Vill lära mig programmera android apps.

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Androidnisse, 23 feb 2010.

1. drewi

drewi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 2 XL
    Någon som vet en "Hello world!" guide till Android? Jag brukar inte ha så svårt att lära mig bara jag får den absoluta grunden i ett facit framför mig. Har en idé jag vill bygga vidare på :)

2. mikrokiwi

mikrokiwi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

3. drewi

drewi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 2 XL
    Hade kollat lite på den men jag vill ha mer bara steg för steg, "öppna den, skriv såhär, klicka där" och sen efter det själv forska fram vad saker betyder osv :) Sen verkade det lite krångligt i början med att ladda ner SDK och fixa alla dom inställningarna

4. eviltoaster

eviltoaster Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för en bra tråd precis vad jag letade efter. Jag måste så fort som möjligt beställa böcker till säkerhetskursen i linux som börjar efter lian är slut. men då denna var rätt billig funderar jag på att köpa en bok som tar hand om android programmering men är det lönt?

Eller är det bättre att lägga pengarna på en python bok vilket jag också är intresserad att lära mig.

Jag har head first java precis brevid mig dock bara läst något kapitel då jag aldrig har tid.

Iaf nyttja internet till android och läsa i java boken och köpa python boken eller skita i python å köpa en android bok. svårt å veta :S

... suck när ska man ha tid att leka med sin arduino(microprocessor) igen....

5. RickardP

RickardP Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag är mycket intresserad av att lära mig Java och Android programmering men vart börjar jag med java? Något tips på en bra svensk bok om hur man börjar med Java?

Ska ju helst vara en aktuell bok och inte något 5 år gammalt.

Jag är .Net utvecklare med bra kunskaper i både C# och VB.Net men Java har jag aldrig programmerat i.

6. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Har du goda kunskaper i C# så är du rätt så hemma. Ladda ner SDK't, labba med några exempel. Du kommer känna igen allt slående väl.

Du kommer att sakna många av bekvämligheterna i C#. Properties, välfungerande generics, och kanske främst closures, men i grund och botten är de två språken väldigt lika varandra.

Det som kommer att vara mest nytt för dig, och ta längst tid att bekanta sig med, är de Android-specifika delarna, snarare än Java-programmeringen. Jag tycker gott att man kan komma långt utan böcker, men vill du läsa böcker så säger jag skippa Java, och gå direkt på Android-böcker.

7. RickardP

RickardP Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Tack för tipset, är ungefär vad jag förståt tidigare men jag tänkte att en bok kanske går igenom Eclipse som jag alldrig använt tidigare och även Java i en del för att komma in i det hela.

Jag är nämligen intresserad av att lära mig Java som språk också för att kunna göra applikationer till flera plattformar osv.

Men när jag får tid ska jag ladda ner SDK:n och testa, jag antar du menar Android SDK:n?

8. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Om du vill lära dig Java som språk så kan du ta en 5 år gammal bok :)

Android använder sig av Java 5 som släpptes 2004, och i språket har inte mycket hänt i Java 6. Vissa API:er och klasser har tillkommit, men det är allt. Om du kan C# skulle jag faktiskt rekommendera dig att läsa/ögna igenom en Javabok för att förstå skillnaderna och inte göra misstag pga att du antar att något funkar precis som i C#.

9. arono

arono Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

10. Star

Star Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag vill också lära mig om hur man gör appar, java språket. Dock har jag bara grundlig kunskap om datorer, då menar jag att jag har aldrig sysslat med Java eller lärt mig något kunskap om Java. Vilken typ av dator ska man ha? Har nästan en gammal HP laptop cirka 5år gammal som nästan inte klarar dagens teknik och har Windows XP. Bör jag köpa en ny laptop som klarar dagens teknik som klarar Java t ex? Och har ni tips om svenska böcker om Java, programmering etc? Tycker dock att engelska böcker är lite svåra att förstå.

11. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Jag började läsa lite om hur man gör android apps för någon vecka sedan utan att nånsin har rört java tidigare, och nu har jag gjort min första simpla app som ligger på market :).
    Jag har till största del lärt mig genom trial and error då jag tycker att jag lär mig mest på det viset, men lite hjälp tog jag av boken "hello android" som jag rekommenderar starkt.

Last edited: 13 maj 2011
  12. Star

Star Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

io53; vart svårt eller lätt göra apparna? Är det detta program "trial and error" som du fick lära dig en saker? Känner du till någon svensk översättnings bok/svensk om Android för nybörjare?

13. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Det var faktiskt mycket lättare än vad jag trodde, har ju dock ptogrammerat en hel del i C så jag visste ju principen i programmering. "Trial and error" (svenska: "försök och misstag") betyder att försöker och försöker till något funkar ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Trial_and_error ). Tyvärr känner jag inte till några svenska böcker då jag tycker mer om engelska när det gäller teknik.

14. branco

branco Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER