Vimla - status

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av svenix, 8 apr 2018.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag slutar att uppdatera detta inlägg idag 2020-02-15 eftersom jag flyttat mitt abonnemang till Fello och inte längre kommer att följa Vimla lika noga.

    ----------------------------------------------

    Detta inlägg är tänkt att vara en kort sammanfattning av allt som rör Vimla. Tanken är att det skall vara en snabb och lättläst info om var Vimla står i olika frågor för både Vimla-medlemmar och folk som är intresserade av att gå med i Vimla.
    2018-04-22: Uppdateringar från @Petter_Vimla@Petter_Vimla Statusuppdatering inlagda.
    2018-05-02: Info från @Petter_Vimla@Petter_Vimla om forumet Vimla: Helt rätt, Tre! Bättre sent än aldrig! inlagt.
    2018-09-14: Uppdatering om ny plattform, forum och betalpartner.
    2018-09-30: Lagt till e-SIM.
    2018-10-28: Det går inte längre att göra köp från Google Play och Microsoft store via Vimla.
    2018-11-19: Det finns ett antal begränsningar i Vimla 2.0
    2018-12-19: Uppdatering om betalpartner.
    2019-01-11: Kompletterat med att 2G telefoner ej fungerar med Vimla 2.0
    2019-01-30: Köp från Google Play fungerar nu igen.
    2019-03-11: Uppdatering om funktionaliteten i Vimla 2.0
    2019-05-15: När surfpotten tar slut går det inte att surfa vidare med begränsad hastighet på Vimla 2.0.
    2019-08-30: Vimla-supporten kraftigt överbelastad. Kunder blir utan svar i veckor.
    2019-09-09: Vimla stänger utan förvarning chatten hela september månad.
    2019-10-01: Vimla öppnar chatten igen. Nu är den flyttad till Mitt Vimla.
    2019-11-14: Div. uppdateringar bl.a. om byte av betalpartner.
    2019-11-27: Nytt besked om slutdatum för flytten av alla kunder till Vimla 2.0.

    Vimla - status

    Byte av betalpartner
    Avslutat projekt. Nya betalpartners som ersatt Klarna är Stripe för kortbetalning och Billogram för faktura. Man kommer kunna betala via autogiro och om man har faktura som betalmetod kommer man bland annat kunna betala den med Swish. Lansering var utlovad till december 2017. Sedan meddelades att det var fördröjt några månader.
    I september 2018 har Vimla nu lanserat en första liten del av detta. Vimla har startat ett betatest där intresserade kan pröva fakturabetalning via Billogram. Men t.ex. e-faktura och utbyte av Klarna återstår att fixa.
    I december 2018 säger Vimla att alla kunder som betalar med faktura kommer att flyttas över till Billogram. De fakturorna kommer också att gå att betala med Swish. De som har andra betalsätt blir kvar hos Klarna t.v.
    Betalpartner projektet slutfördes i november 2019. Både oktober och novembers betalningar har drabbats av kraftiga störningar och förseningar.

    Vimla 2.0
    Vimla har lanserat "Vimla 2.0" och man erbjuder kunder att byta till den nya plattformen. Om man gör det får man ett nytt SIM-kort. Vimla 2.0 som utgör testverksamhet för en ny Telenor/Cisco plattform har visat sig ha ett antal begränsningar, t.ex.:
    Begränsad roaming - ett antal länder saknas
    Röstbrevlåda - dåliga/konstiga talbesked
    Automatisk inställning av APN - problem för äldre telefonmodeller
    Betal-SMS - fungerar inte alltid
    Fakturering av betaltjänster - tar ibland flera månader innan det kommer på räkningen
    Leveransrapport SMS - kommer inte att implementeras enligt Vimla
    Problem att ringa vissa nummer - det kommer ofta rapporter om att det inte fungerar att ringa vissa nummer
    Begränsad vidarekoppling - går inte att vidarekoppla från mobilen
    Driftsproblem - flera kunder rapporterar att det förekommer avbrott när det inte går att ringa
    2G telefoner fungerar inte i nätet
    När surfpotten tar slut går det inte att surfa vidare med begränsad hastighet på Vimla 2.0.
    Det senaste beskedet från Vimla är att flytten av alla kunder till Vimla 2.0 ska vara klar i slutet av första halvåret 2020.

