Problem: Vill inte starta upp. Hänger sig i uppstarten vid Samsung loggan

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av peswe, 20 aug 2013.

  1. peswe

    peswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Igår kväll stängde min S2a ner sig.
    När jag skulle starta om den hänger den sig vid Samsung loggan.
    Jag har senaste versionen av JB original (nedladdat OTA), ingen root, inget mixter över huvudtaget!

    Jag har provat Volym upp + Home + Power.
    Då visas den gröna androidroboten en halv sekund. Sen startar den om, och hänger sig vid Samsung loggan igen.

    Jag har provat Volym ner + Home + Power.
    Då kommer jag till någon typ av nedladdningsmeny för firmware (tror jag).
    Men jag har ingen aning om/hur jag eventuellt skulle kunna komma vidare därifrån...

    Jag har provat med ett nyladdat batteri från hustruns S2a. Ingen skillnad.

    Jag har backup t.om juli, men skulle givetvis vilja försöka rädda senaste veckornas bilder, om det går...

    Finns det något jag kan göra för att skrämma igång den?

    /Peter
     
    Last edited: 20 aug 2013
  2. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    I och med att du inte kommer in på Recovery Mode (Volym UPP + Hemknappen + Powerknappen) så kan jag inte lova att detta fungerar... Men din telefon FÖRSÖKER ju iallafall gå in där, så du får nog testa att installera om din telefon via Odin. Dina BILDER !!!BÖR!!! ej försvinna (då de ej ska försvinna vid fabriksåterställning), men jag lämnar inga garantier för att din mobil inte skulle kunna göra som den själv vill!

    Innan du prövar detta kan du ju vänta och se om någon annan har något bättre förslag för att fixa telefonen... Om du hade kommit in i Recovery Mode så hade jag föreslagit att du gjorde en Fabriksåterställning, men det går ju inte om du ej kommer in... Jag förmodar att du även tagit ut batteriet en stund och sedan satt in den igen och försökt komma in i Recovery?

    Här kommer iallafall guiden:

    Detta är för att installera Samsungs Stock-rom (orginalrom) Androidversion 4.1.2 för Samsung Galaxy S2 (GT-I9100) (OBS. EJ GT-I9100G)

    Innan du börjar så se till så att du har KIES installerat OCH att du har startat programmet en gång (för att USB-drivrutinerna skall finnas) MEN att Kies är HELT avstängt när du väl ska flasha via Odin 3.07. Gå in under Aktivitetshanteraren > Processer och kolla efter något med "Kies" i och välj att avsluta den isåfall!

    Om du vill kan du även göra en Nandroid backup (backup på hela ROMen) i Recovery Mode (Stäng av telefonen, håll in Volym Upp + Hemknappen + Powerknappen tills du kommer in i Recovery mode). Väl inne så väljer du "Backup" etc etc.

    FÖR ATT INSTALLERA SAMSUNG STOCK-ROM

    1.
    Ladda ner: http://www.hotfile.com/dl/213346041/e6e4f7c/I9100XWLSS_I9100OXXLS9_NEE.zip.html (ROM:en (Klicka regular download))
    och:
    http://goo.gl/wBvjy (Odin 3.07 (Nedladdningen skall starta direkt)).

    OBS! Firmwaren (ROMen) du laddar ner kommer komprimerad i zip. Filen du flashar ska ha filändelsen .tar eller .tar.md5. (Du måste unzippa den med t.ex. WinRar/WinZip t.ex. http://www.filehippo.com/download_winrar_32/).

    2. Starta Odin 3.07 (.exe, efter att ha extraherat ZIP-filen) med Administratörsrättigheter (Högerklicka > Kör som administratör) och klicka på "PDA". Välj ROM-filen (.tar eller .tar.md5)

    3. Starta telefonen i download mode (Volym ner - Hemknappen - Powerknapp) och koppla in den till datorn. När ID:COM-rutan lyser är du redo att köra! Se till så att Re-partition INTE är förbockad - endast "Auto Reboot" och "F. Reset Time" & PDA skall vara förbockade!

    4. Klicka nu på "Start" och vänta tills det står "PASS!" i den gröna rutan uppe till vänster.

    5. Telefonen kommer att starta om sig själv. Du kan nu ta bort USB-kabeln om du vill.

    6. Om telefonen inte bootar upp (kan ta ett tag) så gå in till recoveryn (Håll in Volym Upp + Hemknappen + Powerknappen tills du kommer in till en meny). Välj "Factory Reset" med volymknapparna och klicka OK med Powerknappen. OBS. Detta fabriksåterställer din mobil. Alla appar etc. försvinner, dock SKA (i normalfall) alla bilder finnas kvar på mobilen). Starta sedan om mobilen (Backa och välj "Reboot system now") och vänta tills den är igång!

