Vill lära mig programmera android apps.

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Androidnisse, 23 feb 2010.

1. Androidnisse

Androidnisse Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Ja som rubriken säger vill jag börja programmera apps till android och har lite frågor. Först krävs det någon form av programmeringskunskaper eller är det lätt att lära sig sen är det bättre att programmera under linux eller duger windows och vilka program behöver man. Det får duga för nu kommer nog att komma på fler frågor senare.

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 307
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det finns en tråd här där just detta diskuteras: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=5385&highlight=l%E4ra+android

Du bör definitivt börja med att lära dig hur Java fungerar, bekanta dig med språket, terminologin etc. innan du ger dig på Android-plattformen.

Man kan antingen lära sig på egen hand eller gå en kurs, de flesta högskolor erbjuder en introduktionskurs till just Java-programmering och det kan definitivt vara något att titta på. Det skulle inte förvåna mig om även medborgarskolan erbjuder dylika kurser, men då kostar det lite pengar (runt tusingen?).

Den här frågan dyker ofta upp här på forumet vilket är himla roligt! Vi får se till att skriva ihop någon guide för hur man bäst börjar om man vill komma igång med lite Android-utveckling - dvs utan att ha några förkunskaper i Java.

Någon som känner sig intresserad av att skriva en sådan guide?

ps. Ledsen för att jag kapade din tråd lite Androidnisse

3. hkkla

hkkla Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Välj det operativsystem du känner dej bekvämast i. Jag tror väl det är mest Java-programmering till Android-appar så det är väl det du ska rikta in dej på. Det finns tonvis med tutorials etc på nätet så frågan är väl hur du vill lära dej, lära dej själv, gå på komvux eller motsvarande eller betala för att lära dej.

Är jag ute och vimsar nu förutsätter jag att någon smäller mej på fingrarna och rättar mej.

4. hkkla

hkkla Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Edit: Bernard hann före.

5. Androidnisse

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Tja de tråkiga är att ja bara e 15år. :P Så det blir väl till att leta runt på internet först.

6. hkkla

hkkla Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Om du är 15 år är inte det tråkigt! Din hjärna är en svamp som vill suga i sej kunskap och att lära sej programmera till Android kan nog vara en mycket god början till en avancerad karriär som programmerare. Du ska ju snart börja gymnasium, har du data, programmering etc som intresse idag kanske du ska leta efter en sådan gymnasieutbildning.

Jag är avis på alla coola utbildningar ni ungar har tillgängliga idag, själv hade man att välja mellan 4-årig teknisk utbildning eller Verkstadsteknisk utbildning, dessvärre var jag lat och tog det senare.

Edit: Jo förresten, när jag gick i gymnasiet gick jag en liten datorkurs, påminde en del om A+, hårdvara mest alltså, men datorerna var 386:or och ingen färgskärm.

7. Androidnisse

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Om man tänker så är det ju bra. :P Men jo jag har redan sökt till IT här och ska nog specailisera mig inom programmering

8. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det mesta står säkert i tråden bernard länkade till, har inte orkat kolla, men windows duger def. som utv.miljö. Själv skriver jag .NET i Visual Studio 40h i veckan, och Java/Android i Eclipse på fritiden, på en win7-burk och det fungerar toppen.

Rekommenderar definitivt Eclipse för Android-dev, eftersom det finns plugin, Android Developer Tools, att ladda ner, som gör hela arbetet betydligt mycket smidigare.

Sen är det bara att köra. Det är i stort sett bara vanlig Java, med ett API ovanpå med olika funktioner du kan prata med. Jag skulle inte direkt säga att man behöver kunna Java i förväg för att lära sig utveckla till Android, eftersom det vore att säga att du behöver kunna Java för att kunna lära dig Java. Att lära sig Android är att lära sig Java, och det är egentligen ett ganska enkelt språk att komma igång med.

9. JDS

JDS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Det är ju betydligt "enklare" att vara autodidakt idag. Har man en dator med internetuppkoppling så kan du hitta så enormt mycket exempel, tutorials m.m för att inte tala om hur SDK:erna ser ut idag, allt helt gratis. Så man kan relativt snabbt få ett rätt så avancerat program att snurra. Sedan tycker jag alltid det är trevligt att ha en bok för att komma igång, men det kanske bara är jag.

Själv fick man sitta med en C64 och prova sig fram och det fräckaste som fanns i den var en ljudchip som man kunde göra lite roliga ljud med och driva föräldrarna till vansinne :)

10. Androidnisse

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jo men jag håller med dej att det är skönare med böcker så vet du någon bra ny bok som är antingen billig eller finns på bibliotek?

