Vill lära mig programmera android apps.

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Androidnisse, 23 feb 2010.

1. Callahan

Callahan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Vill du lyssna på föreläsningar om Java så kan jag rekommendera Stanford univ.

Eclipse är ju ett kraftfullt verktyg för att syssla med java. Netbeans är väldigt trevligt men det förstnämnda läser jag om på fler ställen.

2. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

En kanske dum fråga men jag har länge planerat att lära mig skriva design till Android, är hopplös grafiker och förstår mig inte på mer avancerade saker än att få saker att se bra ut. Behöver jag då lära mig någon grundläggande java eller räcker med att göra sig van i den xml-baserade "design-koden"?

Alltså, gör man allt sånt fristående? Och om jag vill göra enklare "grafik-appar" som endast illustrerar designidéer, är detta enkelt, kan man exempelvis göra simpel navigering utan java?

Hoppas inte att jag tar mig för långt från tråden (och skaparens) syfte nu.

3. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Nej, helt utan java går väl inte direkt. Du kan väl egentligen styra nästan allting om hur startvyn kommer att se ut, utifrån bara XML, men ingenting om menyer, vad som ska hända när man klickar på knappar, etc (som en navigering ju kräver).

XML-filerna är ju helt fristående i det att de är separata filer, så du har samma separation of concerns som i t.ex. HTML/CSS, men helt utan att blanda dig in i java-delen finns det egentligen ingenting du kan styra, rent funktionsmässigt.

Däremot finns det säkert mycket man kan göra, som inte involverar mer avancerad java än att det går lätt att klippa och klistra från några nät-guider utan att förstå vad de gör. Men helt utan java blir svårt. Dessutom tror jag definitivt att det finns många här, som är din exakta motpol, som bara är duktiga på java-biten, och får lite ångest när det kommer till det där med utseende. Så här finns säkert många som vore villiga att sammarbeta på diverse apps :)

4. eak

eak Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144048300 har jag beställt kan säga om den är bra när jag läst ett par kapittel. Jag har läst ett par kapitel i head first java boken och kan säga att den har varit riktigt bra änsålänge. Men den kräver att man programerat endel i andra språk innan tror jag men kan rekommendera den starkt om du använt C innan vilket jag gjort.

5. eak

eak Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har fått boken http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144048300 välldigt missnöjd när jag såg den. En välldigt liten bok är det, Kan bara göra det komplicerat för en nybörjare om den inte behandlar saker flera gånger på olika sätt så att man verkligen förstår. Det som Head First Java tar upp på 10 sidor tar denna upp på 1 sida ser det ut som. Headfirst är dubbelt så många sidor och dessutom 100kr billigare. Får bli att beställa någon annan bok.
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0135101174 denna boken funderar jag på men det finns 2 lika dana som skiljer 100kr i pris från samma år och båda verkar vara samma någon om vet vad som skilljer dom åt?

6. zors

zors Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Den bok du länkar till är Early Object version och den andra är Late...
    Dom har kastat om kapitlen i böckerna, var för dom har gjort så kan du läsa nedan:
    http://www.facebook.com/topic.php?uid=91927425562&topic=13968
    där dom också skriver
    "If you are learning Java on your own, we recommend using the Early Objects Version of the book."

7. eak

eak Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kommer beställa java in a nut shell. Då det verkar vara en utmärkt bok. Då jag nu så gott som läst ut headfirst java på ett par dagar.

8. robot

robot Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159

MINA ENHETER

Lånade boken från biblioteket. En sak som jag reagerade på (eftersom jag inte kan något om programmering) var:

Jag måste så snabbt som möjligt lära mig programmera för Android plattformen för att skapa en app som jag har hittat på själv. Har ni några tips på en enkel bok som lär en programmera Java och Android?

9. eak

eak Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vilken av böckerna pratar du om nu? Jag tror inte programmerings kunskaper spelar större roll i head first och har så gått som läst ut den nu. Känns som dom går igenom allt utom varför du. Bör skriva koden utseende mässigt som dom gör. Kunde varit lite andra övningar som ex förslag på ett program att skriva efter varje kapitel med de kunskaper du fått fram till den punkten.

10. zors

zors Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har sätt ett par böcker där man går igenom grunderna för att göra Android Apps men ingen tar hänsyn till "nybörjare".

Hur mycket koll på programmering har ni?

Swedroid wikin går ju att använda för att dela kunskap som att blanda en programmerings introduktion med Android.

11. eak

eak Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lär ju aldrig dyka upp en bra programmerings bok i ett spesifikt ämne inom programmering som också lär dig grunderna i språket. Så lär dig java först sedan kan du läsa igenom dokumentationen över android api och förstå den.

12. gunnar-medial

gunnar-medial Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag rekommenderar de här Commonsware-böckerna av Mark Murphy,
    man köper en prenumeration och får åtkomst till alla böckerna i serien i PDF-format.
    Han är duktig på att hålla dem uppdaterade med hur plattformen evolverar, och jag gillar det sätt han skriver på.