    7. Starta Kies och koppla in telefonen till datorn. Uppdatera firmwaren om det behövs!

    Klart!

    Felsökning om Odin inte vill flasha filen eller om någonting annat går fel:

    a) Du kan sakna drivrutiner. Ladda ner Samsung Kies, installera den, kör den, avsluta Kies och sedan går du till aktivitetshanteraren (Ctrl-Alt-Del -> Starta aktivitetshanteraren). Under "Processer" i fliken där uppe väljer du att avsluta processerna "KiesTrayAgent.exe" och "KiesPDLR.exe" (om dessa finns). Man måste alltid ha Kies avslutat när man flashar. Försök nu igen!

    b) Filen du laddat ner kanske är korrupt av någon anledning. Pröva att ladda ner den igen!

    c) Dubbelkolla... Trippelkolla att du gjort allting exakt enligt guiden! Speciellt att du har Kies installerat men avstängt (alla processer av den).

    d) Pröva byt USB-port! Välj helst en som sitter direkt på moderkortet!

    FÖR ATT ROOTA:
    http://www.ibtimes.co.uk/articles/4...-root-official-android412-xwlss-jellybean.htm

    Skriven av: Arbu11
     
  3. peswe

    peswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Ja i dagsläget har jag inget att förlora. Det troliga är att bilderna ligger kvar på SD-partitionen. Men det är ju värt ett försök.
    Men jag avvaktar nog och ser om det kommer ytterligare några förslag... Innan jag kör ODIN-varienten (Tack för guiden)

    Vad händer om man INTE gör en fabriksåterställning.
    Jag har nämligen två program som jag hade tänkt backupa först.
    Kommer mobilen att starta ändå? Är det bara att den blir instabil så kanske man hinner köra en backup före man resettar... Bara en tanke

    /Peter
     
  4. peswe

    peswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

  5. RoadRunner

    RoadRunner Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  6. Ayla

    Ayla Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Hejsan! Jag hade precis samma problem: mobilen vägrade gå förbi boot screenen helt plötsligt efter att ha fastnat mitt i natten när jag skulle sätta igång väckarklockan, och det gick inte att gå in i recovery mode, bara download mode, samt att den gick att ladda när den var avstängd. Så jag tänkte följa din tutorial, och hade precis fått ner nerladdningen av ROMen osv. och satt igång Odin och hade USB-sladden i högsta beredskap. Så satte batteriet tillbaka i min S2a för att sätta in den i download mode, men nope. Nu har den slutat fungera helt. Hann inte ens försöka fixa den.

    Har provat att ha batteriet utanför i 10+ minuter innan jag satt in den, för att sedan försöka sätta igång mobilen (fanns ju åtminstone HOPP kvar när den fastnade på boot screen), men den verkar vara stendöd nu.

    Vad är det som har hänt? Finns det något att göra?
     
  7. Ayla

    Ayla Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En intressant grej: mobilen blir varm när batteriet är i (trots att ingenting annat händer).

    Är rätt besviken över att den slutade funka (efter att ha fungerat hela dagen) precis innan jag skulle installera original-ROM.

    Måste ha tagit ut batteriet och satt in den en gång för mycket, eller något (undrar nästan om jag tryckt för hårt när jag försökt ta mig in i recovery mode samt testat andra grejer innan jag beslutade mig för att installera original-ROM enligt din guide).

    Trodde det fanns en chans för mig att få tag i alla mina bilder från den senaste tiden vilka jag inte hunnit ladda upp som finns i USB-minnet/interna sd-kortet. :(
     
  8. peswe

    peswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    ID:COM tänds aldrig :-(
    Log i Odin visar:
    <OSM> Enter CS for MD5..
    <OSM> Check MD5.. Do not unplug the cable..
    <OSM> Please wait..
    <OSM> I9100XWLSS_I9100OXXLS9_I9100XXMS2_HOME.tar.md5 is valid.
    <OSM> Checking MD5 finished Sucessfully..
    <OSM> Leave CS..

