Vimla - status

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av svenix, 8 apr 2018.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tips-systemet tycker jag är en av de bättre grejerna med Vimla. Naturligtvis startade Vimla det för att få fler kunder. Men jag tycker det är ett bra system eftersom det gynnar alla parter. Både den som blir tipsad och den som tipsar samt Vimla som får fler kunder. Riktigt smart faktiskt! :)

    En del vill hävda att Vimla förlorar pengar på tips-systemet eftersom de förlorar en del intäkter på det. Kanske det, men i ett större perspektiv ska detta vägas mot kostnaden för att skaffa kunder via annan typ av annonsering som inte heller är gratis. Dessutom om någon lyckas skaffa sig ett gratis ab hos Vimla tack vare tipsrabatter så innebär det att den personen skaffat minst tio andra kunder till Vimla så det borde vara positivt för Vimla sammantaget.

    Jag håller med dig om att Vimla borde vara en billig operatör som funkar utan en massa junk. Jag tror att Vimla kunde blivit framgångsrikt på det konceptet. Det plus några väl valda finesser typ extra-SIM.

    Nu verkar som att Vimla har alldeles för höga ambitioner och skall försöka förverkliga allt möjligt. Både sånt som kunderna önskat plus andra saker på en gång. Samtidigt som de uppenbart inte har resurserna för att förverkliga det. Det leder till den röra vi har idag när ingenting blir färdigt och allt är halvprovisoriskt.
     
    Hajken, induktion, bernard och 2 andra gillar detta.
  2. hajduk89

    hajduk89 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2018
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P20 Lite (Blå)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P20 Lite (Blå)
    Gnäll? Man ska väl kunna ha krav på vimla för det man har betalat för.
    Har varit en del strul med betalningar och konstiga byten av abonnemang till det sämre från 4 GB till 2GB för samma pris, dem har även lovat att byta ut klarna december 2017 men än så länge har det inte hänt något.

    Själv gillar jag Vimla för att dem använder sig av tipsningar vilket hjälper vimla och växa samt att man själv får 10 kr per tipsning, finns inget företag som ger 10 kr per person som man tipsat.
     
    Fredz och svenix gillar detta.
  3. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    858
    Mottagna gillanden:
    1 019
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Jag får det intrycket att just tipsningar är den enskilt största anledningen till att man är kvar som kund. För mig känns det som man då har enormt små krav på själva operatören. För mig är det avgörande att jag känner att jag kan lita på ett företag jag ger mina pengar till. Det tycker jag absolut inte jag kan göra med Telenor/Vimla.
     
  4. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Jag har kvar mitt vimla för att man kan pausa abonnemanget.
    Det är ytterst få företag som erbjuder detta.
    Ibland när jag åker iväg passar det att aktivera simkortet och ha med det i en surfplatta tex eller i en extra telefon som surf vid tex navigering. Och så inaktiverar jag simkortet igen när hösten kommer.
    Liksom perfekt. Abonnemang on-demand utan att behöva köpa ett kontantkort med surf.
     
    svenix gillar detta.
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 388
    Mottagna gillanden:
    1 738

    MINA ENHETER

    Kan du pausa hur ofta du vill, och hur länge du vill?
     
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    I ärlighetens namn så funkar grundfunktionaliteten i Vimla rätt bra. Det är ju Telenors nät och det är sällan något problem med att ringa eller surfa. Betalningarna verkar också funka för de flesta även om vissa råkar ut för att det kan bli fel någon gång.

    Det som är problemet med Vimla är allt de ställer i utsikt. Vimla pratar vitt och brett om alla nya features de ska införa och det är lätt att få intrycket att det kommer att hända mycket ganska snart. Men det gör det inte... Efter åratal av väntan är det en mycket liten del av allt Vimla pratat om som faktiskt blivit verklighet. Vimla har helt klart inte utvecklingskapacitet att leverera det de pratat om inom rimlig tid. Det är då kunderna börjar bli besvikna på Vimla. Man tröttnar på att vänta på allt som ständigt blir försenat.

    Hade Vimla inte haft så stora visioner utan nöjt sig med att vara en billig operatör med basfunktionalitet så tror jag kunderna hade varit mer nöjda. Nu är det alla förväntningar som byggs upp och sedan grusas som gör människor besvikna. Det blir inte bättre av att Vimla numera inte lämnar någon som helst info om pågående projekt. Man vet alltså aldrig om en sak kommer om tre månader eller tre år...

