Vimla - status

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av svenix, 8 apr 2018.

  1. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag har ju vilma själv och har varit nöjd i många år nu jag har aldrig haft några problem alls faktiskt...
    men nu täntke jag flytta ungarnas kontantkort till vimla ist 6b / månad för en hundring.. frågan är bara om jag ska eller ska titta på nå annat och vad finns det för annat som är vettigt pris på eg? hallon? tre är ju enligt tidigare erfarenhet sämre än en burktelefon så det känns ju inte kalas det heller.
     
  2. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 097
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Du har ju Hallon (Tre), Comviq (Tele2), Fello (Telia) eller MyBeat (Telia).
     
  3. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Har mailat Vimla 2 oberoende frågor sista vecka och fått svar på bägge inom 24 timmar med en lösning. Tycker det funkar fint, har 2,0 abonnemang sen nån månad helt utan konstigheter.
     
    bernard och svenix gillar detta.
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    OK, det låter ju fantastiskt bra. Kul med lite positiva rapporter också!
     
    rickards och bernard gillar detta.
  5. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Jo, har haft 3 abbonemang i hushållet länge, och tecknade precis ett fjärde. Tycker Vimla funkat helt ok, vart nåt litet strul nån ggn men inget som inte lösts fort. Jag ger fortfarande tummen upp för Vimla.
     
    svenix gillar detta.
  6. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    574
    Mottagna gillanden:
    960

    MINA ENHETER

    Frågan är varför man inte tar ärendena i turordning? Eller betyder det här att man inte tänker svara på mitt ärende?
     
    svenix gillar detta.
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, det är en mycket bra fråga som bara Vimla kan svara på.

    Många rapporter tyder på att Vimla arbetar väldigt ostrukturerat. De tar alltså inte tag i ärendena i turordning utan det blir lite mer lotteri över det hela. Det verkar som att den enskilde Vimla-medarbetaren går in och svarar lite som hen känner för. Vissa blir besvarade andra blir överhoppade. Vimla verkar inte ha några bra processer och resultatet blir att många kunder tyvärr kommer i kläm.

    Den person som tidigare rapporterade här att han fått två olika frågor via mail besvarade inom 24 timmar hade nog en osannolik tur. Det står i stark kontrast till alla rapporter jag läser i Vimlas forum om kunder som har väntat i veckor eller t.o.m. månader utan att få svar.

    Som vanligt verkar det vara slumpen som styr det mesta på Vimla.
     
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Här är bara ett exempel från idag hur det kan se ut i Vimlas forum från användare som desperat försöker komma i kontakt med Vimla:
    upload_2019-10-1_18-46-44.png
    Jag ser flera sådana dagligen så det verkar finnas många besvikna och missnöjda Vimla-kunder därute.
     
    induktion, akka och KTM gillar detta.
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Även om Vimlas chatt är igång igen så verkar den inte funka speciellt bra:

    upload_2019-10-2_12-28-22.png

    upload_2019-10-2_12-28-50.png
     
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har sedan länge upphört att förvånas över hur illa och klantigt Vimla sköter det. Vid det här laget återstår inget annat att skylla på än ren och skär inkompetens.

    Det hade varit mycket roligt med ett inifrånperspektiv från någon som arbetat hos Vimla. Om vi tycker att det är fascinerande att bevittna spektaklet utifrån, så undrar man ju hur det upplevs internt, och vad som egentligen händer under en "vanlig dag på kontoret" (har de ens ett kontor?).

    Jag antar att några ur supportgänget förr eller senare kommer kasta in handduken med tanke på hur ineffektivt Vimla sköter det, så om någon därifrån råkar följa tråden här hade det varit hur spännande som helst med en berättelse inifrån :)
     
    Last edited: 2 okt 2019
    N6290, pobin, induktion och 1 annan gillar detta.
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag gissar att Vimlas personal inte mår så bra och jag tror att den panikartade stängningen av chatten under september var ett utslag av detta. Förmodligen är stämningen lika dålig fortfarande och det är antagligen bara en tidsfråga innan vi får se nästa inskränkning av kundservicen hos Vimla.

    Support personalen hos Vimla har det verkligen inte lätt och jag tycker inte att någon skugga ska falla över dem. De har en nästan omöjlig situation där de ska försöka leva upp till alla Vimlas floskler om god service samtidigt som ansvariga chefer på Vimla totalt verkar ignorera problemen och kör på med Vimla 2.0 projektet och betalpartnerprojektet vilka båda ställer till stora störningar för kunderna. Och att alla Vimlas system både för drift och support är i grunden dåliga.