    I mobilen står det:
    Odin mode
    Product name: GT-i9100
    Custom binary download: NO
    Current Binary: SAMSUNG OFFICIAL

    Downloading...
    Do not turn off target!!

    Men inget händer!

    Jag har hämtat senaste Kies, installerat. Slagit av Kies-processerna


    Jag har hämtat en till kopia av ROMen.

    Jag är 100% säker på att jag slagit av alla KIES processer och att jag följt guiden till punkt och pricka.

    Jag har provat samtliga USB postar på 2 olika datorer (totalt 12 st)

    Är det något jag kan ha missat, eller är mobilen körd?

    /Peter
     
  9. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Får be om ursäkt för det - länken jag skickade har tidigare lett till en direktnedladdning av 3.07 men jag såg nu att så var INTE fallet! Här har du ny länk: http://forum.xda-developers.com/attachment.php?attachmentid=1168421&d=1341114315

    OFTAST startar den icke tyvärr :/ Men man kan alltid försöka! (vänta 15 minuter eller nånting)

    Nånting är otroligt knas med Galaxy S2... Vet inte varför men jag har BARA haft en himla massa problem sen jag skaffade den... Borde egentligen ha lämnat in den 5 gånger (eller hur många gånger det nu än är) för att få tillbaka pengarna, men har aldrig orkat...

    Hoppas att ni båda finner någon lösning - jag har tyvärr ingen åt er! :O
     
  10. Ayla

    Ayla Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svaret ändå. :) Känns sjukt jävla surt att jag inte använde mig av download mode direkt när det fortfarande funkade (kanske hade haft mina bilder nu... fy fan, hela juli-augusti månad borta...). Vet du vem man bör höra av sig till? Direkt till Samsung eller?

    Min 2-årsgaranti på mobilen går ut i mitten av oktober, men skulle inte bli förvånad om min mobil har skador som inte går på garantin fastän den har funkat än så länge fram tills den fastnade och sedan inte laddade förbi boot screen vid omstart - MEN å andra sidan så verkade ju faktiskt vara ett mjukvaruproblem och när jag googlat på det så verkar det ofta ha varit problem med t ex moderkortet.

    Gissar på att det inte finns någon möjlighet att få tillbaka bilder från internal sd memory carden/USB (ja, vad det nu heter)?
     
  11. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Om du bor i Stockholm rekommenderar jag att du går till Mobilbyrån på Södermalm direkt! ;) Annars hör du av dig till Samsung och frågar vart närmaste Serviceställe är! :)

    Serviceställena kan FÖRSÖKA få tillbaka dina bilder, men det kostar oftast 300-600kr (även om de inte lyckas)...

    Hoppas det går bra ändå!
     
  12. peswe

    peswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    @Arbu11, har du någon fler ide om hur jag ska gå vidare?

    /Peter
     
  13. Ayla

    Ayla Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bor tyvär i Lund. Men tänker höra av mig till Samsung och kolla, så får jag hoppas på det bästa. :)

    Borde höra av mig till Telenor också, för jag behöver ändå säga upp abonnemanget, hade totalt glömt bort det... blir student nu så kommer ju kunna få en telefon billigt. Om jag har riktigt tur så kanske jag kan få någon deal med Telenor (typ slippa 3-månaders uppsägningstid eftersom mobilen ändå är sönder, eller få något riktigt billigt även jämfört med Mecenat, haha).

    Om man ska finna något positivt i allt som har hänt, så har händelsen iallafall kickat igång mig att back-up:a min laptop och bilderna där i och dylikt nu på den externa hårddisken, haha. Hade tänkt göra det ändå men det glöms ju hela tiden bort (i sann ADHD-anda), så lika bra att jag kommer igång med det direkt nu.

    Tack så mycket för all hjälp!
     
  14. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Nä tyvärr, jag tror faktiskt inte det :/

    Japp, även jag gör backup alldeles för sällan! ^^
     
  15. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Ursäkta, missade helt detta inlägg...

    - Har du Startat Odin 3.07 med "Kör som administratör"?
    - Har du testat en annan dator?
    - Vilket operativsystem kör du?

    Om du fortfarande kommer in i Download Mode så BÖR det ju gå att fixa mobilen tycker jag... Jag skickar ett PM till dig med Skype-namn om du vill skriva där för lite snabbare kommunikation!
     