11. JDS

JDS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

När det gäller böcker i programmering så är det väldigt individuellt vad som är en bra/dålig bok. Det beror så väldigt mycket på vilka förkunskaper man har kring programmering. Boken jag började med var denna, men den kan vara helt fel för dig att börja med.

När det gäller Android så ändras dess API rätt så ofta, däremot så har grunderna för programmering vara lika, även om det kommit många språk med åren. Jag skulle råda dig att gå till biblioteket och se ifall du kan hitta någon bra bok i Java för få grunderna/tänket till att börja med.

12. gudas

gudas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 mini
    @JDS: Var boken ok? Jag beställde version 2 av den tidigare idag från Amazon.

13. Androidnisse

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jo jag menade en bok om java, det är det jag har tänkt börja med nu och sen gå över till android apps. Föresten hur gamla böcker ska jag använda det finns böcker ända från 98 men dom verkar vara för gamla kan jag använda böcker från 07?

Last edited: 23 feb 2010
  14. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Thinking in Java 3rd edition från 2002 finns gratis i elektroniskt format: http://www.mindview.net/Books/TIJ/. Det är inga problem med att använda en sådan gammal bok, eller andra javaböcker som du kan hitta på biblioteket. Det har inte hänt så stora förändringar i själva språket sedan det släpptes. Det viktiga är bara att du lär dig grunden. Det som hänt sedan Java 1.0 släpptes är att det nu finns många många fler bibliotek och klasser som man kan använda. De flesta programmeringsböcker går dock inte igenom de biblioteken.

15. zors

zors Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

16. JDS

JDS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Den fungerar för mig. Den är lite gammal nu eftersom den är för Android 1.0 så det fattas en hel del men version två bör ju täcka lite mer. Det blev inte att jag använde boken så mycket, även om det är bra att slå upp något litet ibland och enklare att få en snabb överblick genom att ögna igenom en bok, utan det blir mest att man sitter vid datorn och använder developer.android.com där allt egentligen finns för alla API nivåer.

17. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nackdelen med exempel på nätet är att de väldigt ofta bara löser ett enda problem och då kan sättet de löser det på göra på ett sätt som fungerar väldigt dåligt när man ska använda det i ett system där andra saker ska göras med. Mycket annan exempelkod är rent ut sagt horribel. Problemet med det är att om man är ny på programmering kan man inte se skillnad på bra och dåliga exempel.
    Det bästa sättet är att börja med en rekommenderad bok i valfritt språk. (I det här fallet java.) Jag tycker nog att du ska sikta på en så färsk bok som möjligt, för trots att språkets gamla delar inte ändrats mycket så rör sig java ganska mycket.
    Själv har jag ingen bok inriktad specifikt på java, så jag kan inte ge några bra exempel på sånt. Men annars, när du börjat få häng på programmering finns andra bra böcker, som Clean code och de andra. De hanterar inte specifika språk utan tar upp sätt att skriva bra kod som ofta är språköverskridande.
    Det är också antagligen bra att hitta någon som är en bra programmerare som kan ta sig an dig som mentor och svara på frågor och påpeka dåliga ovanor m.m. i din kod. Speciellt tidigt i din bana som programmerare eftersom att gamla ovanor kan vara svårt att göra sig av med.

18. JDS

JDS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Håller helt med att det finns mycket exempel på dålig kod och hittar man rena Java exempel så kan de även vara ytterst olämpliga att använda i Android p.g.a hur Android är uppbyggt. När det gäller developer.android.com så borde man kunna lita på att informationen är korrekt då det är Googles egna sida kring Android som även innehåller referensdokumentationen för deras API ;)

19. linkan

linkan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

IMO bör du börja med java.

Lär dig java grunder, gör några program i netbeans miljön. Testa att göra readers, writers, listor, arrays. Gör också en egen klass av något slag, "bil modellen"(hjul, styranordning, chassi osv..) är ju rätt vanlig. Du hittar det säkert på nätet.

Sedan när du har fått förståelse för hur satser, block, global scope funkar kan du börja lite smått med android. Att veta vilka bibliotek du kan använda är också nyttigt. Java.sun.com är bra skit.

Sen är developer.android.com din bästa vän vid androidprogrammering.

20. svanlund

svanlund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har själv använt boken "Hello, Android". Kan rekommendera att köpa som e-bok då de brukar vara generösa med kostnadsfria uppdateringar. Se http://www.pragprog.com/titles/eband3/hello-android

Dock har jag kodat Java i ett antal år, så utan erfarenhet kanske man behöver starta lite mer grundläggande med en mer regelrätt Java-bok.