    Ovanstående är mina egna spekulationer men jag tror att jag ligger rätt nära sanningen. Jag har föjt Vimla ganska noga under fyra år och kan inte tolka situationen annorlunda. Jag skulle också tycka att det var mycket intressant ifall någon som jobbar eller har jobbat på Vimla ville ge sin syn på saken. Till dess återstår bara spekulationer byggda på iakttagelser.
     
    induktion, candyraver och bernard gillar detta.
  13. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Jag hade inte varit förvånad om det fanns ett upplägg inom Telenor som gick ut på att nyanställda och praktikanter fick börja med att jobba en tid i Vimla-projektet för att sedan vid behov flytta vidare till andra uppgifter.
    Konstant personalomsättning tycker jag känns som en möjlig förklaring till varför vissa saker funkar så dåligt.
     
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är inte min uppfattning att personalomsättningen på Vimla har varit särskilt stor. Många nya kommer till - ja. I takt med att Vimla växer kommer det in nya ansikten. Men de flesta av dem som varit med från början verkar vara kvar med några undantag. En och annan har säkert slutat men inte så att de byter personal hela tiden.

    Det stora problemet med Vimla som jag ser det är den obefintliga styrningen av företaget. Vimla bedrivs som ett kollektivt grupparbete där alla får vara med och tycka till och göra som de vill. Resultatet ser vi nu. Det blir varken hackat eller malet utan en jäkla soppa.

    Vimla har helt misslyckats med att lägga upp rutiner och ramar som fungerar. Varje dag är en ny improvisation på Vimla och de snabba fixarna avlöser varandra. Utan tanke på att något bör vara systematiskt eller konsekvent. Ledningen verkar inte ha lagt ut några riktlinjer för personalen utan det är kollektivt grupparbete som gäller.

    Dokumentationen är obefintlig eller helt under isen. Vissa tekniska nyckelpersoner har allt i huvudet men är oförmögna att kommunicera sin kunskap till andra eller att dokumentera systemen. Skulle någon av dessa nyckelpersoner lämna skulle Vimla ha mycket svårt att fylla luckan eftersom inget verkar vara dokumenterat eller kommunicerat.

    Kort sagt ett mycket sårbart system med stora brister vilket tydligt märks på de ofta förekommande driftavbrotten på Vimla 2.0. Ansvarig ledning bryr sig inte utan sitter bara och flummar ihop nya visioner om en rosaskimrande framtid som man sedan försöker sälja till intet ont anande kunder.
     
    Last edited: 2 okt 2019
    induktion gillar detta.
  15. indurain

    indurain Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Det jag inte fattar hur de ska kunna sälja den plattformen som Vimla 2.0 är byggd på. Det påstås ju att det inte är någon beta test numera. Det borde ju innebära att plattformen ska vara säljbar. Men vilket företag tänker de lura? Eventuella kunder till plattformen kommer ju kräva referenser. Och hur ska det gå till?

    Har varit kund hos Vimla tidigare men lessnade på deras uppförande hur de driver företaget.


    // Indurain
     
  16. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    De enda två operatörer som listas som användare av plattformen på WG2:s hemsida är Vimla och eRate. eRate verkar vara ett norskt företag som nog inte är en operatör egentligen utan mer någon slags förmedlare till andra operatörer. De listar ett antal olika verksamheter på sin hemsida så frågan är hur mycket eller om något existerar i verkligheten. Det verkar mest som att de försöker sälja olika typer av tjänster.

    Så svaret på frågan är nog att hittills verkar ingen annan operatör ha nappat för att hoppa på plattformen. Det verkar vara mest förhoppningar som driver utvecklingen. Någon vinst har Telenor troligen inte fått ut av projektet ännu.

    Our product - Working Group Two (Working group 2)
     
    induktion och bernard gillar detta.
  17. MechaniX

    MechaniX Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing phone (1) 12/256GB svart

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing phone (1) 12/256GB svart
    Telefon 2:
    Oneplus 6 6/128 GB
    Telefon 3:
    Nexus 5
    Då kastar vi in handduken, frun har skaffat en Apple Watch och därmed behövs E-sim.. Blir Telenor Familj istället.
     
    night77 och svenix gillar detta.
  18. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Vimla har tillsatt en ny community-ansvarig person Felix.
    Kommer detta att innebära en uppryckning på Vimlas närvaro i olika sammanhang?

    En första uppgift sägs vara att Felix kommer att rusta upp Vimlas forum vilket det är stort behov av:
    Hej från mej, Vimlas ny Community Manager!
     
    bernard och Kingson gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bra att de gör något för att förbättra forumet, om än ~2-3 år senare än vad som var nödvändigt. Är lite som att ge sig in i ett ormbo vid det här laget. Blir utan tvekan spännande att se om det leder till något förbättring i alla fall.

    Jag blev dock lite besviken över att introduktionen var så slarvigt skriven, speciellt som rollen bygger på kommunikation, men förhoppningsvis betyder det ingenting :)
     
    Last edited: 4 nov 2019
    induktion, Kingson och svenix gillar detta.
  20. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    574
    Mottagna gillanden:
    960

    MINA ENHETER

    Tycker det var ett trevligt initiativ, hade önskat att deras VD hade gjort något liknande.
     
    induktion och svenix gillar detta.