-I9505G via Tapatalk 2
     
  6. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Google nexus
     
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    1. HTC Sense
    2. Sony

    Ingen annan tillverkare tycker jag har en speciellt röd tråd genom deras designspråk genom hela OS'et och faller därför bort.
     
  8. Zand

    Zand Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER


    inställingarna är en vanesak men resten är så sjukt nice.
     
  9. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    För min del är det definitivt olika varianter av vanilla som gäller (antingen Google eller CM etc) snarare än specifika märken med tanke på att det finns en del alternativ (Nexus, GPe/Silver, Oppo, OnePlus och Motorola). Bland de tillverkare som modifierar Android är Sony den som enligt min uppfattning lyckats tillföra något bra rent utseendemässigt - det är dock värt att påpeka att eftersom deras appar etc fungerar på flera enheter går det att köpa t.ex en Nexus 5 och lägga in Walkman på den om man vill.

    Märken som definitivt faller bort är de som gör omfattande, djupa förändringar av Android och således i praktiken tar fram sin egen lilla fork. Exempel på detta är HTC, LG, Nokia (X-serien) och Samsung. Jag får dock påpeka att jag tycker LG G3 är en förbättring - den ger en känsla av att nämnda tillverkare börjar röra sig bort från den TW-liknande stil de kört tidigare till förmån för ett mer vanilla-likt utseende (jag jämför då med G2 och G Pro). Detta gör att jag med G3 i tankarna definitivt placerar LG före de andra.

    Till de som klagar på utseendet hos vanilla Android: Lösningen på detta heter teman vilket kan fixas via HKThemeManager för Xposed eller CMs temamotor. Det är alltså inte så att man "måste" ha Googles eget utseende om man inte vill.

    Alternativet är att byta launcher men är det t.ex utseendet i Inställningar och snabbvalen som irriterar är teman rätt väg att gå.
     
  10. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Jag föredrar Google Experience för det har för mig minst mängd onödiga funktioner som bara ger rörigt användargränssnitt. Sämst av de jag prövat är nog Samsung och HTC är jag inget stort fan av heller. Sonys senare modeller är helt ok.
     
  11. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Är det bara jag som inte tycker Vanilla Android är märkes version?

    Det är ju den version som är Android och som dom olika tillverkarna bygger utifrån.

    Version av märke är väl ändå när Vanilla fått en omarbetning av tillverkaren och tillverkaren satt sin touch på det?

    Skickat från min Sony Z1 via Tapatalk
     
  12. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Menar du AOSP med vanilla eller Google Experience (eller vad de nu kallar det nu för tiden)?
     
  13. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Nej det är inte bara du. Vanilla/stock/orginal är inte en "märkesversion". Det är grunden som alla tillverkare sedan gör om till sitt egna.
     
  14. Kame_boy

    Kame_boy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Ju närmare stock desto bättre. Googles design-folk verkar lägga ner mer tid och omsorg än alla tillverkare i all design sedan Android 4.0. Animationer, färger, typsnitt, placering, vibration, övergångar... allt känns genomtänkt och harmoniskt. Det andas kvalitet.

    De kinesiska märkena verkar vara nöjda vid en mycket lägre ribba. Designen är slarvig och ofullständig. Man stöter ofta på färger som inte riktigt matchar, animationer som uteblir eller är störande, fula skrikiga ikoner, för att inte tala om översättningar.

    De koreanska märkena designar för sina egna marknader, där smaken skiljer sig en del från väst. För mycket färg, för mycket "extra allt" och för många undantag från egna riktlinjer. Känns som att de har för många kockar i köket. Förmodligen sitter olika avdelningar och designar var sin del. SGS5 tar babysteg i rätt riktning, men LG lär sig fortare; G3 har åtminstone samma fula turkos när det väl dyker upp, till skillnad från G2 som körde olika sorters turkos/blå här och där. G3 kan till och med vara trevlig.

    Taiwaneserna Asus och HTC har jag bara bra erfarenheter med det lilla jag använt dem.

    Kvar är bara japanen Sony, som har känsla för minimalism och noggrannhet (bortsett från hela Small-apps grejen). Men det är så likt AOSP att man undrar varför de bemödar sig att göra ändringar. Jag menar, deras största styrka är att de liknar aosp så mycket.
     
    Last edited: 23 jul 2014
  15. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Exakt hur många kinesiska tillverkar-OS har du testat och när? Får man gissa 1-2 och inte så nyligen?

    Kineserna har i alla fall telefoner som funkar till skillnad från Zzzony.
     
  16. cheesen

    cheesen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2013
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    har ungefär samma erfarenhet.. men jag föredrar faktist Google nexux om jag ska vara helt ärlig... bästa användarupplevelsen av alla enheter vi har i familjen är med våran nexus 7 från 2012 om jag får välja.... och ja vi har några olika att välja mellan bland annat: Xperia V, Z, Active och Z2. Surfplattan Z2 är hur kul som helst med sonys kameramjukvara men den är inte lika rolig som nexux 7:an...
    Samsung, LG och HTC har sorterat bort sig själva då deras produkter inte funkat speciellt bra eller inte tålt vanlig vardagsanvändning.
    Nästa produkt blir antagligen Nexus 8 om den behagar att dyka upp eller Xperia Z3Compact om det kommer nån sån.. (Xperia V och Nexus7 som börjar kännas gamla)
     
  17. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    HTC och Sony.
     
  18. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    HTC och efter det Android stock. Samsung och dess TouchWiz elände 1000 platser efter sistaplatsen.