  16. tokkul

    tokkul Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2014
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej. Har samma problem med min telefon, löste ni det? behöver hjälp asap! :)
     
  17. kallstrom_74

    kallstrom_74 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    hoppar in i denna tråden...hur gick det för dig? fick du någon ordning på mobilen?

    har en fråga...orginalromen...vart hittar man DEN nu för tiden? hotfile är ju nerstängd
     
  18. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Här är en ny guide! ;)

    Detta är för att installera Samsungs Stock-rom (orginalrom) Androidversion 4.1.2 för Samsung Galaxy S2 (GT-I9100) (OBS. !!!EJ FÖR GT-I9100G!!! och denna ROM är !!!INTE!!! TRE-brandad)

    Innan du börjar så se till så att du har KIES installerat OCH att du har startat programmet en gång (för att USB-drivrutinerna skall finnas) MEN att Kies är HELT avstängt när du väl ska flasha via Odin 3.07. Gå in under Aktivitetshanteraren > Processer och kolla efter något med "Kies" i och välj att avsluta den isåfall! Se även till att din mobil har batteri kvar (över 40% är att rekommendera iallafall, men helst mer).

    Om du vill kan du även göra en Nandroid backup (backup på hela ROMen) i Recovery Mode (Stäng av telefonen, håll in Volym Upp + Hemknappen + Powerknappen tills du kommer in i Recovery mode). Väl inne så väljer du "Backup" etc etc.

    FÖR ATT INSTALLERA SAMSUNG STOCK-ROM

    1.
    Ladda ner: http://terafile.co/18c140554ef9/I9100XWMS1_I9100NEELS1_NEE.zipl (ROM:en (Klicka på gråa rutan "Regular" under "Wait time"))
    och:
    http://goo.gl/wBvjy (Odin 3.07 (Nedladdningen skall starta direkt)).

    OBS! Firmwaren (ROMen) du laddar ner kommer komprimerad i zip. Filen du flashar ska ha filändelsen .tar eller .tar.md5. (Du måste unzippa den med t.ex. WinRar/WinZip t.ex. http://www.filehippo.com/download_winrar_32/).

    2. Starta Odin 3.07 (.exe, efter att ha extraherat ZIP-filen) med Administratörsrättigheter (Högerklicka > Kör som administratör) och klicka på "PDA". Välj ROM-filen (.tar eller .tar.md5)

    3. Starta telefonen i download mode (Volym ner - Hemknappen - Powerknapp) och koppla in den till datorn. När ID:COM-rutan lyser är du redo att köra! Se till så att Re-partition INTE är förbockad - endast "Auto Reboot" och "F. Reset Time" & PDA skall vara förbockade!

    4. Klicka nu på "Start" och vänta tills det står "PASS!" i den gröna rutan uppe till vänster.

    5. Telefonen kommer att starta om sig själv. Du kan nu ta bort USB-kabeln om du vill.

    6. Om telefonen inte bootar upp (kan ta ett tag) så gå in till recoveryn (Håll in Volym Upp + Hemknappen + Powerknappen tills du kommer in till en meny). Välj "Factory Reset" med volymknapparna och klicka OK med Powerknappen. OBS. Detta fabriksåterställer din mobil. Alla appar etc. försvinner, dock SKA (i normalfall) alla bilder finnas kvar på mobilen). Starta sedan om mobilen (Backa och välj "Reboot system now") och vänta tills den är igång!

    7. Starta Kies och koppla in telefonen till datorn. Uppdatera firmwaren om det behövs!

    Klart!

    Felsökning om Odin inte vill flasha filen eller om någonting annat går fel:

    a) Du kan sakna drivrutiner. Ladda ner Samsung Kies, installera den, kör den, avsluta Kies och sedan går du till aktivitetshanteraren (Ctrl-Alt-Del -> Starta aktivitetshanteraren). Under "Processer" i fliken där uppe väljer du att avsluta processerna "KiesTrayAgent.exe" och "KiesPDLR.exe" (om dessa finns). Man måste alltid ha Kies avslutat när man flashar. Försök nu igen!

    b) Filen du laddat ner kanske är korrupt av någon anledning. Pröva att ladda ner den igen!

    c) Dubbelkolla... Trippelkolla att du gjort allting exakt enligt guiden! Speciellt att du har Kies installerat men avstängt (alla processer av den).

    d) Pröva byt USB-port! Välj helst en som sitter direkt på moderkortet!

    FÖR ATT ROOTA:
    http://wccftech.com/root-xwms1-android-412-jelly-bean-galaxy-s2-i9100/

    Skriven av: Arbu11