En fördel med online-böcker är du kan tanka ner senaste version när ny upplaga utkommer.

http://commonsware.com/

40 doillar för alla böckerna och alla uppdateringar som kommer ut under ett år efter köpet.

..medan om du köper i bokhandeln skall sköna hundralappar ut när man varje gång efter fördröjning får tag på printad kopia. Så online är smidigt.

13. tomcat

tomcat Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

En rätt bra nybörjarbok på svenska är "Java - första steget" utgiven på Studentlitteratur. Jag använder den i Programmering A för mina elever. För att komma vidare efter den finns "Java - andra steget" (kreativa titlar...). Kan vara skönt att ha något på svenska om man nu är svensktalande, så slipper man tänka på att översätta också...
    Alternativt kan boken "Java Direkt (med Swing)", vara intressant. Alla är skrivna av Jan Skansholm. FInns säkert på Bokus, AdLibris och liknande shoppar.

Onlinekurser är kanonbra, men att börja med en enkel bok är ofta väldigt skönt, efter det kan man komplettera med onlinekurser. Tror det är ett rätt vettigt sätt.
    Lycka till!

14. 007Magnus

007Magnus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Kul tråd!

Tänkte själv hoppa på tåget att programmera för android.
    Fast jag kommer ifrån ett litet annat håll än trådstartaren.
    Jag har aldrig programmerat i Java, men har tidigare hobbyprogrammerat till och från i C/C++ (och ännu längre tillbaka Pacal, Basic mm) i Visual Studio för windows.
    Dock har jag inte kör så med så mycket klasshysteri som det verkar vara då jag tittar på exempel på androidprogram.

Finns det något tips på vad jag bör läsa för att komma in i javatänket?
    En hel del är mycket likt C++, men jag antar att det här med pekare och länkade listor är något man slipper tänka på?
    Vad skiljer mest?

15. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

@007Magnus, nu låter detta nästan på gränsen till spydigt men du får nog acceptera "klasshysterin" då i princip allt i java är klasser. (finns några avvikelser).
    Däremot kommer du se att det är oerhört mycket bättre uppbyggt än pascal och VB osv.
    Men faktum är att du nog vill hålla nere antalet interface och arv i alla fall (även om det inte kan ställa till med hälften så mycket problem som i C++).

Det som skiljer mest är att du slipper hantera deallokering av alla dina "pekare"! (i java heter det referenser) eftersom java är "managed" så finns det en garbage collector som tar hand om det åt dig :)
    Länkade listor & pekare osv behöver du oftast inte tänka på då det finns ett urstarkt api i t.ex collectionsdelen som innehåller det mesta du behöver i den vägen.
    Jag lärde mig java genom "java direkt med swing" med skansholm faktiskt, men sen har det även varit Java software solutions och Data structures & other objects using java osv för att drilla in tänket.
    Kan ju inte direkt säga att jag känner mig fullärd än.

16. 007Magnus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Ok, bara att köra in mer på klasser alltså!

Jag är en som lärde mig först pascal sen C-och till sist C++.
    Från grunden mer funktionsorienterad, men har vant mig vid att först tänka vilka objekt det är och vad man ska göra med dom istället för att bara braka igång och tänka vad programmet ska göra.
    Inget som kommer naturligt dock...

17. 007Magnus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

18. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Det är det för oss andra också :D

Det finns ju en hel del att lära även om du kan större delen av vanliga Java API:t

19. multimega

multimega Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

hu, sist jag programmerade så var det assembler på mc68000 (amiga), och x86 processorer när 486;orna var poppis. Har programmerat vanlig C ochså.

Men nu ikväll installerade jag sdk:n till Android och har efter en timma lyckats fixa ett litet program med en bild på mina barn samt ikon, o lite grejer genom att klippa klistra källkod :-) Visst förstår man lite grann, men skulle vilja ha tips på en bra java skola.

annars är ju snabbaste sättet att lära sig att kolla in källkod. först börja med ett väldigt enkelt program, sedan ett litet mer avancerat för att se hur koden ändrades, vad som ändrades och varför.
    sedan kan man börja leka med lite olika funktioner och testa de olika anropen som finns till dessa, och så vidare bygga vidare på detta.

Men det är vad jag har gjort genom mina år (dock var man ju yngre och snabbare i huvudet på den tiden :)

Jag skulle vilja göra ett program för att styra ett usb-gränsnitt jag har till bilen för att läsa av olika data i realtid, och släcka tex servicelampor etc.
    sedan när jag lärt mig det tänkte jag gå vidare och bygga ett program som använder gps:en för att tracka var jag kör med bilen, hur fort det går samt även logga data ifrån bilens motorsystem via obd-kabeln som kör usb. :)

20. Mr_Miyagi

Mr_Miyagi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Någon som läst O'reillys bok Android Application Development - Programming with the Google SDK?
    http://oreilly.com/catalog/9780596521509/

Bara lite nyfiken på om den är något att ha. Fast å andra sidan förändras väl Android så pass mycket nu hela tiden så att en sådan bok snabbt blir omodern. Jag har läst lite Java under min civilingenjörsutbildning så det kanske är bättre att köra online-grejer för att lära sig utveckla specifikt till Android.