Vimla - status

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av svenix, 8 apr 2018.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det finns ingen anledning för oss som kunder att frivilligt gå över till Vimla 2.0. Nästan allt fungerar sämre på den nya plattformen och den borde aldrig ha tagits i skarp drift med betalande kunder innan bristerna avhjälpts.

    Vimla 2.0 är ett tekniskt experiment och de enda som har något att tjäna på det är Telenor som vill försöka sälja denna plattform till andra teleoperatörer. Men för att kunna göra det måste de ha en kund att visa upp. Så Vimla utsågs till att bli försökskanin för den nya tekniken.

    Som kund gör du bäst i att vänta med bytet till Vimla 2.0 så länge som möjligt. Så får vi hoppas att de värsta bristerna är avhjälpta innan vi tvingas över.
     
    induktion och Oceanic gillar detta.
  2. hugligan

    hugligan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag blev nyligen Vimla kund och det verkar fungera bra för mig. Fick jag ett 2.0 kort eller skickar de fortfarande ut 1.0 korten?
     
    bernard gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 348
    Mottagna gillanden:
    17 819
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Än så länge har jag inte hört att de skickar ut 2.0 kort. Vad jag vet så är det fortfarande 1.0 kort som skickas ut när man blir kund, men om de ändrat på de får gärna någon rätta mig
     
    bernard gillar detta.
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Nya kunder får fortfarande Vimla 1.0. :)
    Håll i det hårt och vänta med att byta tills du blir tvingad! ;)
     
    bernard gillar detta.
  5. hugligan

    hugligan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det ska jag göra, tack för info!
     
    bernard gillar detta.
  6. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Så länge man har Vimla 1.0 så funkar det som vilken operatör som helst. Har haft Vimla sen 2015 nu och är nöjd.

    Vimla problem har varit mycket hur man komminucerar med sina kunder eller brist på kommunikation.

    Tror ändå de kommer att fixa de flesta buggar på Vimla 2.0 innan de flyttar över alla kunder.
     
    induktion, svenix, katho och 1 annan gillar detta.
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, det har aldrig varit några problem med Vimla 1.0 abonnemangen. De funkar utmärkt.

    De tre stora besvikelserna med Vimla har väl varit:
    1. Att Vimla ställt en massa saker i utsikt som aldrig blir av. Samt att alla projekt konstant blir oändligt försenade.
    2. Att Vimla slutade lyssna på communityn.
    3. Att Vimla införde Vimla 2.0 med starkt bristande funktionalitet och utan att redovisa att det är en pågående testverksamhet.
     
    NiklasO och induktion gillar detta.
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Som en extra liten feature i Vimla 2.0 visade det sig ikväll att alla som har Vimla 2.0 inte kunde ringa och rösta i Melodifestivalen... Det finns två trådar om detta på Vimlas forum.

    Vimla måste ha slagit något slags rekord i hur dåligt testad produkt man kan släppa till betalande kunder. Att kunna ringa alla nummerserier är grundläggande funktionalitet och testas mycket enkelt vid driftsättning helt enkelt genom att provringa efter en lista. Något Vimla helt uppenbart inte har gjort trots att det är standardförfarande inom telekom branschen.

    Nu är det ju inte livsviktigt att kunna ringa till Melodifestivalen men det kan finnas andra situationer där det faktiskt är livsavgörande att kunna ringa till alla tänkbara telefonnummer. Vimla gamblar med kundernas säkerhet...
     
    induktion, night77, bernard och 2 andra gillar detta.
  9. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 291
    Mottagna gillanden:
    8 139
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det var inte alls bra. Jag hade liten sug att skaffa Vimla för att testa täckningen där jag bor men nu vill jag inte ha med de att göra.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 739
    Mottagna gillanden:
    44 736
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    @svenix@svenix du har inte sett eller hört något om eSIM från Vimla? De har talat om det rätt länge och som du känner till bland annat motiverat bytet till "Vimla 2.0" med det, men har de sagt något mer under 2019 om detta?

    Jag är rätt nyfiken på hur det kommer fungera, och om det kommer vara en tilläggstjänst, eller om man behöver teckna nytt abonnemang för eSIM om man tex behöver det till en smartklocka.
     
  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det enda Vimla säger är att det troligen kommer "någon gång" utan att vilja ange någon tidpunkt.

    Så min gissning är att det blir lika utdraget som alla andra Vimla-projekt. D.v.s. det dröjer flera år innan vi ser något e-sim hos Vimla. Om nu inte WG2 som utvecklar plattformen skulle få för sig att implementera e-sim, då kan det kanske komma fortare.