    Extra-sim
    Ett gammalt önskemål från medlemmarna som varit på gång i flera år. Ett beta-test genomfördes under december 2017 och januari 2018. Det finns ingen känd utvärdering av beta-testet och ingen känd tidplan för ev. införande av extra-sim. Kommer troligen inte under 2018. Besked från Petter på Vimla 2018-04-22 att det "ligger på is".

    Flera ab. på samma inloggning
    Ett gammalt önskemål från medlemmarna är att kunna sköta flera abonnemang på samma inloggning. T.ex. att kunna sköta familjens abonnemang på en inloggning. Vimla har tidigare sagt sig villiga att införa detta men ingen känd tidplan finns.

    Mitt Vimla
    Har uppdaterats ett par gånger men fortfarande saknas viss funktionalitet och ändring av abonnemangstyp är onödigt krångligt.

    Appen
    Appen har också uppdaterats några gånger och ger i vissa fall mer utförlig info än Mitt Vimla. Det finns vissa situationer när info i Appen och Mitt Vimla inte stämmer överens.

    Uppdatering vid månadsskiften
    Ett gammalt problem som aldrig tycks bli åtgärdat. Vid månadsskiften tar det flera dagar ibland veckor innan alla potter, tipsrabatter m.m. blir uppdaterade och visar rätt. Detta är förvillande särskilt för nya kunder som inte vet om problemet.
    Under hösten 2018 har uppdateringarna vid månadsskiften blivit lite snabbare men fortfarande är Mitt Vimla lite kaotiskt runt månadsskiftena.

    Support - Chatt
    Chatten återöppnad från 2019-10-01. Numera finns den på Mitt Vimla och Kontakt sidan och är svår att hitta då det inte finns hänvisning från Support-sidorna. Fortfarande lång väntetid i chatten.

    Support - Mail
    Support via mail verkar fungera ganska dåligt. Fortfarande lång väntetid för att att få svar och ibland uteblir svar helt.

    Forumet
    Vimlas närvaro i forumet är bra och ytterligare personer från Vimla svarar nu regelbundet i forumet. Tyvärr har forumet utvecklats till en tredje supportkanal in till Vimla eftersom både mail och chatt till supporten fungerar dåligt så postar kunderna sina problem i forumet i hopp om att de ska uppmärksammas av Vimlas personal. Det gör att alla andra diskussioner om Vimlas framtid eller tjänster drunknar i supportbruset. Vimla har nu tillsatt en person som Community Manager som har lovat att ta tag i forumet och förbättra det.

    Sega inloggningar
    Att logga in både till Mitt Vimla och i Appen tar ibland lång tid. Detta är en gammal fråga som påstås ha blivit fixad i olika omgångar men ändå kvarstår. Det är också så att visserligen har själva inloggningen till Mitt Vimla snabbats upp en del men sedan får man ändå vänta bortåt 30 sekunder ibland innan alla uppgifter kommer fram inne på Mitt Vimla. Ingen tidplan är känd för om det finns några åtgärder planerade för detta problem.

    e-SIM
    Många kunder har i Vimlas forum önskat att Vimla skall införa e-SIM. Vimla har än så länge inte någon plan för detta.

    e-Faktura
    Har önskats av många kunder. Vimla har än så länge inte någon plan för detta.

    VoLTE och WiFi-samtal
    Har önskats av många kunder. Vimla har än så länge inte någon plan för detta.


    ---------------------------------
    Ovanstående punkter är baserade på att jag varit kund hos Vimla sedan 2015 och det jag läser om Vimla här på Swedroid och i Vimlas eget forum. Om jag har missuppfattat eller glömt något så skriv gärna det i denna tråden. Min ambition är att hålla detta inlägg uppdaterat över tiden så att det ska innehålla aktuell status om Vimla.
     
