[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

1. emerge

emerge Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    370
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

MINA ENHETER

Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Återigen har vi en till som missar diskussionen som citeras. I citerad diskussion där diskuterar vi inte Vimlas support, utan vi diskuterar den höga svansföring Vimla haft i sin vilja att ha delaktighet från medlemmarna via bland annat forumet. Vimla har i princip sedan bytet av plattform för forumet sedan ett år struntat i den punkten.

Vimlas support är det absolut inget fel på, den är snabba och i mina ögon utan kritik. Jag har alltid under pågående chatt fått hjälp med mina problem och svar på mina frågor. Jag har fått lika bra support hos Vimla som jag fick som kund hos Telia och behöver inte byta till Telia om jag vill ha support.

Oceanic och svenix gillar detta.
  2. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 329
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Okej bra.
    Gillar vimla. Även om det möjligtvisr ett pyramidspel som kanske inte håller i längden jag tänker på tips rabatten

3. Ella C

Ella C Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    590

MINA ENHETER

Varför "suger" Klarna? Har aldrig haft problem med dem.

Kingson gillar detta.
  4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 311
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Klarna har väl inte världens bästa rykte om något krånglar, och de är väldigt snabba med att skicka ut påminnelseavgifter. Ibland skickas påminnelser ut utan grund: https://www.svd.se/mangder-av-klagomal-mot-klarnas-fakturor

Jag är själv ingen fantast av många andra anledningar. De tar i vissa fall ut ockerräntor i paritet med SMS-lån vid avbetalning (se. https://swedroid.se/forum/threads/klarna.145060/). Jag ogillar kraftigt hur deras betaltjänst fungerar i webbutiker där man pushar för fakturatjänsterna så långt det går (så man kan dra in ev. påminnelsepengar/fakturaavgifter etc.), och placerar direktbetalning längst ned, och att man dessutom i många fall behöver trycka på en knapp för att få fram direktbetalningsalterantiven.

Företaget upplever jag som oetiskt och vill inte av principiella skäl stödja det, så kan de byta till vilken annan tjänst som helst hade jag själv varit glad. Finns PayPal eller dylikt som alternativ använder jag alltid det, så att Klarna inte får någon "kickback".

GmbH, inact_0025, Asawi och 1 annan gillar detta.
  5. Ella C

Ella C Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    590

MINA ENHETER

Men som betalpartner på Vimla? Det är väl det vi diskuterar här, eller?

6. bernard

Mottagna gillanden:
    47 311
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, därav mitt inlägg ovan. Det är ju Klarna som hanterar påminnelser, och de är som sagt ökända för hur de hanterar detta (se SvD-länken).

Klarna är väl egentligen inte särskilt billiga att använda heller när det gäller småtransaktioner, så för en lågprisoperatörer måste det vara en mindre bra matchning. Klarna är dock enkelt att implementera, så det går snabbt att komma igång.

Stripe som de verkar gå över till nästa år gissar jag har lägre avgifter, speciellt vid många små transaktioner, vilket borde vara positivt även för abonnenterna.

Last edited: 25 dec 2017
    inact_0025 gillar detta.
  7. Ella C

Ella C Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    590

MINA ENHETER

Huruvida betalningen krånglar, beror väl som jag förstår det oftast i att täckning saknas på kontot/kortet som kopplats till betaltjänsten. Har använt Klarna många gånger och har det som autogiro på Vimla och det har aldrig "krånglat" för mig.

8. Ella C

Ella C Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    590

MINA ENHETER

Ville väl egentligen höra vad @blackstar@blackstar har för erfarenheter, eftersom det var det inlägget jag citerade från början.

bernard gillar detta.
  9. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 329
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Deras basvillkor suger... Hög. Ränta.. Enda positiva är att man slipper faktura avgiften om man har flera fakturor. Gillar också deras betala med ett klick. Men ja

Höga räntor.. Sedan är som ganska otransparenta, månadsfakturan saknar detalj information om vad man betalar för. Hur mkt som. Återstår på varje köp. Om man betalar in över minibeloppet bör man kunna välja vilka köpa man vill de ska gå till utan att behöva ringa och be dom göra detta. För olika köp på månadsfakturan har olika räntor man vill ju givetvis betala av de mest mest ränta snabbas, vilket inte framgår av fakturan. Man måste få be kundtjänst skicka en sådan lista.

