Vilket system är bästa grunden till smarthem?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Tooony, 26 okt 2020.

  1. Tooony

    Tooony Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej jag är utbildad elektriker och har installerat många Plejd-system, men nu är jag inne på att göra min gård (även några uthyrningslägenheter på gården) smart också.

    Vilket system tycker ni är bäst om man vill göra allt från belysning, värmepumpar (jordvärme och luftvärmepump), högtalare, fuktsensorer, larm, rullgardiner och allt annat roligt? Har läst lite och det verkar finnas plejd liknande puckar till både z-wave och Zigbee (jag vill inte koppla bort strömbrytarna som är monterad nu)?

    Jag har även köpt några lampor och en gateway från ikea och dessa går ju koppla ihop med Zigbee på något sätt, så zigbee kanske är lämpligast för framtiden?

    Hur ska jag börja??
     
    discomega gillar detta.
  2. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 199
    Mottagna gillanden:
    1 381
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Tycker inte system spelar någon större roll då allt man vill ha inte finns från ett system.
    Jag kör home assistant (går att testa/köra på en Raspberry Pi) och har mixat alla möjliga system under samma tak utan problem.

    Då spelar det ingen roll om det är en android mobil som kommer hem eller en Hue lampa som tänds eller en z-wave brytare som rapporterar att förbrukningen på torktumlaren gått ner till 0, allt det kan ändå styra min LG TV eller min Xiaomi dammsugare [emoji106]

    Tror du förstår poängen, lås inte in dig i ett system utan försök bygga så att alla enheter är kompatibela med varandra via någon Hub (Home assistant, smart things eller liknande)
     
    EricG och katho gillar detta.
  3. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Jag har en HC2 som gör vad den ska. Klarar det mesta om man hanterar LUA. Saknar dessvärre stöd för annat än z-wave. HC3 ska lösa detta (på sikt verkar det som, de har inte släppt stöd än) men den har jag inte testat.

    Jag hade absolut tagit en rejäl kik på Homey. En kompis kör den och har bara lovord. Stöd för det du behöver.
     
  4. Tooony

    Tooony Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Okej men är det mycket programmera eller finns de flesta koderna att hitta på någon bra sida? Eller är det bara välja vilken typ av enhet i appen och sedan lägga till? Vilken hub rekommenderar ni att man ska ha för att de olika systemen ska fungera?

    Homey tycker jag verkar se bra ut, eller vad har jag missat?
     
  5. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Du får nog kolla på Youtube. Svårt att säga vad som är lätt och svårt för just dig.

    Jag har börjat snegla på Hass.io också, men jag tror att Homey är mer för dig, faktiskt..

    Edit: Hass.io = home assistant
     
    Last edited: 27 okt 2020
  6. murana

    murana Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2012
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER