Vimla - status

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av svenix, 8 apr 2018.

  1. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Haha, jag tycker den var skönt skriven. Tar en back in the days så som det brukade vara på forumen :) Hur som helst, mycket kul på gång hos Vimla känns det som (satsning på forumet, ny site, betalningsbytet avklarat). Får de bara ordning på 2.0 så kan det bli riktigt bra återigen.
     
    bernard och svenix gillar detta.
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, en försiktig optimism infann sig hos mig också när jag läste att Vimla vill satsa på forumet och communityn. Det var det första positiva på länge från Vimla som annars varit i en rätt stadigt nedåtgående trend de senaste åren.

    Nu drar jag inte för stora växlar på detta än så länge innan man får se vad det faktiskt leder till i verkligheten. Och även om forumet skulle bli jättebra så återstår en hel del andra problemområden för Vimla att ta tag i. Men om detta med att tillsätta en community-ansvarig faktiskt innebär att Vimla är intresserade av att börja lyssna på kunderna igen så är jag försiktigt positiv. :)
     
    night77 och bernard gillar detta.
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Vimla har lämnat ett nytt besked om när migreringen av alla kunder till Vimla 2.0 ska vara slutförd. Tidigare besked från Vimla var att migreringen skulle vara slutförd under 2019. Nu har Vimla ändrat beskedet till att migreringen ska vara klar i slutet av första halvåret 2020.

    Tidsplan i bloggen angående status

    Det är väl ingen högoddsare att gissa att det datumet kan komma att skjutas på ytterligare.
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant, men knappast oväntat som du säger. Skönt för de som sitter kvar på 1.0. Bara till att gratulera.

    Jag tror Q3-Q4 2020 är mer realistiskt. Minst en till uppskjutning är nog att vänta.

    Skulle inte tro att vi får se eSIM, VoLTE, VoWiFi osv heller förrän migreringen till 2.0 är färdigställd. De som väntar på den typen av godis gör nog klokast i att se sig om efter en annan operatör. För de har väl inte lämnat någon ny information i dessa frågor?
     
    svenix gillar detta.
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Om du läser inlägget jag länkade till så framgår det att man också nämner dessa frågor. Det sägs dock inga tidpunkter utan bara att "arbete pågår". Och det har vi ju hört tidigare.

    Det var den nye Community-ansvarige Felix på Vimla som på eget bevåg åtog sig att göra en "roadmap" för Vimlas planerade aktiviteter. Jag gav honom då ett antal saker som Vimla-kunder ofta undrar om när de blir färdiga. Felix jobbade sedan med denna "roadmap" i en och en halv vecka och när han kom tillbaka hade han bara en enda tidpunkt att meddela. Allt annat var "arbete pågår".

    Så Felix verkar helt klart platsa in bland de övriga på Vimla vad gäller ambitionsnivån... Han har förresten lovat att göra om forumet och byta forum-plattform också. Vi får väl se vilket årtionde det blir aktuellt. ;)
     
    FreddeN, induktion och bernard gillar detta.
  6. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    576
    Mottagna gillanden:
    963

    MINA ENHETER

    eSIM ska vara klart Q1/Q2 2020 enligt Viktor:

    eSim kort

    Litar inte alls på Vimlas tidsplaner längre, har man klarat att hålla en enda sista åren? Det kanske @svenix@svenix kan svara på? Även om Felix verkar vilja väl tror jag bara att han skjuter sig själv i foten med att ge några tidsplaner för Vimla kommer aldrig klara att hålla dessa ändå.
     
    induktion och bernard gillar detta.
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det var Viktor som sa att Vimlas "byte av betalpartner"-projekt skulle vara klart i december 2017 också... ;)

    Vad jag kan påminna mig har Vimla inte hållit en enda tidplan sedan företaget startade för snart sex år sedan. Med Vimla är det så att det är ingen idé att försöka räkna ut när olika saker kommer att hända. Det är mera så att först händer ingenting, sedan händer ingenting, sedan händer ingenting... Rätt vad det är händer det kanske något men knappast som resultat av någon planering.

    Jag tror det är ungefär tre år sedan Viktor sa att extra-SIM bara var några månader bort... Nej, med Vimla är det helt enkelt vänta och se som gäller. Och man får vara beredd på att väntan blir lååååååång... Och sedan ännu läääääängre...
     