    Last edited: 15 feb 2020
    dalton, Talvathir, thexps och 9 andra gillar detta.
  2. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Extra-sim kan vi nog glömma.
     
    induktion, inact_0025, svenix och 1 annan gillar detta.
  3. CyberTears

    CyberTears Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2017
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 5
    Det skulle vara sad om det inte införs, då kommer folk söka sig till en annan operatör även om priset inte blir som hos Vimla.
     
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag blir också ledsen om extra-sim aldrig blir verklighet. Det hade varit kanon att ha en stor surfpott som man kan använda till andra saker än telefonen. I mitt fall har jag en liten 4G-router som jag vill ta med på semesterresor. Att kunna använda ett extra-sim från Vimla i den och kunna använda surf från Vimla-potten hade varit suveränt.

    Som du säger, nu lutar det mer åt att skaffa ett sim-kort från Hallon eller nån att sätta i routern istället...
     
    induktion, bernard och (deleted user) gillar detta.
  5. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Tycker inte det är en dealbreaker, man kan väl använda telefonen som hotspot med? :) extra-sim i all ära, med dessa priser vimla erbjuder känns det som en acceptabel loss i mitt fall iaf. Tycker däremot det är lite jobbigt att inte kunna köpa genom efaktura med vimla, trodde alla hade det.
     
    emerge gillar detta.
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    När och om bytet av betalpartner blir av så tror jag att det skulle bli möjligt med efaktura.
     
    bernard gillar detta.
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det kan man, men det är mycket skönare o ha det inbyggt i surfplattan eller datorn. För övrigt så drar det också mycket mer på telefonens batteri när man internetdelar från telefonen
     
  8. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    En del info om bytet av betalpartner har Vimla delat med sig om, kort via Stripe och faktura genom Billogram, dessutom möjlighet att betala med Swish om man har valet faktura. E-faktura tror jag kommer och finnas, jag har i alla fall valet Vimla/Billogram AB att välja som e-faktura.

    Uppdatering av Vimlas utvecklingsplan
     
    svenix gillar detta.
  9. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Ja, Vimla har skrivit lite om det och avslutar med God Jul och Gott Nytt År. :)
    Färska grejer :)
     
    induktion gillar detta.
  10. -=MR=-

    -=MR=- Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1
    Platta:
    Sony SGP-612
    Det var ju någon i vimlas crew som blev påtvingad slutspelsskägg, han fick inte raka sig förrän de hade bytt betalpartner vilket beräknades till december. Det hade varit skoj att få en uppdatering därifrån också, det borde snart vara talibanlängd på skägget :teeth:
     
    bernard, inact_0049 och fryguy gillar detta.
  11. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Det verkar vara totalkris på Vimla-avdelningen på Telenor. Jag tror inte de har tid eller ork över till lekar av det slaget längre.
     
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det var Viktor på Vimla som sa sig vara påtvingad "slutspelsskägg". Hur långt det är nu vet jag inte? :D
     
  13. nictc

    nictc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    1 483
    Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8+
    [​IMG]
     
    inact_0049 och bernard gillar detta.
  14. hajduk89

    hajduk89 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2018
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P20 Lite (Blå)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P20 Lite (Blå)
    Najs info, sen om detta kommer ske inom en snar framtid återstår och se.
    Klarna skulle bort förra året och inget har hänt, visst man kan förlänga deadlines, men då får man se till och meddela sina kunder om det.
    Varför det inte har skett och när dem tror allt kommer vara klart.
    Man kan inte lova en sak och sedan inte höra av sig på månader och tro att man kommer behålla sina trogna kunder.
     
    bernard och svenix gillar detta.
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    För tillfället känns det som om Vimla fungerar väldigt dåligt. Det finns många rapporter i Vimlas forum om olika problem. De som kört slut på surfen förra månaden har inte fått ny surf. De som skulle fått nummer porterade in till Vimla de senaste dagarna har inte fått sina nummer aktiverade hos Vimla. Och fast det är den 9:e april idag så är inte tipsrabatterna uppdaterade ännu. Det finns också ett antal människor som anser sig ha blivit fel fakturerade.

