Vilket system är bästa grunden till smarthem?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Tooony, 26 okt 2020.

  1. Tooony

    Tooony Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej jag är utbildad elektriker och har installerat många Plejd-system, men nu är jag inne på att göra min gård (även några uthyrningslägenheter på gården) smart också.

    Vilket system tycker ni är bäst om man vill göra allt från belysning, värmepumpar (jordvärme och luftvärmepump), högtalare, fuktsensorer, larm, rullgardiner och allt annat roligt? Har läst lite och det verkar finnas plejd liknande puckar till både z-wave och Zigbee (jag vill inte koppla bort strömbrytarna som är monterad nu)?

    Jag har även köpt några lampor och en gateway från ikea och dessa går ju koppla ihop med Zigbee på något sätt, så zigbee kanske är lämpligast för framtiden?

    Hur ska jag börja??
     
    discomega gillar detta.
  2. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 199
    Mottagna gillanden:
    1 381
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Tycker inte system spelar någon större roll då allt man vill ha inte finns från ett system.
    Jag kör home assistant (går att testa/köra på en Raspberry Pi) och har mixat alla möjliga system under samma tak utan problem.

    Då spelar det ingen roll om det är en android mobil som kommer hem eller en Hue lampa som tänds eller en z-wave brytare som rapporterar att förbrukningen på torktumlaren gått ner till 0, allt det kan ändå styra min LG TV eller min Xiaomi dammsugare [emoji106]

    Tror du förstår poängen, lås inte in dig i ett system utan försök bygga så att alla enheter är kompatibela med varandra via någon Hub (Home assistant, smart things eller liknande)
     
    EricG och katho gillar detta.