    Hur som helst, Vimla ger f.n. inget besked i frågan. Inte heller om det blir en tilläggstjänst eller hur det ska fungera.
     
    NiklasO, RKXYZ och bernard gillar detta.
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Om du skaffar ett nytt Vimla-abonnemang så får du än så länge ett Vimla 1.0 som fungerar helt OK. Se till att hålla hårt i det sim-kortet bara och gå inte med på att byta till Vimla 2.0 innan du blir tvingad.
     
    night77 gillar detta.
  13. RKXYZ

    RKXYZ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    496
    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3
    ROM:
    Stock OneUI (Android 11)
    PLOT TWIST: Swedbanks & Vimlas kundtjänst är samma? Dom verkar i alla fall vara lika "duktiga" på information som Swedbank är med Apple Pay [emoji23]
     
  14. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 291
    Mottagna gillanden:
    8 139
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Då blir min test inte relevant om de byter senare till något sämre. Jag behåller gärna mitt abonnemang hos Fello som funkar prima.
     
    induktion och svenix gillar detta.
  15. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Startinlägget kan uppdateras angående leveransrapporter för SMS. Det är inte bara en funktion som inte fungerar, den FINNS inte och Vimla tänker INTE införa den för enligt Vimla själva är leveransrapporter för sms något som sällan fungerar och bara meddelar när smset har levererats till mottagarens nät (vilket inte är sant, rapporten berättar när enheten har tagit emot meddelandet, inte nätet). Dessutom så dumförklarar Vimla sina kunder genom att mena på att folk tror att "Levererat" betyder "Läst" så kunderna fattar ändå inte vad statusen betyder. :P
     
    svenix och bernard gillar detta.
  16. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Fixade en liten meme till min post i Vimlas forum.

    2vrefa.jpg

    Jag har slutat använda min tipslänk. Kan inte med gott samvete lura in folk till Vimla. Man ska ju tvingas över till 2.0 innan 2019 är slut och jag vill inte ha det på mitt samvete. Nu är ju uppgiften om att tvångsflytten kommer att ske 2019 en uppgift från Vimla själva och som vi vet så kan det dra ut på tiden i några år om vi har tur.
     
    Last edited: 11 mar 2019
    induktion och svenix gillar detta.
  17. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det varierar med appen men det normala är enligt de svar du har fått. I Textra så står det "Skickat" och en liten bock under sms:et så länge mottagande enhet är avstängd, saknar nät osv. När det levereras till mottagande enhet så ändras det till "Levererat" med dubbla bockar. En standard/bas-funktion i SMS-protokollet. Förr var det vanligare att man fick leveransrapporten som ett separat meddelande typ men det var länge sen det var så. Nu hanterar ju SMS-apparna det där helt sömlöst. Vi har ju läst-rapport också men det kräver att mottagaren har inställt så att det skickas läst-rapporter automatiskt (det går som vanligt meddelande och kostar). Mottagaren kan också få en fråga om lästrapport ska skickas, lite som med e-mail. Lästrapporter gäller väl mer MMS dock.
     
    Last edited: 11 mar 2019
  18. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Har uppdaterat texten i första inlägget. :)
     
    bernard och NiklasO gillar detta.
  19. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Såg nu att de skyller på bland annat fri roaming och GDPR som kommit och gjort att allt tagit så mycket längre tid, men alltså, både fri roaming och GDPR kom väl inte över en natt? Det visste man ju långt innan.

    Tycker också att det är intressant att de slår sig för bröstet när det gäller billogram också. Att de faktiskt lyssnar på kunderna för det var kunderna som ville ha billogram. Tja, alltså kan det vara för att den gamla lösningen fungerade USELT? Klart att kunderna förväntar sig system som fungerar och att kunderna frågar efter fler betalsätt är knappast något ovanligt.
     
  20. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, och har man problem med att implementera GDPR och tycker att det tar mycket resurser hur fan ska man då kunna ha tid att utveckla en helt ny mobiltelefoni-plattform som Vimla påstår att de har gjort??

    Det är dags för Vimla att sluta leka charader och försöka påstå att det är de själva som har utvecklat den nya plattformen. Som har framkommit i tråden Vimla - var slutar resan? så är Vimla 2.0 bara en testverksamhet för en plattform som utvecklats av ett bolag som heter WG2 och ägs av Telenor och Cisco.

    Vi som har varit med i Vimla några år vet att minsta lilla grej tenderar att bli ett oöverstigligt berg för Vimla och tar hur lång tid som helst att bli färdig. Se bara på betallösningen som var lovad klar i december 2017 och bara är halvfärdig ännu.
     
    induktion och NiklasO gillar detta.