    Så beroende på vilken typ av kund man är så kan man vara nöjd eller bli besviken på Vimla. Är man nöjd med basfunktionalitet och struntar i allt prat om nya features så kan man vara nöjd. Det är trots allt ett prisvärt abonnemang.

    Om man däremot lockas med i allt pratet om community och möjligheter att påverka och ser fram emot alla nya features som ska komma så lär man bli ordentligt besviken. Detta är anledningen till att det "gnälls" så mycket på Vimla. Men enligt min åsikt har Vimla själva försatt sig i denna situation genom att helt enkelt lova en massa saker som de inte har kapacitet att leverera.
     
    inact_0049 gillar detta.
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
  8. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Tipsningen är för mig en bonus. Personligen är det möjligheten att spara den data man inte förbrukar som fick mig att byta till vimla. Vid det tillfället var vimla den enda av låprisalternativen som erbjöd detta och som hade ett pris som tilltalade mig. Nu erbjuder fler detta, men med vissa olika begränsingar, t.ex lägre tak på det man kan spara, kortare period man kan spara och att allt man sparat försvinner om man nedgraderar. Vimlas gräns på 12 månaders giltighet är inget jag drabbas av med min förbrukning och val av abonnemang.

    Det ska inte finnas några begränsningar på längd eller hur ofta.
     
  9. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Jag brukar pausa mitt i ett år. Det längsta jag har gjort det är nog två år.
    Jag satte igång det förra sommaren och fick beställa nytt simkort för det hade kommit bort, men det var inga problem.
    Bara att jag fick ta kontakt med dem per telefon. Jag kunde inte aktivera det via kundportalen.
    Och sen inaktiverade jag det igen på hösten.
    Så det är nog inga konstigheter.

    Edit:
    Läste avtalet och tidigare revisioner och pausa nämns bara två gånger och inte relativt till ämnet.
    Det gällde huruvida man fick ta del av rabatter. Och ingenting under uppsägning som påvisar nåt om detta.
    Så det finns ingen gräns på hur länge man får pausa.
     
    Last edited: 9 aug 2018
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 388
    Mottagna gillanden:
    1 738

    MINA ENHETER

    Jag var tvungen att läsa lite i denna tråden för att skapa mig en bild av Vimla och vilka funktioner de utlovat men sedan inte kunnat leverera. Läste första sidan och lite till. Jag levde i tron att "alla mobiloperatörer erbjuder ju så gott som samma saker... så stora och nya funktioner är det väl knappast möjligt för Vimla att bygga". Mycket riktigt, det var ju inga revolutionerande saker det handlade om direkt, men några spännande idéer med ett forum till exempel.

    Blev lite paff över att det tycks vara "basic" grejer som saknas eller fungerar dåligt. Stämmer det att Vimla i dagsläget saknar något så grundläggande som e-faktura, eller missförstod jag?

    Jag föreställer mig att mobiloperatörer "måste" ha säkra och trygga system, det får helt enkelt inte bli fel i till exempel faktureringsdatabaser. Ungefär som banker "måste" ha säkra system, för det är alldeles för allvarligt om något blir fel. Hos Halebop kan jag inte minnas att sådana saker har krånglat. Låter som att Vimla haft problem med just sådana grundläggande saker. Är det jag som är lyckligt förskonad hos Halebop, eller har andra operatörer än Vimla drabbats av sådana problem också? Trodde knappt den typen av problem existerade.

    Har inget emot Vimla, några i min familj har Vimla, så undrar mest av genuin nyfikenhet. Hoppas detta inte lät alltför negativt.
     
  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Vimla har för närvarande en betalningslösning ihop med Klarna som erbjuder några olika betalsätt men e-faktura ingår inte bland dem.
    Om/när den nya betallösningen kommer på plats så är det utlovat att e-faktura skall finnas. Den nya betallösningen var ursprungligen lovad att lanseras i december 2017, men i dagsläget säger Vimla inte mer än att de "hoppas att det ska vara klart innan årets slut".

    Om det finns några krav på mobiloperatörers system känner jag inte till.

    Främst är det väl extra-SIM och möjlighet att ha fler abonnemang på samma inloggning som kunderna väntar på förutom den nya betallösningen.
     
  12. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Telenor är den enda operatörer som säger upp ingångna avtal. Inte ens Tre säger upp mitt gamla 3Bredband Max Total 100GB för 149 kr per månad. Telenor har gjort det två gånger så jag är inte förvånad om Vimla har fått direktiv.
     
