Vill få min platshistorik loggad med större precision än Google Maps erbjuder

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 3 jun 2019.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Hej,

    Platshistoriken i Google Maps är underbar. Jag kan gå tillbaka och se var jag har varit, hur länge jag stannade och liknande saker. Men ibland är precisionen för dålig tycker jag. Om jag kör bil genom en stad, så vill jag gärna kunna se exakt vilka gator jag körde på. Säg att jag körde fel och vill hitta var misstaget skedde. Detsamma gäller om jag går promenad någonstans, då kan det vara kul att se exakt hur jag gick (i de fall jag inte självmant slagit på inspelning i Google Fit, för då kommer jag ju få en exakt inspelning). Ibland är Google Maps bra på att fatta att den borde spara med högre precision, men ibland blir det bara ett långt streck som visar ungefärlig sträcka. Vad kan man göra åt detta? Jag har gett den tillåtelse att använda alla platstjänster, GPS, Wifi och Bluetooth. Något mer man kan göra? Har ni samma problem som mig? För det mesta funkar det bra, men hade varit guld värt om det fanns något knep för att få den att vara LITE mer noggrann när jag är ute och rör på mig, utan att den nödvändigtvis behöver spara exakt plats och ha GPS igång konstant.

    Det tar egentligen emot att använda någon annan tjänst än Google Maps, men har ni förslag på andra tjänster som sköter platshistorik i bakgrunden och sparar med bra precision? Jag kommer antagligen inte att byta, men vore intressant att veta vad som finns.

    Nackdelen med hög precision är såklart batteritiden, som lär minska om GPS är aktiverad konstant och sparar data. Det gäller att hitta en gyllene medelväg, ibland får den gärna slå på GPS och logga min plats noggrant, bara det inte går till överdrift och den gör det hela tiden. Era tips och erfarenheter välkomnas.
     
  2. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Det största problemet lär ju vara hur mobilen ska kunna förutsäga när du vill ha på GPS. Du själv verkar heller inte veta det förrän efteråt så att säga. Jag skulle säga att dina val är att köra på som det är eller logga med aktiv GPS hela tiden helt enkelt.
     
    jnsson gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 368
    Mottagna gillanden:
    17 845
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har sett det ibland, och för min del så brukar det bli så när den har dålig internetmottagning och/eller dålig GPS mottagning (för min del när jag åker i tunnlar med tunnelbana här i Stockholm) och det är inte så mycket man kan göra åt det