    Vimla lämnar i vanlig ordning ingen som helst information om det hela annat än att det låg uppe en kort blänkare om databasproblem under några timmar förra veckan.

    Vad som sker eller inte sker inom Vimla kan man bara spekulera i men faktum är att uppdateringarna vid månadsskiften blir segare och segare. Redan förra månadsskiftet tog det ovanligt lång tid innan tipsrabetterna var uppdaterade, men då trodde jag att det berodde på den nyligen genomförda ändringen av abonnemangen. Detta månadsskiftet tar det ännu längre tid utan någon synbar orsak förutom att det skulle varit databasproblem. Det borde dock inte ta tio dagar att rätta till.
     
    inact_0049, inact_0025, induktion och 1 annan gillar detta.
  16. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Jag är nog egentligen lite imponerad av Vimla-kundernas lojalitet.
    Vad får dem att vara kvar, när väldigt lite har fungerat under en så pass lång period. Det är ju inte så att det saknas alternativ, och portering är enkelt.
     
    induktion gillar detta.
  17. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Det som fått mig att vara trogen Vimla är egentligen två saker:
    • Tipsrabatterna - Eftersom jag har ganska många tipsningar så är mitt abonnemang väldigt billigt, mycket billigare än konkurrenterna.
    • Pottsystemet - Jag har enorma potter av samtal, sms och data som gjort att jag velat stanna, men eftersom Vimla nyligen gjorde om sitt pottsystem så kommer jag förlora cirka 2/3 av mina potter i april 2019. Synd att inte Vimla insåg vilken fantastisk hake man hade på kunderna med sitt pottsystem.
    Men visst, det hade varit en helt annan femma om jag hade betalat fullt pris för mitt abonnemang, men så länge jag har kvar mina tipsningar kommer jag vara Vimla trogen.
     
    induktion gillar detta.
  18. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Jag skulle gissa tipsfunktionen. Känner flera som har lägre månadsavgift än vad de skulle kunna få hos andra operatörer oavsett kampanjer hos andra operatörer. Flertalet ligger runt 0:- i månaden eller lägre och samtidigt har en del av de kunnat välja abonnemang med en högre pott data utan högre kostnad.

    Funktion spara samtal/meddelanden och data tror jag också påverkat, även om en del av konkurrenterna nu kommit i kapp på den fronten.
     
  19. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Ja Vimlas idé är kul, men när det är så lite som funkar tappar i alla fall förtroendet för dem. Kunderna ska ju inte behöva jobba med massa trams varje månad för att få det att funka.
     
    inact_0025 och inact_0049 gillar detta.
  20. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, Vimlas förtroendekapital får väl anses förbrukat vid detta laget. Ska Vimla lyckas hålla sig kvar gäller det att vända skutan och börja leverera åtminstone en del av allt man lovat. Vimla har en lång uppförsbacke framför sig innan man ev. skulle kunna återfå det förtroende man tappat.

    Som någon skriver är det ändå en tröst att Vimla är Telenor och det värsta som kan hända oss Vimla-medlemmar är väl att våra abonnemang görs om till någon slags "Telenor Light" eller liknande den dagen Vimla klappar igenom fullständigt. Tipsrabatterna ryker väl då förstås.

    Man slås av hur långt från verkligheten Vimlas ledning tycks befinna sig. De går gärna ut i glättiga tidningsintervjuer och försöker framställa Vimla som den lilla lättrörliga spelaren som lyssnar på medlemmarna och snabbt förverkligar de senaste trenderna.

    I verkligheten fungerar deras bassystem nätt och jämt. Det tar veckor att få ordning på potter och abonnemang vid varje månadsskifte. Och önskemål som medlemmarna haft i tre år som extra-sim och flera konton på samma inloggning är fortfarande inte i närheten av att förverkligas.
     
    inact_0025, induktion och inact_0049 gillar detta.