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 388
    Mottagna gillanden:
    1 738

    MINA ENHETER

    På tal om Vimlas forum så råkade jag se detta:
    [​IMG]

    Den Vimla-anställda kan alltså i trafikdatabasen se att kunden befinner sig utomlands, vilket han outar i det publika forumet. Det tycker jag känns högst tveksamt, och jag skulle tro att det strider mot lagen om elektronisk kommunikation, LEK, som anger hur data i trafikdatabasen får användas och - skulle jag tro - även stipulerar en tystnadsplikt beträffande sådan data.
    Vad tror ni?

    Iofs ville den anställde bara vara hjälpsam, men ändå olämpligt anser jag.
     
  14. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Det är väl självklart att de lätt kan se var i världen mobilen kopplar upp sig. Du tror att det strider mot lagen, tror det gör man i kyrkan. Den lag du hänvisar till finns att läsa på riksdagens hemsida, varför inte läsa vad som står så slipper vi folk som gissar och gör antaganden utan den minsta koll på juridiken.

    Kanske lite olämplig, men med tanke den relativt ofta höga tonen i forumet tycker jag det var bra att svart på vitt i tråden förklara så att alla som läser kan sätta saker i rätt sammanhang.
     
    katho gillar detta.
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 388
    Mottagna gillanden:
    1 738

    MINA ENHETER

    "Lätt kan se var mobilen kopplar upp sig" - det håller jag inte alls med om. Eller för att förtydliga, operatören kan givetvis få fram datan om var telefonen befinner sig. Men att den enskilda medarbetaren kan få fram datan tror jag är ovanligt. Trafikdata behandlas i regel i ett slutet system, som bara vissa utvalda medarbetare har tillgång till. I LEK finns nämligen bestämmelser som ställer höga krav på säkerhet, till exempel:
    Den som tillhandahåller en allmänt tillgänglig elektronisk kommunikationstjänst ska vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att uppgifter som behandlas i samband med tillhandahållandet av tjänsten skyddas. Den som tillhandahåller ett allmänt kommunikationsnät ska vidta de åtgärder som är nödvändiga för att upprätthålla detta skydd i nätet. Åtgärderna ska vara ägnade att säkerställa en säkerhetsnivå som, med beaktande av tillgänglig teknik och kostnaderna för att genomföra åtgärderna, är anpassad till risken för integritetsincidenter.

    Jag tror att det utgör ett undantag att en kundtjänstmedarbetare kan få fram sådan data. Och jag anser det vara olämpligt att en kundtjänstmedarbetare som inte har någon teknisk funktion vad gäller driften i nätet kan få fram informationen.

    Beträffande juridiken så sitter jag inte och gissar. Jag vet att det finns en bestämmelse om sekretess i LEK, men jag skrev ett förbehåll i mitt inlägg eftersom det inte är helt självklart hur bestämmelsen ska tolkas.

    Ur lagen om elektronisk kommunikation:
    Den som i samband med tillhandahållande av ett elektroniskt kommunikationsnät eller en elektronisk kommunikationstjänst har fått del av eller tillgång till
    1. uppgift om abonnemang,
    2. innehållet i ett elektroniskt meddelande, eller
    3. annan uppgift som angår ett särskilt elektroniskt meddelande,
    får inte obehörigen föra vidare eller utnyttja det han fått del av eller tillgång till.


    Jag tror att det finns fog för att hävda att lokaliseringsdata också faller här under. Var mobilen har befunnit sig när ett visst meddelande skickades faller uppenbart under punkt 3, men om man tar fram information om plats utan att informationen är hänförlig till ett sänt meddelande så blir det mer en tolkningsfråga om denna bestämmelsen kan bli aktuell. Det kan också finnas ytterligare bestämmelser som jag missat.

    En bestämmelse om lokaliseringsuppgifter, som dock nog inte är aktuell här:
    Lokaliseringsuppgifter som inte är trafikuppgifter och som rör användare som är fysiska personer eller abonnenter får behandlas endast sedan de har avidentifierats eller användaren eller abonnenten gett sitt samtycke till behandlingen.
     
  16. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    858
    Mottagna gillanden:
    1 019
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Fello kan också pausas.
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 354
    Mottagna gillanden:
    17 830
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Samma hos Tele2 och Comviq
     
  18. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    858
    Mottagna gillanden:
    1 019
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Men där finns begränsningar, inte hur länge som helst och inte hur ofta som helst.
     
  19. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Fello har också begränsningar, gratis i 12 månader sen kostar det 50kr/mån.
     
  20. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    858
    Mottagna gillanden:
    1 019
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Jo, men du får ha abonnemanget pausat längre än 12 mån. Det har ingen begränsningar där.