Vidare är dom sega med att behandla inbetalningar

10. Android2015

Android2015 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 125
    Operatör:
    -
    Telefon:
    -

MINA ENHETER

Operatör:
    -
    Telefon:
    -
    Info:
    -
    Tog två dagar för vimla fick in pengar

11. Ella C

Ella C Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    590

MINA ENHETER

Tycker de fungerar perfekt, kanske för att jag inte använder deras kredit, det är väl bara då det blir "problem". If your solid, no problem. Deras ränta framgår väl av deras villkor? Eller? Vad är problemet? Alla kreditgivare vill ju tjäna pengar på din skuld.

12. bernard

Mottagna gillanden:
    47 311
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det stämmer inte. Här ett ett exempel: https://forumet.vimla.se/topic/2100/inkassokrav-utan-påminnelse-kundens-fel. Det finns flera liknande exempel.

De brister i sina rutiner, lägger över skulden på kund och är väldigt snabba med att skicka ut påminnelser trots att felet ligger hos dem. Handläggningstiderna är långa och sedan tar det som @blackstar@blackstar påpekar 2 dagar för pengarna att registreras.

Det är som sagt inte ett särskilt seriöst bolag - seriösa bolag arbetar rimligtvis inte så. Finns gott om alldeles utmärkta alternativ där man inte satt detta i system. (Se SvD-artikeln).

Klarna är som jag tidigare påpekat inte särskilt lämpligt heller för småtransaktioner. Enda anledningen att Vimla använder Klarna beror sannolikt på att det var snabbast/enklast. Det ligger väl i ditt intresse som kund att Vimla kan ha så låga priser som möjligt? En förhållandevis dyr samarbetspartner som Klarna påverkar nog konkurrensmöjligheterna/slutpriserna.

Att Vimla sedan lång tid tillbaka varit angelägna om att byta betallösning är alltså inte förvånande. Det finns väl sedan inga andra operatörer som använder Klarna? Anledningen är förmodligen att de inte lämpar sig så väl för just operatörer.

Vad gäller avtalsvillkoren diskuterar vi dessa i tråden jag hänvisade till tidigare; och det är inte alls så tydligt som önskvärt, speciellt avseende avsaknaden av angivelse av effektiv ränta: https://swedroid.se/forum/threads/klarna.145060/.

Kan tillägga att jag själv inte haft några som helst problem med Klarna vid något tillfälle så här långt (...annat än irritationen som uppstått när jag för skojs skull tittat på deras avbetalningsupplägg, eller när jag varje gång behöver scrolla/klicka fram kortbetalningsalternativen), men det hindrar mig inte från att se saken ur ett bredare perspektiv.

Last edited: 29 dec 2017
    Hampa_D, induktion och inact_0025 gillar detta.
  13. inact_0025

inact_0025 Guest

Jag försöker AVPAUSA (vimla-svenska för att avbryta en paus).
    Det har hittills visat sig omöjligt. Vimlas system verkar ha hamnat i en loop. När jag klickar på att avpausa får jag veta att är möjligt först om 59 min att pausa, så jag ska försöka igen senare, men jag ska ju inte pausa utan klickar på AVPAUSA.

Det funkar lika dåligt på hemsidan som i appen.
    Det finns fyra olika ställen att pausa/avpausa. Inget av dem fungerar och personalen har ju tagit långsemester.

Nån som har nåt tips?

14. emerge

emerge Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    370
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

MINA ENHETER

Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Personalen jobbar det är bara chatten som är stängd i mellandagarna. Ser på facebook att de svarat på inlägg där under dagen, testa och se om du får hjälp där.

bernard gillar detta.
  15. inact_0025

inact_0025 Guest

Tack men jag har inte facebook.

induktion och bernard gillar detta.
  16. Viktor_Vimla

Viktor_Vimla Kid Droid Verifierat konto

Mottagna gillanden:
    91
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max
    Skicka ett PM till mig här med ditt nummer så ser jag till att någon i supporten kollar på det!

Edit: Såg din tipslänk! Skickar det vidare till supporten.

katho, inact_0025, e7andy och 3 andra gillar detta.
  17. inact_0025

inact_0025 Guest

Tackar så hjärtligt! Jag har startat om mobilen ett hundratal gånger nu :)
    Kortet har sparkat igång.

induktion och bernard gillar detta.
  18. inact_0049

inact_0049 Guest

19. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 451
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Har kört vimla ett tag och är väldans nöjd med prestanda och pris. Men nu verkar hallon köra en väldigt bra kampanj. 4gb/mån fast pris samtal/sms för 149kr. Vimlas motsvarighet kostar 200kr.

50kr/mån blir mycket hos en familj, så hoppas vimla också sänker priset.

20. Nightdriver

Nightdriver Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Definitivt prisvärt, har man bra mottagning hos Hallon är det bra val. Hoppas Vimla hänger på.

bernard gillar detta.