    KTM gillar detta.
  8. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    De kom ju iof extra-sim som jag och andra betatestare fick. Men efter testet var över så valde Vimla att lägga det på is. Möjligen pga feedbacken de fick där jag och säkert andra önskade att extrasim-kortet skulle dela surf med huvudabonnemanget och det är ju något som kräver utveckling, i testet hade nämligen extrakortet sin egen pott.
     
  9. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    576
    Mottagna gillanden:
    963

    MINA ENHETER

    Även det betatestet blev väl försenat flera gånger? Man hade väl problem med simkorten eller vad det var?
     
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag var också med i beta-testet av extra-SIM. När det väl kom fungerade det inte alls som utlovat. Som du säger så delade det inte pott med huvudabonnemanget som var tanken från början. Testet var i stort sett meningslöst och ingen utvärdering gjordes vad jag vet. Det kändes som att Viktor skickade ut de där SIM-korten för att slippa tjatet från kunderna.
    Sedan avslutades det hela snabbt och begravdes för att aldrig komma upp till ytan igen.
     
  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    SIM-korten var försenade. Man angav leveransförsening från leverantören som orsak. Mer vet jag inte.
     
    Crown gillar detta.
  12. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Istället för och gissa och tro kan man läsa på forumet. I alla fall volte jobbar de parallellt med 2.0 och utvecklar. VoLTE och RCS

    Sen kan man läsa vad Felix skriver och inte göra sina egna tolkningar. Han skriver: "Volte - det är fungerande dock vi håller på att testa med vissa tillverkare av telefoner för att säkerställa att det fungerar korrekt innan vi släpper det till Vimla-användare."
    Alltså inget de behöver vänta med och utveckla efter genomförd migrering.
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det var fint att det kommit så långt att det pågår tester i alla fall.

    Det är dock lite oklart om de avser lansera det före eller efter migreringen till 2.0 är färdig av Idas inlägg att döma.
     
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Som jag skrev så är det en massa saker Vimla "jobbar på". Det har de gjort ett antal år och det är totalt ointressant fram till den dagen det faktiskt blir något färdigt. Att Vimla håller på att testa något behöver inte vara samma sak som att det är omedelbart förestående. Det har vi sett flera exempel på tidigare.

    Den dagen det verkligen finns något framme och klart för kunderna att använda då betraktar jag det som färdigt.
     
    induktion gillar detta.
  15. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 571
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Mamma och pappa har vimla som jag har hjälpt dom att skaffa för några år sedan. De har fått flera sms om att uppgradera sim som dom inte förstår hur man gör.

    Pappa tror sig läst i något sms att om man inte byter sim innan siste november slutar det att fungera.

    Någon som vet om detta stämmer? Kunde inte hitta något på hemsidan.

    Antar att det är vimla 2.0 som dom vill att dom skall uppgradera till.
     
  16. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Ingen sådan deadline finns ännu. Så de kan ta det lugnt.
     
    qsecofr gillar detta.
  17. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 013
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Jag har två Vimla, Ett 1.0 och ett 2.0. Är nöjd med 2.0 så har beställt en uppgradering till 2.0 till det andra simmet. Det konstiga är att alla nya abonnemang är 1.0
     
  18. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Man kunde välja tid när man vill göra simkortsbytet om man följer länken i smset. Man kunde välja februari (eller kanske t. om mars) men man kunde också välja "så sent som möjligt" (nu vet man ju inte när det blir iofs).
     
    Last edited: 27 nov 2019
    qsecofr gillar detta.
  19. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det senaste budet från Vimla är att migreringen av alla kunder till Vimla 2.0 ska vara klar i slutet av första halvåret 2020.

    Det bästa sättet att bli av med SMS:en är att gå in på Vimla - Tillsammans gör vi mobiltelefoni bättre, det tjänar alla på och påbörja bytet. Det är då viktigt att man i första steget väljer "så sent som möjligt" för man kan inte ändra det senare. Om man väljer "så sent som möjligt" blir man överflyttad bland de sista. Om man nu inte vill vara kvar på Vimla 1.0 så länge som möjligt kan man naturligtvis välja en tidigare månad att bli överflyttad i.
     
    bernard och qsecofr gillar detta.
  20. sahi

    sahi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2014
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Med tanke på hur mycket problem folk har och främst med tanke på att Vimla som bekant gör allt i sin makt för att vara den bästa operatören undrar jag när flykten blir större. För egen del avviker jag till operatör med dyrare pris på data men som faktiskt fungerar och hjälper till. Dessutom med många av de "nya" funktionerna som nu inte är så nya längre..
     

    Bifogade filer:

    Moby, induktion och svenix gillar detta.